خدمات پولیِ بانک ها به کجا چنین شتابان می رود؟!/ افزایش کارمزد انتقال وجه در دستورکار

طبق بخشنامه بانك مركزي براي انتقال وجه و استفاده از خدمات بانكي كارمزدي وجود دارد كه اين مبلغ براساس ميزان جابه‌جايي پول متفاوت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،دیدن عجایب در بانکداری کشور امری عادی شده است؛ از بحران مطالبات معوق گرفته تا قطعی دائمی خدمات شتاب و یا دریافت هزینه کارمزد خدمات بانکی و ... همه اینها را که کنار هم بگذاریم می شود بانکداری کشورمان!

اما دربین خدمات ارائه شده از سوی بانک ها خدمات برون شعبه‌اي که بيشتر به شبكه شتاب اطلاق مي‌شود بیشتر از همه ، مورد استفاده قرارمی گیرد و دربین این خدمات، كارت به كارت كردن پول از جمله مهم‌ترين و پراستفاده ترین آنها است.

براساس این گزارش اخذ كارمزدهاي انتقال وجه توسط دستگاه های ای تی ام جای بسی تامل دارد، چراکه‌ بانك‌هاي دولتي و خصوصي در ازای وجه انتقال یافته چه زیاد و چه کم مبلغ مشخصی را به عنوان كارمزد دریافت می کنند؛ به عنوان مثال اگر مبلغ 5 هزار تومان وجه در شبکه شتاب به كارت ديگر انتقال یابد مبلغ 500تومان از مشتري به عنوان كارمزد دريافت مي شود که این کارمزد برای انتقال وجه یک میلیون تومانی نیز همین میزان است که این امر خود نشان از عدم تناسب نرخ کارمزد با مبلغ انتقالی دارد چرا که برای انتقال وجه 5 هزار تومانی رقم 500تومان به عنوان کارمزد بسیار زیاد به نظر می رسد.

حسین محمد پورزرندی مدیر عامل بانک شهر در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص نرخ کارمزد انتقال وجه گفت: در جلسه ای که در هفته جاری با حضور بانک های خصوصی و دولتی و شورای عالی هماهنگی بانک ها برگزار شد ، در این جلسه موضوع کارمزدهای بانکی و ساماندهی نرخ کارمزد مورد بررسی قرار گرفت.

وی در همین راستا افزود : جدولی برای تعیین کارمزد بانک ها در اختیار شورای عالی همانگی بانک ها قرار گرفت که پس از تصویب بانک مرکزی نرخ های جدید اعلام خواهد شد.در این جلسه موارد این چنینی از طرف بانک ها به شورای عالی هماهنگی بانک ها اعلام شد تا پس از تصویب بانک مرکزی اجرایی شود.

در همین خصوص ممکن است هزینه‌های انتقال وجه توسط خودپردازها برای همه مردم روشن و شفاف نباشد و یا قوانین حاکم بر آن، مورد بررسی و واکاوی قرار نگرفته باشد.بر همین اساس لازم به ذکر است که طبق بخشنامه بانك مركزي براي انتقال وجه و استفاده از خدمات بانكي كارمزدي وجود دارد كه اين مبلغ براساس ميزان جابه‌جايي پول متفاوت است.كارمزد خدمات كارت به كارت شبكه بانكي از 500 تومان شروع و تا 3300 تومان بسته به میزان مبلغ انتقال وجه متغییر است.



کارمزد انتقال وجه یواشکی افزایش یافت؟! + جدول

بر اساس این گزارش؛کارمزد استفاده از خدمات حواله الکترونیکی بین بانکی از حساب مرتبط با کارت دستور‌دهنده تا ده میلیون ریال مبلغ 5000 ریال و برای مبالغ بیش از ده میلیون ریال تا سقف یکصد و پنجاه ریال به ازای هر ده میلیون ریال 2000 ریال به مبلغ کارمزد اولیه 5000 ریال اضافه می شود.

گفتنی است که سقف کارمزد دریافتی برای مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال 33000 ریال است.

مبلغ انتقال وجه

کارمزد

تا 10 میلیون ریال

5000 ریال

10 تا 20 میلیون ریال

7000 ریال

20 تا 30 میلیون ریال

9000 ریال



نباید فراموش کنیم که مردم توقع خدمات دارند، نه ارائه خدمات درازای پرداخت پول، البته در این میان برخی از بانک ها هم آنقدر در ارائه این نوع خدمات کوتاهی می کنند که باعث پشیمانی مشتری از انتخاب آن بانک ها خواهد شد.با این حال مساله دریافت کارمزد در نظام بانکداری کشورمعلوم نیست به کدامین سو حرکت میکند و تا کی مشتریان باید اینگونه هزینه بپردازند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۵ دی ۱۳۹۴
این دریافت به این سبک که خیلی وقته انجام میشه. شما کجای کارید. خیلی عقبید از این موارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۰۵ دی ۱۳۹۴
بانکداری ربوی به معنی کامل.توبلاد کفربانکها وام رونهایتا با۶درصد به مردم میدن اونم باهزار عزت واحترام اما اینجا خدا نکنه یه روز قسط بانک عقب بیافته سود درسود میشه آخرشم با شرخر وحکم جلب میان سراغ خودت وضامن و همسایه و کل فک فامیلت وآبرو برات نمیزارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۴ دی ۱۳۹۴
برادر مثله اینکه این دوستمون که این خبر رو نوشته تازه عابر بانک براش گرفتن و برای اولین باره کارت به کارت کرده ، این کارمزدو چندساله که همین مبلغه و دستور بانک مرکزیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۰۴ دی ۱۳۹۴
فقط بلدن پول بیشتر از ملت بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۰۴ دی ۱۳۹۴
درصو رتی که برای انتقال پول وقتی وارد بانک شوی وکارمند بانک انجام دهد مجانی است اما با خودپرداز واینترنتی هزینه دارد؟؟
یعنی وقتی تودت کار کارنند بانک را بکنی و وقت بانک وکارمندش را نگیری باید هزینه بدی ؟؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۰۴ دی ۱۳۹۴
معلومه به کدوم سو حرکت میکنه، به سوی تییییییییییییییییییییییغ زدن ملت