معرفی موزه/ 15

موزه‌ای در خلیج فارس که مردم را می‌شناسد

موزه «مردم شناسی» خلیج فارس یکی از بزرگترین موزه‌‌های مردم‌شناسی در جنوب ایران است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موزه «مردم‌شناسی» خلیج فارس یکی از بزرگترین موزه‌های مردم‌شناسی کشورمان است. این موزه که فعالیت خود را از اسفندماه سال 1386 آغاز کرده، در شهر بندرعباس استان هرمزگان واقع شده است.

موزه‌ای برای مردمان خلیج نیلگون فارس

موزه فوق حدود 2 هزار و 400 مترمربع زیربنا دارد و در سه طبقه با بهره‌گیری از معماری سنتی هرمزگان ساخته شده که در آن دیوارهای پشت بند و در و پنجره‌های چوبی و بادگیر به چشم می‌خورد.

در هریک از طبقات این موزه تلاش شده تا به بخشی از فرهنگ بومی مردم این منطقه از کشورمان پرداخته شود.

طبقه اول موزه مردم‌شناسی خلیج فارس نمایشگاه و کتابخانه تخصصی را شامل می‌شود. اما طبقه دوم با بخش‌های جذابی همچون بازار سنتی، آزادسازی قلعه هرمز و صید و صیادی جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد.

موزه‌ای برای مردمان خلیج نیلگون فارس

در بخش بازار سنتی تلاش شده تا با به کارگیری 11 مجسمه از جنس موم صحنه‌هایی از داد و ستد مردم هرمزگان در بازارهای این منطقه نشان داده شود.

گالری هرمز روایتی از آزادسازی جزیره هرمز از دست نیروهای پرتغالی است. این جزیره که موقعیت استراتژیکی مهمی برای کشورمان دارد، در سال 1622 میلادی و پس از 115 سال در زمان حکومت صفویان به فرماندهی امام قلی خان آزاد شد. از این رو، در این بخش مجسمه‌ای از امام قلی خان و نیز چند سرباز ایرانی و پرتغالی ساخته شده که در حال جنگ هستند.

موزه‌ای برای مردمان خلیج نیلگون فارس

سومین قسمت در طبقه دوم، به صید و صیادی اختصاص داده شده، چرا که صیادی در استان هرمزگان تنوع بالایی دارد و همچنین مشاغل بسیار دیگری را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

در طراحی این بخش نیز از مجسمه‌ها و قایق استفاده شده تا بازدیدکنندگان با صحنه‌هایی مشابه آنچه در واقعیت رخ می‌دهد، مواجه باشند.

موزه‌ای برای مردمان خلیج نیلگون فارس

از نکات جالب در گالری‌های طبق دوم وجود سنسورهای صداست. برای مثال در بخش آزادسازی هرمز با ورود بازدیدکنندگان به این بخش، صدای برخورد شمشیر، توپ و فریادهای سربازان نیز به گوش می‌رسد. از این ایده در بخش صیادی هم استفاده شده و با ورود به آن صدای امواج دریا و مرغان دریایی در فضا پخش می‌شود.

موزه‌ای برای مردمان خلیج نیلگون فارس

طبقه سوم با سه بخش دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی به بررسی اهمیت نقش منطقه هرمزگان در مطالعات و پژوهش‌های باستان‌شناختی می‌پردازد.

موزه‌ای برای مردمان خلیج نیلگون فارس

در بخش پیش از تاریخ، اشیایی از جنس سفال و سنگ و یا فلز که قدمت آن‌ها به هزاره سوم پیش از میلاد تا هزاره اول پیش از میلاد باز می‌گردد، در معرض نمایش قرار گرفته‌اند.

بخش تاریخی به سده 7 قبل از میلاد تا سده 7 میلادی اختصاص دارد که نقش منطقه هرمزگان به عنوان یکی از نواحی مهم بازرگانی، سیاسی و نظامی ایران از دوران هخامنشیان تا ساسانیان را بررسی می‌کند.

در گالری اسلامی اشیایی سفالی، فلزی، چینی به همراه خنجرهای نقره و عطردان مربوط به دوران پس از اسلام تا قاجار وجود دارند.

در موزه مردم شناسی خلیج فارس، بخشی با عنوان بخش سکه نیز وجود دارد که انواع سکه‌های ضربی و ماشینی از دو هزار و سیصد سال قبل تا پیش از انقلاب اسلامی را شامل می‌شود.

موزه خلیج فارس در محوطه تاریخی برکه‌های باران شهر بندرعباس واقع شده که بازدید از آن برای مسافران و گردشگران خاطره‌ای فراموش نشدنی خواهد بود.




گزارش از: زهرا علی اکبرلو


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار