در کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه ایران و لوکزامبورگ:

ظریف: سرنگونی جنگنده روسی پیامی غلط برای تروریست‌ها بود/ آسلبورن: قابلیت‌های بین ایران و جامعه بین‌الملل در حال دیده شدن است

وزرای خارجه ایران و لوکزامبورگ کنفرانس مطبوعاتی مشترکی را برگزار کردند.

ظریف: سرنگونی جنگنده روسی پیامی غلط برای تروریست‌هابه گزارش خبرنگار سیاست خارجیگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف با ژان آسلبورن وزیر امور خارجه لوکزامبورگ که به تهران سفر کرده است در ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه دیدار کرد.

دو طرف در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکره و گفت‌وگو کردند، پس از آن نیز طرفین در کنفرانس مطبوعتی مشترک حاضر شده و سوالات خبرنگاران را نیز پاسخ گو بودند.

 سرنگونی جنگنده روسی پیامی غلط برای تروریست‌ها

 وزیر امور خارجه در دیدار همتای لوکزامبورگی خود، سرنگونی جنگنده روسی را پیام غلط به تروریست ها دانست و گفت: همکاری در مبارزه با تروریسم به عنوان اولویت بی قید و شرط ضرورت دارد.

وی افزود: امروز در مورد مسائل منطقه صحبت کردیم، در منطقه ما وضعیت بسیار خطرناکی وجود دارد. بعد از تحولاتی که دیروز اتفاق افتاد، ضرورت همکاری بین المللی و جدی برای مبارزه با افراط گرایی و تروریسم به عنوان یک اولویت بلا قید و شرط در جامعه بین الملی مورد توجه است.


ظریف تصریح کرد: حقوق بشر و ضرورت توجه جدی به آن و خودداری اعمال استاندارد های دوگانه در موضوع حقوق بشر و همکاری در این زمینه از مباحثی بود که مورد توجه قرار گرفته و سیاست های منطقه ای و ضرورت برخورد جدی با مشکلاتی که در منطقه ما به افراط گرایی، تروریسم و تفکر تکفیری دامن می زند نیز مورد بحث قرار گرفت.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه امروز در شرایط بسیار دشوار قرار داریم، اظهار کرد: نیاز به بحث گفت و گو و مشورت بیش از هر زمان دیگری در منطقه و جامعه بین امللی وجود دارد و امیدواریم سیاست جدی و سازنده برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم در سطح بین الملی شکل بگیرد.

همکاری در مبارزه با تروریسم به عنوان اولویت بی قید و شرط ضرورت دارد

وزیر امورخارجه کشورمان با اظهار امیدواری از این که به جای درگیری و افزایش تنش در منطقه، شاهد همکاری بیشتر در این حوزه باشیم، گفت: متاسفانه تحولات روز گذشته شرایط خوبی در منطقه ایجاد نکرده است.


ظریف افزود: ما توجه همه را به خویشتنداری و اینکه این اقدامات می تواند به نفع تروریست ها تمام شود و از این تحولات تروریستها پیام بسیار غلطی دریافت کنند، جلب کردیم و امیدواریم این جدیت در مقابله با تروریسم جدیت جمعی باشد و منحصر به یکی دو کشور نباشد.

همکاری با لوکزامبورگ در زمینه های مختلف پس از پسابرجام

وی با اشاره به زمینه های همکاری با لوکزامبورگ اظهار داشت: لوکزامبورگ به عنوان مرکز بانکداری و سرمایه گذاری در اروپا و جهان و همین طور به عنوان یک کشور مهم صنعتی، زمینه های مختلفی برای همکاری دارد.


وزیر امورخارجه گپکشورمان افزود: امروز هم در حضور رئیس جمهوری و هم در نشست وزرای خارجه مباحث خوبی با لوکزامبورگ به عنوان یک کشور سرمایه گذار انجام شد و همین طور بعد از ظهر امروز هم جلسات متعددی با مسئولان جمهوری اسلامی ایران دارند امیدواریم این گفت و گو به همکاری گسترده تر مخصوصا الان که در دوران پسابرجام و در آینده نزدیک، پسا تحریم قرار داریم منجر شده و با برداشته شدن موانع مختلف همکاری های ایران و لوکزامبورگ زمینه همکاری بیشتر فراهم شود.

ژان آسلبورن نیز ایران را کشور بزرگ و بازیگر بسیار مهمی در خاورمیانه توصیف کرد و گفت: ثبات و امنیت می تواند جزو اولویت های اصلی همه ما باشد و این مساله باید در اتحادیه اروپا مورد توجه قرار گیرد.

قابلیت‌های بین ایران و جامعه بین‌الملل در حال دیده شدن است

وی ادامه داد: قابلیت هایی بین ایران و جامعه بین الملل وجود دارد که این قابلیت ها در حال دیده شدن است و امیدوارم جمهوری اسلامی ایران بتواند در حوزه های مختلف در زمینه امنیت و ثبات منطقه موفقیت خوبی داشته باشد.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ بر ضرورت ایجاد ثبات و امنیت در عراق، سوریه و لبنان تاکید کرد و گفت: مذاکرات اخیر وین (برای حل و فصل بحران سوریه) در مسیر درستی پیش می رود و ما از نقش بسیار سازنده جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات سوریه استقبال می کنیم.در آخرین دور مذاکرات، جمهوری اسلامی ایران در این فرآیند سیاسی مشارکت داده شد و یکسری توافقات در این نشست به دست آمد که قرار است در ماه های آینده اجرایی شود و ما اعتقاد داریم باید این کار حتما باید اجرا شود.


وزیر امور خارجه لوکزامبورگ با بیان این که کشورها باید از اهرم سیاسی خود برای ترغیب گروه های سیاسی سوریه استفاده کنند، تصریح کرد: یکی از عواملی که بتواند این بحران سوریه را حل و فصل کند توافقی است که باید میان ایران و عربستان و همچنین آشتی میان روسیه و آمریکا است.

باید یک راهکار سیاسی طولانی مدت برای مشکلات سوریه انتخاب کنیم


وی افزود: حملات تروریستی اخیر نشان می دهد که داعش تروریست ها گروه های خطرناکی هستند و باید هم از طریق فعالیت نظامی و هم فرآیند سیاسی برای حل سیاسی این بحران استفاده کنیم.


آسلبورن ضمن تاکید دوباره بر نقش مهم ایران در حل و فصل بحران سوریه گفت: باید یک راهکار سیاسی طولانی مدت برای مشکلات سوریه انتخاب کنیم.
وزیر خارجه لوکزامبورگ تاکید کرد: رییس پارلمان لوکزامبورگ ژانویه به ایران سفر می کند و یک هیات تجاری هم به تهران می آید و این نشان از توجه به افزایش هر چه بیشتر روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و لوکزامبورگ در زمینه های تجاری است.

لوکزامبورگ منبعی مناسب  برای سرمایه گذاری های مستقیم در اروپا

وی افزود: لوگزامبورگ به عنوان مرکز اتحادیه اروپا در زمینه فعالیت های تجاری و اقتصادی می تواند منبع بسیار خوبی برای سرمایه گذاری های مستقیم در اروپا هم باشد.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ همچنین به تشریح محورهای دیدار خود با ظریف پرداخت و گفت: در این دیدار درباره حقوق بشر صحبت کردیم و به همکارانم در اتحادیه اروپا به این موضوع اشاره و تاکید خواهم کرد مذاکرات خوبی درباره حقوق بشر با جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.
وی در ادامه توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران و 1+5 در 14 ژوئن در وین را توافق بسیار خوب و تاریخی است عنوان و خاطرنشان کرد: این قرارداد از نظر من توافق بسیار قدرتمند و قابل اجرای هست وخیلی مهم است جمهوری اسلامی ایران بتواند تعهدات خود را عملی کند.

وی با یادآوری مشکلاتی که تحریم ها برای مردم ایران به وجود آورده است،خاطرنشان کرد: ما نباید بر تحریم ها تاکید کنیم بلکه باید بر احترام و منافع متقابل تاکید کنیم و اعتقاد داریم که تحریم ها خیلی زود برداشته خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار