هوای تهران وارد وضعیت قرمز شد/توصیه محیط زیست به دستگاه‌های اجرایی

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: شاخص کیفیت هوا امروز روی عدد 162 قرار گرفته و هوای تهران وارد وضعیت قرمز شده است.

هوای تهران وارد وضعیت قرمز شد/توصیه محیط زیست به دستگاه‌های اجراییمحمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛در خصوص کیفیت هوای امروز پایتخت اظهار داشت: کیفیت هوای تهران امروز در وضعیت ناسالمی برای تمامی افراد جامعه قرار گرفته است.

وی در خصوص شاخص‌های کیفیت هوای امروز پایتخت نشینان تصریح کرد: منوکسید کربن؛ پاک( 36)، ذرات معلق کمتر از 10 میکرون؛ سالم (82)، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون؛ ناسالم (162) است.

گفتنی است؛ امروز نسبت به دیروز کیفیت هوای تهران ناسالم‌تر، با میزان ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون به اندازه (162) بوده که دیروز 143 گزارش شده بود.

*هوای تهران وارد وضعیت قرمز شد

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا ؛ وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: شاخص کیفیت هوا امروز روی عدد 162 قرار گرفته است و هوای تهران وارد وضعیت قرمز شده است و تنفس در این هوا برای همه افراد جامعه ناسالم محسوب می شود. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا هوای تهران در شرایط هشدار است، افزود: کیفیت هوای تهران امروز با روز گذشته تفاوت چندانی ندارد اما امروز شاخص کیفیت هوا بالای 150 قرار گرفته و  هوا وارد وضعیت قرمز یا همان هشدار شده است اما زمانی که می گوییم هوای تهران برای گروه های حساس ناسالم است به این معنا نیست که سایر افراد تحت تاثیر قرار نمی گیرد و سایر افراد جامعه هم تحت تاثیر همان آلودگی ها قرار دارند و کیفیت هوای تهران تقریبا در بیشتر روزهای سال و در فصل های سرد سال تقریبا در همین شرایط امروز است. 

حسینی درباره غلظت آلاینده ها و آلاینده شاخص در هوای تهران گفت: عمده ترین آلاینده در هوای تهران امروز ذرات معلق است که میزان آن در هوای تهران امروز 72 میکروگرم بر مترمکعب است. زمانی که غلظت این آلاینده از 60 بیشتر شود می گوییم کیفیت هوا از نظر غلظت آلاینده ها در شرایط ناسالم یا همان شرایط هشدار قرار دارد. این عدد 72 طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی، 7 برابر استانداردی است که این سازمان برای هوای سالم پیش بینی کرده است و 7 برابر یعنی 700 درصد بیشتر از سطح استانداردها. 

وی درباره علت کاهش شدید میدان دید در تهران در روزهای اخیر به ویژه امروز بیان کرد: البته هوای تهران آلوده است و غلظت آلاینده ها کیفیت هوا را کاهش داده اما کاهش شدید میدان دید در تهران که شهروندان تهرانی شاید امروز آن را بیشتر احساس کرده اند ناشی از بالا بودن رطوبت هواست. امروز میزان رطوبت نسبی در هوا حدود 80 درصد برآورد شده  و به نوعی آلودگی هوا و وجود مه در هوای تهران در آمیخته شده و بنابراین کاهش شدید میدان دید امروز در تهران وابسته به آلودگی نیست و بخشی از این موضوع ناشی از رطوبت بالای هواست.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با تاکید بر اینکه تهران در روزهای اخیر شرایط پایدارجوی را پشت سرگذاشته است، افزود: در شرایط پایدار جوی هیچ گرد و غبار و آلاینده از بیرون وارد تهران نشده و آلودگی هوای در تهران را دیگر نمی توان به گرد و غبار واردتی و فرامرزی نسبت داد و هوایی که امروز تهران نفس می کشد، تولید داخلی شهر تهران است و عمدتا ناشی از تردد وسایل نقلیه فرسوده و کاربراتوری، موتورسیکلت های کاربراتوری و خودروهای دیزلی است که بدون فیلتر دوده در تهران تردد می کند. 

حسینی با انتقاد از اینکه آلودگی هوا تنها در روزهایی که هوای تهران به شدت آلوده می شود، مورد توجه رسانه ها و مسئولان قرار می گیرد، گفت: تهران در سال گذشته تا روز 21 آذر 68 روز ناسالم برای گروه های حساس و 2 روز ناسالم (در شرایط هشدار) را سپری کرده و امسال هم با 63 روز ناسالم برای گروه های حساس و 3 روز ناسالم برای همه افراد جامعه شرایطی مشابه سال گذشته داشته است و این شرایط هم عجیب نیست چرا که کاری برای کاهش آلودگی هوای تهران انجام نشده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا از به تعویق افتادن زمان اجرای مجموعه طرح و برنامه های اجرایی که برای کاهش آلودگی هوای تهران انتقاد کرد و اظهار داشت: قرار بود امسال طرح کاهش در تهران اجرا شود اما این طرح به دلیل اینکه پلیس علاقه مند به اجرای آن نبود اجرا نشد. نصب فیلترهای دوده روی خودروهای دیزلی به دلیل همراهی نکردن خودروسازان و اینکه به طور مستمر در اجرای سیاست های زیست محیطی زمان می خرند اجرایی نشده و جایگزینی موتورسیکلت های بسیار آلاینده کاربراتوری با موتورسیکلت های برقی هم تا به دلیل تداوم روند شماره گذاری و فروش این موتورسیکلت های ارزان قیمت آلاینده و عدم اعمال قانون به کندی پیش می رود. در چنین شرایطی اگر تهران با آلودگی هوا مواجه نباشد باید تعجب کنیم.

*هشدار محیط زیست به دستگاه‌های اجرایی

محمد رستگاری معاون پایش و اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما؛ در خصوص آماده باش دستگاه‌های اجرایی برای مقابله وضعیت ناسالم هوا گفت: معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در پی وضعیت ناسالم هوا به دستگاه‌های اجرایی از جمله آموزش پرورش، اورژانس، شهرداری، اداره ورزش و جوانان و بهزیستی در مکاتبه‌ای توصیه‌ها و هشدارهای لازم را ارائه داده است.

وی در خصوص مکاتبه با آموزش و پرورش و بهزیستی استان تهران افزود: از آموزش پرورش خواسته‌ایم تا در زنگ ورزش و تفریح  مدارس، دانش آموزان از انجام فعالیت‌های بدنی خودداری کنند و از اداره کل بهزیستی استان تهران درخواست عدم حضور خردسالان مهدکودک‌ها در فضای باز را داشته‌ایم.

رستگاری تصریح کرد: با مکاتبه‌ای که با اورژانس استان تهران داشته‌ایم خواستار آماده باش تمام نیروهای این ارگان در صورت افزایش تعداد مراجعات مردمی به منظور بروز مشکلات پیش آمده ناشی از هوای ناسالم شدیم.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در خصوص هشدارهای ارائه شده به شهرداری‌ها و اداره کل ورزش و جوانان استان تهران گفت: از دو نهاد دولتی شهرداری و اداره کل ورزش و جوانان استان تهران خواسته‌ایم تا در مراکز ورزشی به طور عمومی اطلاع رسانی کرده تا مردم از فعالیت بدنی در فضای آزاد به طور جدی پرهیز کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
وقتی نفس میکشم داخلم بینیم میسوزه باید مدارس و ادارات تعطیل بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
دود سياهو باور كنيم يا حرفای ديشب خانم ابتكار را ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
ظاهر امر پیداست اگر وضعیت هوا از قرمز به مرگ هم برسه ، دولت برای تعطیلی مدارس و ادارات برنامه ای نداره و در حقیقت به فکر سلامت مردم نیست...به فکر سلامت مردم نیست...به فکر سلامت مردم نیست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
جدی چرا مدرسه هارو تعطیل نمیکنین؟!مگه ما جز گروه حساس‌ نیستیم؟خدا شاهده امروز توراه مدرسه از سردرد داشتم میمردم گلومم که کلا میسوزه
.
.
.
.
دانش آموزی از پایتخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
اخه امار دادن که به درد نمیخوره.دیگه شده یه عرف که تو جامعه ما هرکسی مسولیتشو با امار و ارقام کتمان میکنه.اخه دنبال چاره باشید .بخدا این مردم گناهی ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
همه پياده رو و سواره رو شهر تبديل شده به جولانگاه موتورهاي آلاينده، بي کيفيت و فرسوده چيني که هيچ قاعده و قانوني رو هم رعايت نميکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
اگر محیط زیست ما به فکر بود جلوی این دوخودروساز را سریعا میگرفت تا خودروی بسیار پر مصرف .بی کیفیت را تولید نکنند علت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
هر نفسي که فرو ميرود مضر حيات است و چون بر مي آيد مفرح مات .
سالانه 2724 مورد مرگ و مير منتسب به آلودگي هوا در شهر تهران ثبت مي‌شود که ناشي از ريزگردهاي زير 2/5 ميکرون و اوزون است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
هواي جاهاي ديگه كه نا مساعد ميشه ككتونم نميگزه!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
مهم ترین و خطرناک ترین دغدغه و مشکل آلودگی هوا ، کاستن و از بین رفتن ایمنی طبیعی و یا اکتسابی بدن می باشد که نتیجه ای جز افزایش بیماریهای ناشی از اختلال سیستم ایمنی چون سرطان ، بیماریهای قلبی - عروقی ، اتوایمیون و الرژیک های شدید ( چون آسم و برونشیت ) ، افزایش دوره بیماریهای ساده چون سرماخوردگی و زکام و پیدایش بسیاری از بیماریهای زمینه ای دیگر ، نخواهد داشت. کافیست به دور و برمان خوب بنگریم و ببینیم که چه تعداد این بیماریها افزایش یافته است....
تو رو به خدا جلوی این همه تردد خودروی شخصی گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
سوزش گلو و سینه دارم
اینقدرهواکثیف و آلوده است باید ادارات رو تعطیل میکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
به گفته مسئولان ذیربط ، عمده آلودگی شهر تهران مربوط به دود خودروهاست . چرا با وجود تردد بسیار خودروهای شخصی در سطح شهر که عمدتا هم غیر ضروری می باشد ، هیچ گاه صحبت از پیشگیری و یا جلوگیری از تردد این همه خودروی سواری شخصی نمی شود ؟؟؟ در شهرهای کشورهای پیشرفته هرگز برای افزایش تردد خودروها ، اتوبان ، تونل و پلهای چند طبقه ساخته نمی شود بلکه با اعمال قوانین سختگیرانه چون افزایش مالیات تردد ، کاهش سهمیه بنزین باعث کاستن تردد ها می گردند درست برعکس آنچه که در ایران اتفاق می افتد.
آخرین اخبار