خسارت 10 میلیارد دلاری ناشی از خوردگی در صنایع نفت و گاز

رئیس انجمن خوردگی ایران، با اشاره به اینکه 8 تا 0.8 درصد هزینه تولید ناخالص مربوط به خوردگی است گفت: نزدیک به 10 میلیارد دلار در سال با هزینه خوردگی مواجه هستیم که بیش از 20 درصد هزینه‌ها مربوط به صنعت نفت است.

جابر نشاطی رئیس انجمن خوردگی ایران در گفتگو باخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،پژوهشگاه صنعت نفت چندین سال است که در حوزه کنترل و مدیریت و مهندسی خوردگی آن فعالیت می‌کند چرا که مقوله خوردگی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در واحدهای صنعتی تأثیر می‌گذارد که به دنبال آن خسارات جبران‌ناپذیری را به صنعت کشور وارد می‌کند و بسیاری از این خسارات در دنیا عنوان نمی‌شود.

وی تاکید کرد: خوردگی در تجهیزات کلیدی نفت و سایر بخشها سالانه 10 میلیارد دلار خسارت وارد صنعت می‌کند با توجه به اینکه در صنعت نفت سیالات زیادی وجود دارند که تجهیزات صنعت نفت را از بین می‌برد به طوری که بیش از 20 درصد هزینه‌ها مربوط به این صنعت است.

رئیس انجمن خوردگی افزود: عمق تجهیزات صنعتی از طراحی کمتر است به طوری که در خطوط لوله و پالایشگاه و مجتمع‌های پتروشیمی یکی از عوامل اصلی تهدیدکننده تجهیزات خوردگی است که خسارت مالی فراوان وارد می‌کند.

رئیس پژوهشکده حفاظت از صنعت نفت ادامه داد: بررسی‌ها در دنیا نشان می‌دهد مهندسی خوردگی می‌تواند جلوی خوردگی را بگیرد که این امر با استفاده از پوشش‌های صنعتی با مواد بازدارنده خوردگی که به آب اضافه می‌شود سبب افزایش عمر قطعات می‌‎شود.


وی تصریح کرد: بعد از بررسی‌هایی که در سال 2000 انجام شد تنها با روش مهندسی نمی‌توان جلوی خوردگی را گرفت در همین راستا الگویی را با عنوان مدیریت خوردگی در کنار کنترل خوردگی در واحدهای صنعتی طراحی کرده‌اند که اگر این مدیریت در صنعت نفت پیاده‌سازی شود باعث کاهش خورندگی در صنایع خواهیم بود.

رئیس انجمن خوردگی ایران ادامه داد: همچنین استفاده از پوششهای صنعتی و مواد شیمیایی داخل برجهای خنک‌کننده در پالایشگاهه و مجتمع‌های پتروشیمی از روشهای کنترل خوردگی استفاده می‌کنند. بنابراین مانند سایر پدیده‌ها روند کنترلی را در این صنعت پیش گرفتند که سازوکار با محیط زیست باشد می‌توان گفت تنها روشهای کنترلی کافی نیست در کنار کنترل باید مدیریت نیز پیاده شود.

نشاطی ادامه داد: بایستی برای این صنعت استراتژیک مسیری مشخص شود تا ارزیابی ریسک‌های خوردگی را در واحدهای پالایشگاهی و صنعتی و نقاطی که بحرانی است شناسایی کنند.

وی افزود: بایستی سازمان‌ها فرآیندهایی را در این زمینه طراحی نمایند. همچنین نشاطی با بیان اینکه صنعت خوردگی در کشورمان جدی گرفته نشده است گفت: اکثر مواقع آگاهی کامل در این زمینه نداریم و فرآیندهایی در این زمینه تعریف نشده است بایستی به صورت اصولی در این زمینه پرداخته شود.

نشاطی با اشاره به اینکه در صنعت نفت سند مدیریت خوردگی نوشته شده و در سال 93 از سوی وزیر نفت ابلاغ شده است گفت: هنوز معاونت مهندسی دنبال اجرایی کردن این سند است و پژوهشگاه صنعت نفت و حفاظت صنعتی با قدمت 40 ساله کارهای زیادی را در این زمینه انجام داده است که از جمله آن طراحی نرم‌افزار مدیریت خوردگی است که سبب کاهش هزینه‌ها در این صنعت می‌شود و پژوهشگاه صنعت نفت در این زمینه کارهای اصولی را انجام می‌دهد.

رئیس پژوهشکده حفاظت از صنعت نفت طراحی نرم‌‍‌افزار ارزیابی ریسک در خطوط لوله، نرم افزار پایش خوردگی، نرم‌افزار مدیریت پژوهش از جمله طرح‌هایی است که در جهت پیشبرد اهداف مورد نظر اجرا می‌شود.

وی افزود: پژوهشگاه صنعت نفت این آمادگی را دارد در تمام هزینه‌ها خوردگی که پنهان هستند با آمار و ارقام به مئیران نفتی ارائه دهد به همین منظور نرم‌افزار ریسک خطوط لوله است که خطوط بحرانی و آسیب‌دیده را شناسایی تا ریسک انفجار را به حداقل برساند.

رئیس انجمن خوردگی خاطرنشان کرد: تلاش براین است که این نرم‌افزارها را در ثبت و بومی‌سازی کنیم تا بتوانیم به کشورهای منطقه معرفی نمایم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جواناینجاکلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار