فرصتهایی که به دلیل نبود اعتبارهمچنان سوخت می‌شود

دبیر طرح احیاء وتعادل بخشی آبهای زیرزمینی با بیان اینکه 325 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرحها اختصاص یافته است گفت: متاسفانه بعد از سوخت شدن شش ماهه اول سالجاری تنها 100 میلیارد تومان به شرکت‌ها داده شده است.

عبدالله فاضلی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه برای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی، بیش از 15 پروژه در شورای عالی آب در شهریور سال 93 تهیه شده است گفت: این طرحها به صورت زنجیره‌وار در کنارهم به منظور کنترل آبهای زیرزمینی اجرا می‌شود.

وی اجرای طرحهای آبخیزداری نیمه تمام، تشکیل تشکلهای آب بنا، آماربرداری و طرح بیلان دشتها، انسداد چاههای غیرمجاز، نصب کنتور هوشمند در چاههای کشاورزی و استقرار گروههای گشت وبازرسی در دشتهای کشور و تکمیل بانک اطلاع‌رسانی را از جمله طرحهی اجرایی ذکرکرد.

فاضلی تصریح کرد: در طی برنامه کوتاه مدت سال‌جاری 500 میلیون مترمکعب آب از طریق پروژه تعادل‌بخشی تعریف کردیم که از طریق انسداد چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌ها صرفه‌جویی شود.

وی ادامه داد: نصب 38 هزار کنتور در سال‌جاری در چاه‌های کشاورزی صورت گرفته است متأسفانه اعتباری که به این بخش در نظر گرفته شده است دیر به این شرکت ابلاغ شد و اکثر پروژه‌ها به کندی اجرا می‌شود.

مجری طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی تأکید کرد: کل اعتبارات اجرایی برای این طرح 325 میلیارد تومان بوده که از اواخر شهریور تا به امروز 100 میلیارد تومان به شرکت‌ها تخصیص داده شده است و این امر باعث شد شرکت‌ها شش ماه فرصت اجرای پروژه‌ها را از دست بدهند.

فاضلی افزود: میانگین کسری مخزن سالانه آب‌های کشور 5.7 میلیارد مترمکعب آب است که در برنامه ششم در تلاش هستیم که آن را کنترل نماییم تا جایی که تا سال 97 تمام کنتورهای چاه‌های کشاورزی را نصب خواهیم کرد تا بتوانیم کنترل برداشت آب زیرزمینی از چاه‌های مجاز را داشته باشیم و چاه‌های غیرمجاز نیز تعیین تکلیف خواهند شد.

وی ادامه داد: در سال جاری کل چاه غیرمجاز 130 هزار مورد بوده که مشمول تعیین تکلیف شدند که آب‌های سطحی در کنار رودخانه‌ها نیز حدود 2 هزار مورد است که به زودی وضعیت آنها مشخص می‌شود.

فاضلی تصریح کرد: بعد از سال 85 چاه‌ها مشمول قانون تعیین تکلیف نمی‌شوند و خیلی از دشت‌های کشور پر شده است و در این زمینه برنامه جامع و کاملی در دست اجرا است که این کار به تنهایی از سوی وزارت نیرو امکان‌پذیر نیست باید تمامی دستگاه‌ها همکاری لازم را به عمل آورند.

وی تصریح کرد: اگر تمام طرح‌ها در کشور به طور کامل اجرا شود صرفه‌جویی بسیاری را خواهیم داشت تا جایی که در شش ماهه اول امسال 63 حلقه چاه غیرمجاز پر شده که با این کار 32 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است و تعداد حجم اضافه برداشت کنترل آب 140 میلیون مترمکعب است که در مجموع 170 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی را به همراه داشته است.

فاضلی تأکید کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه 6 میلیارد مترمکعب کسری مخزن را کنترل خواهیم کرد آنچه که اتفاق خواهد افتاد 120 میلیارد مترمکعب است که طی برنامه‌ 15 ساله اجرا می‌شود در کنار این پروژه‌ها طرح‌های تغذیه مصنوعی را برای مهار آب‌ها در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار