گزارش وب‌سایت واکس: مشکل اساسی در قلب ائتلاف عربستان علیه داعش چیست؟

به نوشته واکس، روش مبارزه عربستان با افراطگرایی، نه تنها مؤثر نیست، بلکه نتیجه عکس دارد.

 به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت «واکس» در گزارشی نوشت: زمانی که عربستان سعودی اعلام کرد ائتلافی متشکل از 34 کشور مسلمان برای مبارزه با تروریسم ایجاد کرده است، «محمد بن سلمان بن عبد العزیز،» جانشین ولیعهد این کشور، گفت: تروریسم مانند یک بیماری پیش از سرایت به نقاط مختلف جهان، کشورهای مسلمان را  درگیر خود کرده است. 

آل سعود همواره تلاش کرده است هدف این ائتلاف را بالاتر از مبارزه با داعش بیان کند؛ اما به طور قطع، این گروه تروریستی انگیزه و هدف اصلی آن است. با این وجود، مشکلی اساسی در قلب ائتلاف سعودی به چشم می‌خورد.

در ادامه این گزارش آمده است: نقش عربستان در ایجاد گروه‌های افراطگرا، بر کسی پوشیده نیست؛ مسئله‌ای که حتی عده‌ای از مقامات آل سعود نیز به آن اذعان دارند. «ترکی الفیصل،» شاهزاده عربستانی که زمانی رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور بود، با اذعان به این مسئله اعلام کرد: بذر شیطانی داعش را ما در خاورمیانه کاشتیم و هم‌اکنون وظیفه داریم آن را ریشه‌کن کنیم.

اما مشکل مذکور چیست؟ این مشکل مربوط به روایتی است که ائتلاف عربستان از جنگ با داعش ارائه می‌دهد. گروه تروریستی داعش ادعا می‌کند با امپریالیست‌های غربی و دیکتاتورهای هم‌پیمان آن‌ها که ادعای مسلمانی دارند، مبارزه می‌کند. از طرف دیگر، عربستان تمایل دارد نشان دهد همه جهان از جمله جهان اسلام در حال مبارزه با افراطگراهایی هستند که ادعای مسلمانی می‌کنند.

به باور نگارنده این گزارش، عربستان همانطور که تلاش می‌کند این روایت را جا بیاندازد، در واقع در حال تقویت عقیده داعش است. عربستان و تعدادی دیگر از کشورهای عرب خاورمیانه سالهاست تلاش می‌کنند گروه‌های مذهبی را به حمایت از رژیم‌های دیکتاتور خود متقاعد کنند. عربستان برای متمایز کردن اسلام خود از اسلام ادعایی داعش، باید بیشتر بر جنبه استفاده ابزاری از این دین به منظور رسیدن به خواسته‌های خود تمرکز کند. 

در ادامه این گزارش آمده است: این مسئله خود باعث نزدیک شدن عقاید دو طرف به یکدیگر می‌شود. در نتیجه، انتخاب‌های بدی پیش‌روی مسلمانان این کشورها قرار می‌گیرد. آن‌ها باید میان اسلام ادعایی تروریست‌های داعش و یا اسلام دیکتاتورهای عربستانی، یکی را انتخاب کنند. حال در این میان تکلیف مسلمانانی که به دنبال اسلام حقیقی هستند چیست؟

در پایان، اظهارنظر یک فعال دموکراسی در خاورمیانه، به خوبی این مسئله را بیان می‌کند: منوی عقایدی که دنیای عرب ارائه می‌کند، دو انتخاب بیشتر ندارد: مستبدان یا تروریست‌ها. گزینه سومی وجود ندارد. همانطور که عربستان ائتلاف ضد داعش را هدایت می‌کند، در حال تثبیت این عقیده است که مردم این کشورها باید میان این دو انتخاب، یکی را برگزینند. تا زمانی که این دو انتخاب تنها موارد پیش‌روی مردم است، تعجبی وجود ندارد که عده‌ای به افراطگرایی روی آورند. 

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جواناینجاکلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
اینا خودشون داعشین فقط طرح لباسشون فرق داره.
آخرین اخبار