نرخ تورم نقطه به نقطه به 10 درصد رسید/فردا دستورالعمل کارت اعتباری ابلاغ می شود

رئیس بانک مرکزی گفت: کنترل نقدینگی و حفظ ثبات ارز یکی از موفقیت های بانک مرکزی است به طوری که در آبان ماه سال جاری نرخ تورم نقطه به نقطه به 10.1درصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود که در دی ماه به سطوح تک رقمی کاهش یابد.

نرخ تورم نقطه به نقطه به 10 درصد رسیدبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی در پنجمین مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری از کنترل نقدینگی و حقظ ثبات ارز خبر داد وگفت: کنترل نقدینگی و حفظ ثبات ارز یکی از موفقیت های بانک مرکزی است که توانسته در همین راستا تورم نزولی را حفظ کند  و حال می‌توان گفت در ابان ماه سال جاری به نرخ تورم نقطه به نقطه به 10.1درصد رسیده است و در دی ماه پیش بینی می‌شود به سطوح تک رقمی کاهش یابد.

سیف در همین راستا افزود: اما انچه که در این زمینه مهم است تداوم حفظ تورم تک رقمی در میان مدت و بلند مدت است که این امر نیازمند پژوهش است .

وی در خصوص تامین مالی غیر تورمی در حوزه پولی و بانکی گفت: با توجه به اینکه بخش تولید در تنگنای مالی به سرمی‌برد و با مشکل سرمایه درگردش کوتاه مدت مواجه است بنابراین ارتقای تامین مالی بخش تولید یک ضرورت اساسی برای رونق و رشد اقتصادی به شمار می اید.

سیف در خصوص اصلاح نظام بانکی که یکی از اصل های مهم و پیش رو است گفت: اصلاح نظام بانکی در شرایط کنونی با مشکلات ساختاری و عملکردی روبه رو است که میتوان مطالبات غیر جاری را یکی از همین موانع عنوان کرد.

رئیس بانک مرکزی در همین خصوص افزود: افزایش مطالبات غیر جاری موجب قفل شدن منابع مالی نظام بانکی و در نتیجه سبب کاهش قدرت تسهیلات‌دهی بانکها به بخش های مولد صنعت و در مجموع  اقتصاد کشور شده است.

وی با بیان اینکه بنگاه داری بانک ها و همچنین ارتقای کیفیت و کمیت خدمات بانکها از مسائل روز دنیا است گفت: فاصله نظارت در نظام بانکی کشور با اخرین تغییرات در سطح بین المللی بسیار قابل تامل است و بر همین اساس انتظار میرود اصلاح نظام بانکی باید درحوزه پژوهش مورد توجه قرار گیرد. 

سیف در خصوص اصلاح نظام ارزی اظهار کرد: طی دو سال اخیر موفق به ایجاد ثبات در بازار ارز شده است و یکسان سازی نرخ ارز در حفظ راستای ثبات بازار و همچنین حفظ و نگهداری یکسان سازی نرخ ارز نیازمند پژوهش هیا کاربردی است.

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ سود بانکی یکی از مسائل چالشی است گفت: اصلاح ساز و کار نرخ سود مستلزم یک برنامه عملیاتی مناسب است و رسیدن به این امر و مدیریت نرخ سود نیازمند پژوهش‌های پولی و بانکی است.

وی افزود: با وجود تحریم‌های ظالمانه در طی سال‌های اخیر در بسیاری از موارد از بحران‌های مالی دنیا مصون مانده‌ایم اما عدم دسترسی به منابع بین‌المللی و همچنین عقب ماندن از سطح استانداردهای دنیا و همچنین عدم جذب مزیت‌ها و آثار مثبت حضور بانک‌های خارجی ضربات سنگینی رابر نظام بانکی کشور تحمیل کرد.

سیف در همین راستا افزود: باتوجه به لغو تحریم‌ها باید پژوهش‌ها با هدف استفاده حداکثری از فرصت‌های پیش رو باشد و همچنین جریان تحقیق و توسعه و کیفیت خدمات مالی در سطح بانک‌ها با ایجاد مشوق‌های بانکی تقویت شود.

وی  افزود: لازمه موفقیت و توسعه در اقتصاد و سایر بخش‌ها به همراه پژوهش و توسعه دراین امر امکان پذیر است و همچنین در سال‌های اخیر شاهد رشد علمی ایران در تمام حوزه‌ها بوده‌ایم که تنها با پژوهش میسر شد.

سیف همچنین در جمع خبرنگاران، درباره پیشنهاد بانک مرکزی برای تعیین نرخ دلار در بودجه سال ۹۵ به دولت (سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور) گفت: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور باید تصمیم نهایی در این زمینه را اعلام کند اما در جلساتی که تاکنون برگزار و در این زمینه بحث شده، هنوز نرخی نهایی نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام کرده که نرخ دلار در بودجه ۹۵ مانند امسال یعنی ۲۸۵۰ تومان است؟ گفت: هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده اما حدود همان آنهایی است که اعلام شده است.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سئوال که آیا نرخ دلار بودجه ۹۵ کمتر از نرخ دلار مبادله ای فعلی خواهد بود؟ گفت: بعید است که نرخ دلار در حد نرخ بودجه سال گذشته و کمتر از دلار مبادله ای فعلی باشد.

سیف درباره زمان اجرا شدن کارت اعتباری خرید اظهارداشت: اجرای کارت اعتباری خرید در شرف نهایی شدن است و تا فردا دستورالعمل آن به بانک‌ها ابلاغ می‌شود و براساس آن، ۴ هزار ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع نظام بانکی برای خرید کالاهای ایرانی و تولید داخل اختصاص خواهد یافت.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه لیست کالاهای مشمول این طرح از سوی وزارت صنعت اعلام شده است، تصریح کرد: دارندگان کارت با مراجعه به مراکز تعیین شده می توانند از دستگاه‌های مستقر در فروشگاه‌ها استفاده کرده و کالاهای خود را خریداری کنند که شامل تخفیف و نرخ خاص تعیین شده می گردند.

وی تصریح کرد: براساس اجرای این طرح، موجودی کالایی انبارها به فروش می‌رود و تحرک لازم در محیط های تولیدی برای فروش کالاهای مصرفی با دوام ایجاد می شود.

سیف عنوان کرد: این منابع فقط برای کالاهای داخلی است و شامل هیچ کالاهای خارجی نخواهد بود و با نرخ ۱۲ درصد قابل تقسیط است.

وی در مورد نرخ رشد اقتصادی ۶ ماهه ابتدایی امسال گفت: پس از اینکه بانک مرکزی این نرخ را محاسبه کند، جزئیات هم اعلام خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره تعیین تکلیف موسسه اعتباری ثامن الحج گفت: این موسسه قبلا مجوزی از بانک مرکزی نداشته اما الان با همکاری بانک مرکزی و چند دستگاه دیگر، مسائل آن به تدریج حل می‌شود و سپرده گذاران می‌توانند به تدریج سپرده های خود را پس بگیرند.

وی گفت: دغدغه اصلی بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های مشارکت کننده در جهت صیانت از سپرده گذاران این موسسه است که سپرده‌ها به بانک‌ها باز گردد. اگر در این مسیر همکاری لازم صورت گیرد، ممکن است که این موسسه بتواند ادامه مسیر دهد، در غیر این صورت اصل، حفظ سپرده های مردم است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: اقتصادی ، بانک ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
اگرده درصداست تورم پس چراسپرده بلندمدت بانک هاسودش ده درصدنیست؟
آخرین اخبار