نوبخت: توقع مردم از برجام را بالا نبرید

در پشت پرده برخی تبریک‌ها، اقتصاد کشور اوضاع مطلوبی ندارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هاشمی رفسنجانی دیروز در پیامی به رئیس جمهوری ضمن تبریک بسته شدن پرونده پی.ام‌.دی اظهارامیدواری کرد: با تداوم تدبیر خردمندانه، گسترش دامنه سیاست تنش‌زدایی و تقویت روابط جمهوری اسلامی ایران براساس سه اصل «حکمت، عزت و مصلحت» کشور به جایگاه شایسته خویش در نظام بین‌المللی برسد.

جالب‌تر آنکه وی در پیام تبریک خود این پرونده را در تراز صلح حدیبیه ذکر کرد  و آن را از جهات فراوانی شبیه تصویب قطعنامه 598 در سازمان ملل دانست!

آثار برجام  شاید سال‌ها بعد!
اما در اثنای تبریک حامیان دولت پیرامون مصوبه اخیر شورای حکام و باز شدن پنجره‌های جدید رونق و پیشرفت در برابر کشور، سخنگوی دولت مشاهده آثار حقیقی برجام را به سال‌ها بعد حواله کرد!
محمدباقر نوبخت در پاسخ به سؤالی درمورد اظهارات اخیر اسحاق جهانگیری درباره اینکه نباید توقع مردم را پس از اجرایی شدن برجام بالا برد، اظهارداشت: قطعاً برجام فرصت مناسبی در کشور ایجاد می‌کند، دولت اکنون از منابع خود استفاده می‌کند که با محدودیت روبه رو است و ما حق صادرات یک میلیون بیشتر نفت خام را نداریم که اگر این محدودیت‌ها برداشته شود، هرچه قدر بخواهیم می‌توانیم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه با اجرایی شدن برجام محدودیت‌ها برداشته می‌شود، خاطرنشان کرد: از طرفی پول فروش نفت را نمی‌توانیم استفاده کنیم چراکه بانک مرکزی تحریم است، با مشکلات فراوانی روبرو هستیم که با اجرایی شدن برجام و لغو تحریمها محدودیتها برداشته میشود و فرصت بسیار مناسبی است که باید از آن استفاده کنیم.

نوبخت خاطرنشان کرد: نظر آقای جهانگیری نیز بر همین امر استوار بود که نباید توقع زیادی را برای مردم ایجاد کنیم چراکه پیشرفت و توسعه کشور با تلاش صورت می‌گیرد و اگر در شرایط غیر از تحریم نیز بودیم کشور بدون صرف انرژی فراوان و تلاش زیاد کشور خود به خود درست نمی‌شود و باید فرصتی بدهیم تا آثار آن را در کشور ببینیم.

اخیرا جهانگیری به چند نکته مهم درباره شرایط پساتحریم اشاره کرده بود و گفت: یکی از این نکات انتظارات انباشته مردم در سال‌های گذشته است که این انتظارات به سرعت بالا رفته و مردم انتظار دارند بعد از لغو تحریم، گام‌های بلندی برای رفع مشکل اقتصادی مردم برداشته شود.

در حالی که از مدت‌ها پیش از حصول توافق هسته‌ای، مسئولان دولت در سطوح مختلف از رئیس جمهور گرفته تا مدیران میانی همگی یک صدا از گشایش امور به محض توافق خبر می دادند و هزینه‌هایی نجومی از هر روز تأخیر در اجرای برجام برای کشور عنوان می‌کردند، اینک از انتظارات غیرواقعی مردم سخن به میان می‌آید.

واکنش معکوس بازارها به مصوبه آژانس
همزمان با تبریک عجیب هاشمی و اظهارات قابل تأمل نوبخت در پی مصوبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر بسته شدن پرونده  PMD، واکنش بورس تهران به این رویداد جالب بود.

فعالان بازار سرمایه با نزدیک شدن به آغاز نشست شورای حکام واکنش مثبتی به این نشست از خود نشان داده و با خوش‌بینی نسبت به خریداری سهم اقدام کردند، ولی شاخص دیروز بورس به عنوان دماسنج اقتصاد کاهش یافت!

به این ترتیب و در حالی که یکی از نگرانی‌ها و ترس‌های بورس تهران در ماه‌های گذشته پرونده هسته‌ای ایران بود و سهامداران در روزهای اخیر و با برگزاری نشست شورای حکام خبرهای این بخش را دنبال می‌کردند و منتظر شنیدن خبرهای خوش در این حوزه بودند، روز چهارشنبه با مشخص شدن نتیجه جلسه روز قبل و بسته شدن پرونده PMD‌ واکنش سردی به این خبر نشان دادند.

بر این اساس علی‌رغم انتشار این خبر مهم درحوزه سیاسی، روز گذشته بورس تهران همانند گذشته با افت قیمت‌ها و کاهش تقاضا مواجه شد، به طوری که روند نزولی قیمت‌ها ادامه پیدا کرد و شاخص بورس با افت 86 واحدی به کانال 61 هزار واحد نزدیک تر شد.

تصویب این اتفاق نشان می‌دهد بازار سرمایه همچنان عاقلانه و با زیرکی تصمیم می‌گیرد و کمتر تحت تثیر جوسازی‌ها قرار می‌گیرد.  فعالان تالار حافظ از بروز اقدامات هیجانی پرهیز کردند و همچنان منتظر اقدامات جدید و رفع تحریم‌ها ماندند، به طوری که در بازار دیروز روند ابتدایی مثبت بورس دوام چندانی نداشت و شاخص بورس دوباره گرفتار نزول شد.
واکنش معکوس در قبال مصوبه اخیر شورای حکام به بازار سرمایه محدود نبود و در بازار سکه و ارز نیز خبرها از پس زدن تبلیغات دولت حکایت داشت و نشان می‌داد در پس تبریکات عجیب درمورد مصوبه آژانس مردم با مشکلات عمیق‌تری مواجهند.

نرخ دلار آمریکا با معکوس شدن روند کاهشی دو روز پیش خود، دیروز به 3641 تومان رسید و و یورو 3995 تومان، پوند انگلستان 5470 تومان و یوآن چین 578 تومان عرضه شد.

سکه تمام طرح جدید نیز 913 هزار تومان و نیم سکه و ربع سکه با هزار تومان افزایش قیمت نسبت به روز قبل 464 و 257 هزار تومان همگی با افزایش قیمت مبادله شدند.

عکس‌العمل‌های معنی دار بازارهای مختلف در کنار روند صعودی قیمت کالاهای اساسی در ماه‌های گذشته، آمار نقدینگی، رشد اقتصادی ...و در یک کلام اوضاع نابه سامان معیشت مردم همگی حکایت از پشت پرده تأسف بار واقعیت‌های پسا بر جام دارد. آنچه مردم پس از گذشت بیش از دو سال از عمر دولت یازدهم به چشم می‌بینند و با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند وضعیتی است که هیچ تناسبی با تبریک‌های اخیر ندارد!

منبع: جام نیوز
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اینجا را کلیک کنید.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.