یونسی : با توجه به فتوای رهبری دین صابئین را می توان به ادیان رسمی ملحق کرد

دستیار ویژه رییس جمهور گفت :با توجه به فتوای راهگشای مقام معظم رهبری در اهل کتاب بودن دین صابئین و حقانیت این دین کهن و یکتاپرست و افزودن نظر فقهای دیگر، می توان آن را به عنوان یک ماده الحاقی به ادیان رسمی دیگر ملحق کرد.

به گزارش حوزه احزاب و تشکل‎های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انسجام ملی، حجت الاسلام علی یونسی در این دیدار افزود: درست است که در قانون اساسی نام دین صابئین به عنوان دین رسمی در کنار ادیان دیگر نیامده است اما به نظر من برای رسمی شدن این دین منعی وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: منابع و بررسی های فقهی نشان داده که صابئین دارای کتاب آسمانی و پیامبر بوده و می تواند در ردیف ادیان رسمی قرار گیرد.

حجت الاسلام یونسی اظهار داشت:با توجه به فتوای راهگشای مقام معظم رهبری در اهل کتاب بودن دین صابئین و حقانیت این دین کهن و یکتاپرست و افزودن نظر فقهای دیگر، می توان آن را به عنوان یک ماده الحاقی به ادیان رسمی دیگر ملحق کرد.

وی با بیان اینکه هیچ منع قانونی برای شناسایی صابئین به عنوان دین رسمی وجود ندارد اظهار داشت: فقه ما اهل کتاب را منحصر به ادیان خاص نکرده بلکه اهل کتاب را تعریف کرده است. و تعریف از اهل کتاب شامل دین صابئین نیز می شود.

دستیار ویژه رییس جمهور خطاب به اعضای انجمن صابئین مندایی تاکید کرد: در گذشته خودتان را خوب معرفی نکردید. باید برای شناساندن دین خود تلاش بیشتری انجام دهید. کتاب مقدس ما، قرآن کریم دین صابئین را بصورت مستقل بارها در کنار ادیان الهی مطرح کرده است. فقه شیعه و شافعی نیز شما را بطور مستقل مطرح کرده اما در اینکه این صابئین شما مندائیان عزیز هستید شناختی وجود نداشته است.

حجت الاسلام یونسی در پایان افزود: شما ایرانی و شهروند این سرزمین هستید و هم مقام معظم رهبری دین شما را تایید کرده و از اهل کتاب محسوب می شوید. دولت وظیفه دارد مشکلات شما را حل کند و ما مشکلات شما را پیگیری خواهیم کرد.

در ابتدای این جلسه جناب گنزورا نجاح رهبر صابئین مندایی ایران گفت:ما بسیار از شما متشکریم که به ما فرصت دیدار و ملاقات داده اید. ما شما را دلسوز خود می دانیم.

وی گفت: حقیقتا در این دوره ما حس کردیم که دولت به فکر ما صابئین مندایی هست. فرصت بیان دغدغه ها و مشکلات و دیدار با شما برای ما بسیار ارزشمند و با اهمیت است.

همچنین جناب استاد سالم چحیلی، رئیس انجمن صابئین مندایی نیز ضمن تشکر از دستیار ویژه گفت: ثبت انجمن، ثبت نام فرزندانمان در دانشگاه، توجیه مدارس خوزستان در برخورد با فرزندان ما، نامگذاری فرزندان با نامهای دینی خودمان و مشکل استخدام از جمله مهمترین مشکلات جامعه صابئین مندایی امروز ایران است که امیدوارم با همت و تلاش شما و عزمی که در دولت تدبیر و امید هست این موارد محقق شود.

صابئین مندایی با جمعیتی بین هفت الی بیست هزار نفر در استان خوزستان بویژه شهر اهواز سکونت دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار