اظهارات مداخله‌جویانه اردوغان: از ایران می‌خواهیم نگاه خود را درباره تحولات منطقه تغییر دهد

رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی مداخله‌جویانه خواستار تغییر مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه "ینی شفق" ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، که برای شرکت در کنفرانس بین المللی بی‌طرفی به ترکمنستان سفر کرده بود، شنبه شب در بازگشت از ترکمنستان در گفتگو با خبرنگاران رسانه‌های ترکیه، که وی را در هواپیما همراهی می‌کردند، در پاسخ به سوالی درباره موضوع عادی سازی روابط با اسرائیل با اشاره به اینکه سه پیش شرط را برای تحقق این موضوع مطرح کرده بود، گفت: ما خواستار عذرخواهی بودیم که این موضوع تحقق یافت. 

وی افزود: ما گفتیم باید غرامت پرداخت شود و تحریم فلسطین نیز لغو شود؛ اگر این‌ها تحقق یابد امکان ورود به روند عادی‌سازی روابط میان ترکیه و اسرائیل وجود دارد. 

وی افزود: این روند منافع زیادی برای ما، اسرائیل، فلسطین و منطقه خواهد داشت. منطقه به این روند نیاز دارد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تنش‌هایی که پس از سرنگونی هواپیمای سوخوی ارتش روسیه از سوی جنگنده‌های ترکیه میان دو کشور بروز کرد، گفت: هیچ کشوری خواستار ناراحتی در منطقه نیست. هواپیمای جنگی که مشخص نبود متعلق به کدام کشور است، حریم هوایی ترکیه را نقض و به هشدار‌ها بی‌توجهی کرد. این اقدامات منجر به این حادثه شد. 

اردوغان با ابراز تاسف از سرنگونی هواپیمای روسیه گفت: ما خواستار آنکه با چنین مسئله‌ای مواجه شویم، نبودیم. از طرف دیگر اقدام اشتباهی بر فراز حریم هوایی شما صورت می‌گیرد. این اشتباه را خلبانانی که به هشدار‌ها توجه نمی‌کنند، ‌مرتکب شدند. اشتباه خلبانی که به هشدار‌ها بی‌توجهی کرد، علت این حادثه بود. 

وی با تاکید بر اینکه این حادثه نباید روابط میان ترکیه و روسیه به ویژه روابط راهبردی میان دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: امیدوارم این مسئله را در مدت کوتاهی پشت سر بگذاریم. 

وی درباره اظهارات شدید اللحن رئیس جمهور روسیه علیه ترکیه گفت: پوتین مرا به خوبی می‌شناسد. وی می‌داند که ما از پشت خنجر نمی‌زنیم. پوتین در سفر به ترکیه و در دیدارهایی که پیش‌تر با وی داشتم بار‌ها از من تمجید کرد؛ به این علت من اظهاراتی را که وی پس از سرنگونی هواپیمای روسیه بیان کرد، سخنان تحت تاثیر احساسات می‌دانم. 

اردوغان در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حرکت مشترک ایران و روسیه در موضوع صادرات گاز به ترکیه، ‌ با تاکید بر اینکه چنین چیزی به هیچ وجه مطرح نیست، گفت: هر دو طرف برای خود محاسباتی دارند. ترکیه مشتری خوبی است. اظهارات ایران و روسیه نیز این موضوع را تایید می‌کند که چنین چیزی مطرح نیست. 

اردوغان درباره دیدار خود با معاون اول رئیس جمهور ایران در ترکمنستان نیز در اظهاراتی مغرضانه گفت: «با ایرانی‌ها درباره منطقه گفتگو کردیم. به آنان گفتم، مواضع ما و شما در سوریه و عراق یکسان نیست؛ اما لطفا از این مواضع مذهب گرایانه‌‌ رها شویم. ما برادران مسلمان هستیم. نباید درباره مسائل موجود نگاه مذهب گرایانه داشته باشیم.» 

رئیس جمهور ترکیه گفت: من ابراز امیدواری کردم که مناسباتمان را با ایران به نقطه‌ای که پیش از این قرار داشت، بازگردانیم.

وی در ادامه اظهارات خود بر تغییر نظامی حکومتی این کشور تاکید کرد. رجب طیب اردوغان در اینباره گفت: اصلاح قانون اساسی و تغییر نظام حکومتی را می‌توانیم به همه پرسی بگذاریم. 

وی گفت: تغییر نظام حکومتی به ریاستی؛ نیمه ریاستی و یا ریاست جمهوری حزبی می‌تواند در اداره راحت کشور تاثیر گذار باشد. 

اردوغان تصریح کرد: همه پرسی در مورد اصلاح قانون اساسی و تغییر نظام حکومتی می‌تواند همزمان و یا در زمانهای متفاوت برگزار شود.

انتهای پیام/



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
majid
۱۰:۲۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
دست اردوغان در دست صهیونیست هاست
آخرین اخبار