اهواز؛

برگزاری چهل و دومین جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون با ریاست استاندار خوزستان

استاندار خوزستان از به ثمر رسیدن تلاشهای جمعی دستگاه های ذی ربط استان در زمینه حفاظت و احیای رودخانه کارون در شورای عالی آب خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ چهل و دومین جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون به ریاست استاندار خوزستان در محل سالن جلسات سازمان آب و برق خوزستان تشکیل شد.این اولین جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون بود که در محلی غیر از استانداری برگزار گردید.

وی یکی از مشکلات اساسی در ابتدای انجام وظیفه اش در استان را  انتقال آب از سرشاخه ها عنوان نمود. و این نگرانی را از خواسته های به  حق مردم دانست و گفت: زندگی و حیات استان به رودخانه کارون وابسته است و جا دارد از تک تک دستگاه ها که با صبر و تحمل مسئولین را همراهی نمودند تشکر نموده و افزود: در جلسه شورای عالی آب به ریاست  دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور همدلی مسئولین و مردم استان باعث گردید تا  همه مسئولین کشوری مدافع خواسته های به حق مسئولین استان شوند  و این لطف خداوند منان  بود که مسائل رودخانه کارون از اول تا آخر در برنامه ششم توسعه دیده شود و کار کارشناسی پیرامون کارون ، سد گتوند ، آب و فاضلاب، نخیلات و تالابها همه یک جا دیده شود و آنچه که خواستار آن بودیم بازنگری زیست محیطی مجدد در طرح های عمرانی از اول انقلاب و که خوشبختانه با گزارش خوب توسط سازمان آب و برق و با ارائه مناسب محیط زیست در شورای عالی آب باعث شد منابع جهت رفع مشکلات کارون مشخص شود و اصل آن نیز با حضور وزیر نیرو و معاونین سازمان مدیریت بسته شده و در برنامه ششم توسعه اعتبار مستقل برای حل مشکلات کارون در نظر گرفته شود.

وی از تامین اعتبار مستقل برای تکمیل پروژه تصفیه خانه شرق کارون خبر داد و گفت: اعتبار مستقل از اعتبارات رودخانه کارون خواهد داشت و انجام این پروژه نشان از موفقیت کار تیمی است ایشان با اشاره به تصویب طرح توسعه پایدار در سفر دکتر نوبخت افزود، که این طرح در 17 منطقه استان تمام مسائل در آن لحاظ گردیده و از کارهای عمرانی تا مهار آب های سطحی در آن مورد توجه قرار گرفته است و این را می توان به عنوان یک انقلاب در کارهای عمرانی استان قلمداد نمود،که این طرح توسعه پایدار با اعتبار 1700 میلیارد تومان برای یک دوره که قابل تکرار است،انجام می شود.

 وی گفت: باید از8000میلیارد تومانی که به رودخانه کارون اختصاص می یابد به عنوان اعتبارات تاریخ ساز یاد شود ،که امیدواریم این اعتبارات به نتیجه برسد.

مقتدایی گفت:این کار جمعی باعث شد تا مسئولین استان از سوی دکتر نوبخت معاون برنامه ریزی وبودجه کشور از اتفاقاتی که شاخص های اشتغال را افزایش  و تورم در سطح استان را کاهش داده است به صورت ویژه تقدیر و تشکر شود.

استاندار خوزستان استفاده از توان داخلی استان را به عنوان یکی از منابع ملی جدید برای استان نام برد و گفت:نزدیک به 900 میلیارد تومان به ارزش افزوده استان اضافه شده است که خود می تواند اشتغال ایجاد نماید و تمام منابع مالی استان صد درصد اخذ گردیده است،که علاوه بر آن 30 درصد که مبلغ 375 میلیارد تومان  می باشد نیز اضافه جذب استان گردید که افزایش اشتغال را به دنبال خواهد داشت و غریب 150 میلیارد از این اعتبار به داخل استان بازگردانده شد.

وی افزود:خریدها واستفاده از توان داخلی استان در خیلی از موارد به ما کمک کرده تا تعهد 460 میلیارد تومانی خود را در بخش استانی و ملی محقق نماییم و استفاده از این خدمات باعث کاهش رشد 4 درصدی بیکاری و مهار تورم 3 درصدی از دستاوردهای موفق اجرای این برنامه ها در استان بوده است.

در این جلسه دکتر سیاحی معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز با بیان اینکه چهل و دومین جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون گزارشی از آخرین عملکرد این کارگروه تا امروز است گفت:ظرف دو سال گذشته سیاست ها و برنامه های مهمی در حوزه ساماندهی رودخانه کارون به نتیجه رسیده که یکی از مهمترین دستاوردهای این اقدامات بعد از پیام ریاست جمهوری درخصوص ممنوعیت انتقال آب از سرشاخه ها بعنوان قفلی بود که دیگر کسی جرات انجام آن را ندارد که بدون هماهنگی کار انجام دهد. وی درخصوص حفاظت رودخانه کارون گفت:اگر چه امروز شاهد ورود تعدادی ورودی فاضلاب به کارون هستیم به دلیل محدودیت های جدی اعتبار بوده و تمام مسئولین نهایت تلاش خود را برای جمع آوری این فاضلاب ها نموده اند.

معاون عمرانی استاندار افزود:خوشبختانه امروز دیگر هیچ بیمارستانی پساب خود را به کارون نمی ریزد و این حاصل تلاش و پیگیری مسئولین استان می باشد.

 وی جلسه 23 آبان شورای عالی آب درخصوص رودخانه کارون را یکی از مهمترین اتفاقات در احیاء کارون دانست وگفت: در برنامه ششم توسعه ، ردیف اعتباری 5 ساله برای کارون در نظر گرفته می شود  و برای ساماندهی فاضلابهای کارون 4600 میلیارد برآورد اعتبار در نظر گرفته خواهد شد و با فرایندی که وزیر نیرو اعمال نمود ما مطمئن هستیم که این اعتبار محقق خواهد شد.

وی درخصوص سد گتوند گفت:مشکل سد باید حل شود و دستگاه های اجرایی کشور بدانند تصمیم استان درخصوص سد گتوند شفاف است و درخصوص حق آبه تالابها ما نگران هستیم و باید در برنامه سازمان آب و برق دیده شود .

 وی ادامه داد 245 :میلیارد تومان اعتبار ریزگردها، تنها 15 درصد مشکلات این حوزه را برطرف خواهد کرد که این نیازمند  ردیف اعتبار مستمر از سوی برنامه و بودجه اختصاص داده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت : با ایجاد  و تکمیل تصفیه خانه صنایع بزرگ در دوسال گذشته گام بلندی در کاهش آلودگی کارون برداشته شده است.

در این جلسه مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گزارشی از آخرین اقدامات جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون بیان نمود و گفت:از کارهای جدید شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون ، کارگروه های شهرستان بوده است که تا امروز در شهرهای دزفول، آبادان، خرمشهر و شادگان برگزار شده است و قرار است موضوعات مهم آنها در مرکز استان پیگیری شود.

مهندس احمدرضا لاهیجان زاده درخصوص فعالیتهای  تحقیقاتی اداره کل از بازنگری طرح رودخانه کارون خبر داد و از اقدامات انجام شده در ساماندهی فاضلاب صنایع مهم استان مانند پالایشگاه و پتروشیمی آبادان،فولاد خوزستان،تصفیه خانه های توسعه نیشکر اشاره نمود و گفت: با تکمیل تصفیه خانه بیمارستان حضرت فاطمه زهرا(س) دیگر فاضلاب بیمارستانی وارد رودخانه کارون نمی شود.

در این جلسه فرهاد قلی نژاد رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول گزارشی از تشکیل شورای حفاظت کیفی رودخانه دز ارائه نمود و همچنین دکتر قمیشی مشاور استاندار در امور آب پیشنهادات و نظراتی در خصوص برنامه های کاری آتی شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون بیان نمود.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: خوزستان ، جلسه ، کارون ، حفاظت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.