شیراز؛

لزوم تقویت سیستم ایمنی برای پیشگیری از ابتلا به سل

ضعف سیستم ایمنی خطر ابتلا به سل را افزایش می دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مسوول هماهنگ کننده سل در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: احساس ناخوشی و ضعف، کاهش وزن، تب و عرق شبانه از نشانه های بیماری سل است.

 "سیما جوانمردی"، افزود: سل یک بیماری عفونی واگیر است که می تواند به اعضای بدن مانند ریه ها، مغز، کلیه‌ها و ستون فقرات، آسیب وارد کند که در صورت عدم درمان صحیح، جان فرد مبتلا را، به خطر می اندازد.

او ادامه داد: در این بیماری، اگر ریه ها گرفتار شوند، سرفه، خلط خونی و درد قفسه سینه هم به علایم بیماری سل اضافه می شود.

مسوول هماهنگ کننده سل معاونت بهداشتی، اضافه کرد: گرفتار شدن مغز، کلیه‌ها و یا ستون فقرات، با ابتلا به سل، علایم خاص خود را دارد که با مراجعه به پزشک، تشخیص داده می شود.

 "جوانمردی"، گفت: فرد مبتلا به سل، زمانی که سرفه، عطسه یا صحبت می کند، میکروب این بیماری از بدن او وارد هوا شده و چندین ساعت در هوا باقی می ماند.

او با بیان اینکه تنفس هوای آلوده به میکروب سل، آن را وارد بدن فرد می کند، افزود: میکروب وارد شده به بدن، می تواند باعث ایجاد بیماری شود و یا در بدن آن شخص به شکل نهفته و غیر فعال باقی بماند.

این مسوول بیماری سل در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: اگر میکروب سل به صورت نهفته و غیرفعال در بدن فردی باقی ماند، امکان دارد در آینده، فرد را بیمار کند.

"جوانمردی"، گفت: سل ریه و سل گلو و حنجره می تواند موجب انتشار میکروب در هوا و آلوده کردن دیگران شود و هر بیمار مبتلا به سل، می تواند حداقل 20 فرد را تا زمان درمان یا فوت،  آلوده کند.

او افزود: همه افراد، در معرض خطر ابتلا به سل هستند، اما وجود میکروب سل در بدن، عامل ایجاد بیماری است.

مسوول هماهنگ کننده سل دانشگاه، در خصوص شرایطی که برای فعال شدن میکروب و ایجاد سل لازم است، ادامه داد: افراد مبتلا به ایدز، افرادی که در دو سال اخیر به میکروب سل آلوده شده اند، افراد مبتلا به دیابت یا ضعف سیستم ایمنی، افراد الکلی، معتادان تزریقی و افرادی که در گذشته سل داشته، اما به طور کامل درمان نشده اند، در معرض خطر هستند.

"جوانمردی"، اضافه کرد: افرادی که میکروب سل را به صورت نهفته در بدن خود دارند، این میکروب را به دیگران منتقل نمی کنند، زیرا سر و کار داشتن با چنین افرادی بی خطر است، اما فردی که بیماری سل را دارد و علایم بیماری در او ظاهر شده، ممکن است بیماری را منتقل کند.

او تاکید کرد: در صورت سر و کار داشتن با این افراد، ضمن حفظ رعایت بهداشت فردی مانند شستشوی مکرر دست‌ها، پرهیز از اقامت طولانی در محل سکونت یا کار و ایجاد شرایط تهویه‌ هوا در آن و با انجام آزمایش از انتقال یا عدم انتقال بیماری سل به خود، اطمینان حاصل کنیم.

مسوول هماهنگ کننده سل دانشگاه، از انجام آزمایش های سل، با راهنمایی پزشکان خانواده در مراکز بهداشتی درمانی خبر داد و افزود: تصمیم در مورد درمان یا عدم درمان فرد آلوده به میکروب، بر عهده پزشک است و در چنین مواقعی برای از بین بردن میکروب سل، به مدت شش تا 12 ماه  به فرد دارو داده می شود.

"جوانمردی"، گفت: علایمی مانند سرفه بیش از دو هفته، بالا آوردن خلط چرکی یا خونی، درد قفسه سینه هنگام سرفه و یا نفس کشیدن، احساس تب و لرز به خصوص عرق شبانه، کاهش اشتها و از دست دادن وزن و احساس ناخوش بودن، از نشان دادن یک فرد مبتلا به سل، است.

او یادآور شد: آزمایش خلط از نظر وجود میکروب سل و عکس از قفسه سینه، می تواند در تشخیص بیماری سل کمک کند و انجام این بررسی ها برای تشخیص سل در مراکز بهداشتی و درمانی انجام، می شود.

مسوول هماهنگ کننده سل دانشگاه علوم پزشکی شیراز دوره‌ درمانی بیماران مبتلا به سل، را دارای اهمیت بالایی عنوان کرد که گاهی یک نفر از کارکنان بهداشتی، بر مصرف داروهای فرد به طور مستقیم نظارت می کند و یادآور شد: عدم تکمیل دوره‌ درمانی یا عدم استفاده صحیح از داروها، می تواند دلیل بیمار شدن مجدد فرد و حتی مقاوم شدن میکروب به داروها شود.

انتهای پیام/c
برچسب ها: تقویت ، سیستم ، ایمنی ، سل ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.