یاسوج؛

260 میلیارد تومان برای 600 طرح پژوهشی کشور مصوب شد

مشاور رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور گفت: اعتباری بالغ بر 260 میلیارد تومان برای پرداخت به 600 طرح تحقیقاتی، پژوهشی، فناوری و علمی ارائه شده از سوی شرکت ها و موسسه های دانش بنیان بخش خصوصی مصوب شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از  یاسوج، محمدحسین صادقی در نشست شورای پژوهش، فناوری و نوآوری کهگیلویه و بویراحمد افزود: هم اکنون یک هزار و ۹۰۰ شرکت و موسسه دانش بنیان بخش خصوصی در کشور وجود دارد که این تعداد از ابتدای امسال تاکنون یک هزار و ۴۰۰ طرح علمی، فناوری، پژوهشی و تحقیقاتی به صندوق نوآوری و شکوفایی ارسال کرده‌اند. 

وی بیان کرد: از مجموع این یک هزار و ۴۰۰ طرح تحقیقاتی، پژوهشی، فناوری و علمی ۹۸۰ مورد بررسی و تعیین تکلیف شد که از این تعداد نیز ۶۰۰ مورد پذیرفته و به تصویب رسید. 

صادقی اظهار کرد: حوزه‌های سلامت، بهداشت، پزشکی، دارو و فناوری زیستی به دلیل ارائه طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی کارآمد یک سوم از این ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب معادل حدود ۸۶ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده‌اند. 

وی عنوان کرد: یک هزار و ۲۰۰ شرکت و موسسه دانش بنیان بخش خصوصی کشور معادل حدود ۶۵ درصد کل شرکت‌ها و موسسه‌های دانش بنیان بخش خصوصی نوپا و تازه تاسیس هستند که مورد حمایت همه جانبه صندوق نوآوری و شکوفایی قرار دارند. 

صادقی ابراز داشت: قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسه‌های دانش بنیان کشور در سال ۸۹ تصویب و در همین راستا نیز صندوق نوآوری و شکوفایی آذر ۹۲ راه اندازی و فعالیت خود را آغاز کرد. 

مشاور رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور افزود: این صندوق زیر نظر ریاست جمهوری فعالیت می‌کند و اعضای هیات امنای آن نیز شامل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر اقتصاد، معاونان برنامه ریزی و علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند. 

صادقی گفت: بر اساس قانون باید در سه سال نخست تاسیس و راه اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور هر سال اعتباری افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به آن اختصاص داده شود. 

وی بیان کرد: رویکرد و ماموریت اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور توسعه فناوری و سوق یافتن تولیدات به سمت تجاری سازی بر اساس اقتصاد دانش بنیان است و یکی از مهم‌ترین اهداف آن نیز حمایت، تقویت و توانمندسازی شرکت‌ها و موسسه‌های دانش بنیان بخش خصوصی خواهد بود. 

صادقی اظهار کرد: برای کاهش مشکلات اقتصادی کشور، ایجاد اشتغال مولد و پایدار، رونق تولید، پرهیز از خام فروشی، افزایش ارزش افزوده و ثروت افزایی چاره‌ای جز تبدیل اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش بنیان نیست. 

وی عنوان کرد: بخش‌های مختلف اقتصادی کشور از قبیل صنایع، کشاورزی و معادن باید با کسب علم، دانش و فناوری روز دنیا محصولات رقابت پذیر و قابل عرضه در بازارهای منطقه خاورمیانه و بین المللی تولید کنند. 

صادقی ابراز داشت: دولت یازدهم باید شرایط، امکانات و زیرساخت‌های لازم برای تحقق این امر مهم را تا حد امکان فراهم کند. 

مشاور رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور افزود: این صندوق برای نمونه سازی صنعتی یافته‌های علمی تا سقف سه میلیارد ریال وام قرض الحسنه با سود چهار درصد و برای تولید انبوه محصولات دانش بنیان نیز از ۱۰ تا ۱۰۰ میلیارد ریال وام با سود ۱۴ درصد پرداخت می‌کند. 

صادقی گفت: کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ داشتن شرکت‌ها و موسسه‌های دانش بنیان بخش خصوصی عقب است و با توجه به برخورداری از یک درصد جمعیت کشور باید حداقل یک درصد از کل شرکت‌ها و موسسه‌های دانش بنیان بخش خصوصی کشور معادل ۱۹ مورد را داشته باشد در حالی که سهم استان تنها دو مورد است. 

وی بیان کرد: مهم‌ترین دلایل این امر شامل نبود پارک علم و فناوری، مراکز رشد، صندوق پژوهش و فناوری و شورای فناوری استانی با مشارکت بخش خصوصی است. 



صادقی اظهار کرد: نبود پارک علم و فناوری و مراکز رشد در کهگیلویه و بویراحمد موجب برخوردار نشدن این استان از اعتبارات کلان بخش تحقیق، پژوهش و فناوری می شود و به همین دلیل نیز باید در کمترین زمان ممکن تاسیس و راه اندازی شود.
وی خواستار ایجاد و راه اندازی مراکز رشد تخصصی در کهگیلویه و بویراحمد با توجه به ظرفیت ها و مزیت های این استان از جمله در زمینه گیاهان دارویی شد.

صادقی عنوان کرد: تشکیل و فعال شدن صندوق پژوهش و فناوری در کهگیلویه و بویراحمد ضروری است زیرا سودآور بوده و می تواند به توسعه اقتصاد دانش بنیان در این استان و رونق روزافزون اقتصادی آن کمک بسزایی کند.

وی ابراز داشت: اعضای شورای پژوهش، فناوری و نوآوری کهگیلویه و بویراحمد طرح ها و یافته های علمی تحول آفرین این استان که قابلیت ایجاد ارزش افزوده و ثروت افزایی داشته باشند را شناسایی و به صندوق نوآوری و شکوفایی کشور اعلام کنند تا نسبت به بررسی و سرمایه گذاری بر روی آنها در راستای تجاری سازی و تولید انبوه اقدام شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ف

برچسب ها: طرح ، پژوهشی ، شرکت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.