جهانگیری مطرح کرد

رشد اقتصادی 6 درصدی برنامه توسعه لازمه سرمایه‌گذاری 900 میلیارد تومانی

معاون اول رئیس جمهور گفت: در برنامه ششم اقتصاد کشور ما متعهد شدیم که باید رشد اقتصادی کشور شش درصد باشد هر چند که این امر نیازمند سرمایه‌گذاری سالانه 900 میلیارد تومانی است.

رشد اقتصادی 6 درصدی برنامه توسعه لازمه سرمایه‌گذاری 900 میلیارد تومانیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در دوازدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی اظهار داشت: انتظارات انباشته مردم طی سال‌های تحریم به سرعت بالا رفته و اکنون مردم انتظار دارند که پس از لغو تحریم‌ها نسبت به مشکلات اقتصادی گام‌های بلندی برداشته شود و از طرفی دولت مصمم است که گام‌های بلندی را بدارد و اما عده‌ای برای اینکه نگذارند شیرینی لغو تحریم‌ها به مردم برسد کارشکنی در این زمینه انجام شده اما ما تلاش خود را در این راستا انجام می‌دهیم و مسئله مهم دیگر استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخل است.

وی افزود: تجربه تحریم‌ها به ما نشان داده که در انتخاب شرکا دقت نظر بیشتری داشته باشیم زیرا از عملکرد برخی از شرکت‌ها در دوران تحریم ناراضی هستیم لذا از دوستان و شرکت‌های داخلی انتظار داریم که در انتخاب شرکا به این موضوع توجه کنند.

وی افزود: در واقع باید در این دوران از بازارهای داخلی خود حمایت کنیم اما این به معنای عدم ورود کالای خارجی نیست بلکه بدین معنا است که با توجه به بازار بزرگ 80 میلیونی سرمایه‌گذاری‌های مشترکی انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برنامه توسعه ششم اقتصادی گفت: این روزها تدوین برنامه ششم اقتصادی در دست دولت است که ظرف یک الی دو هفته آینده این برنامه مطرح خواهد شد و حال باید گفت که برنامه ششم اقتصادی منطبق بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است زیرا این امر یک موضوع جدی برای دوران پساتحریم است.

وی با اشاره به پنج رویکرد اصلی در سیاست اقتصاد مقاومتی بیان کرد: پنج رویکرد اصلی در سیاست اقتصاد مقاومتی گفته شده که باید تمامی دستگاه‌ها و شرکت‌ها آن را داشته باشند زیرا اگر فاقد این رویکردها باشند دچار مشکل خواهند شد و گفتنی است که مهم‌ترین این رویکردها در سیاست اقتصاد مقاومتی عبارت است از رویکرد درون زایی، برون گرایی، عدالت بنیان، مردمی کردن اقتصاد و دانش بنیان است و حال باید گفت که صنعت پتروشیمی کشور پنج رویکرد اقتصاد مقاومتی را داراست.

جهانگیری در ادامه گفت: قبل از تحریم‌ها سالانه 590 هزار شغل در کشور ایجاد شده که متأسفانه در دهه گذشته خالص شغل ایجاد شده 14 الی 50 هزار شغل است که این در حد صفر است و حال با توجه به روند نزولی وضعیت رفاهی مردم و کاهش درآمد سرانه 15 درصدی شهری و 25 درصدی روستایی انتظار داریم که در 10 سال آینده افزایش رفاه، درآمد سرانه و ایجاد شغل در مأموریت اقتصادی ایران افزایش یابد.

وی با اشاره به رشد اقتصادی شش درصدی در برنامه ششم توسعه بیان کرد: در واقع بر اساس روال گذشته رشد اقتصادی هشت درصدی در برنامه ششم دور از دسترس است اما ما خود را متعهد کرده‌ایم که در برنامه ششم اقتصاد کشور باید رشد شش درصدی داشته باشد که لازمه این امر سرمایه‌گذاری سالانه 900 میلیارد تومانی است و حال بخش خصوصی، نهاده‌های عمومی و شرکت‌های خارجی باید طی این مدت سرمایه‌گذاری کافی در این زمینه را انجام دهند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: ایران با توجه به 10 درصد ذخایر نفتی، 18 درصد ذخایر گازی، 60 درصد منابع معدنی دیگر موقعیت جغرافیایی و نیروی تحصیل‌کرده جوان کشوری استثنایی است به طوری که در دهه آینده نه تنها مشکلات خود را حل می‌کند بلکه می‌تواند در حل مشکلات دنیا گره‌گشا باشد.

جهانگیری افزود: ایران می‌تواند در تأمین انرژی دنیا سهم جدی را ایفا کند و از طرفی باید سهم نفت در تولید نفت و گاز متناسب با ذخایرش در دنیا باشد هر چند که امروزه با توسعه کاهش بهای نفت روبرو هستیم و این موضوع برای ما قابل درک نیست و از طرفی باید راهکار سیاسی در سطح بین‌المللی برای این موضوع پیدا کنیم و از طرفی ایران اکنون وارد حوزه جدید فروش نفت نشده زیرا با لغو تحریم‌ها آمادگی تولید نفت ظرف چند ماه به دوران قبل از تحریم‌ها باز خواهد گشت.

وی در پایان تصریح کرد: آیین‌نامه‌های جدیدی در مورد قیمت‌های جدید خوراک پتروشیمی تصویب شده که توسط وزیر نفت اعلام خواهد شد و از طرفی صنعت پتروشیمی در جاسک و چابهار به عنوان کانون اصلی توسعه لحاظ شود زیرا این مناطق معاف از مالیات هستند و می‌توانند ارزش افزوده و درآمد ارزی بالایی را برای کشور ایجاد کنند و تنها مهم‌ترین موضوع تکمیل زنجیره ارزش در این حوزه است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار