ایران باتجربه‌ترین سازمان اوقاف جهان را داراست/ ثروتمندان در بوسنی کل شهر را وقف می‌کنند

نشست خبری مشترک رئیس جمعیت اوقاف بوسنی و هرزگوین و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سنائید زائیمویچ، رئیس اوقاف بوسنی و هرزگوین بعدازظهر امروز ششم دی در نشست خبری مشترک با سازمان اوقاف ایران اظهار داشت: وقف در بوسنی نقش بسیار پررنگی دارد و بسیاری از شهرها در این کشور بر اساس موقوفات بنیان گذاری و نام گذاری شده اند چرا که ثروتمندان در گذشته کل یک شهر را وقف می کرده اند.
وی با اشاره به اینکه فقط 20 درصد موقوفات بوسنی در اختیار اداره اوقاف این کشور است، افزود: 80 درصد موقوفات از زمان جنگ به دست کمونیست ها افتاد اما درآمد حاصل از باقی موقوفات برای امور فقرا، آموزش و بهداشت هزینه می شود.
زائیمویچ با بیان اینکه نیمی از جمعیت چهار میلیونی کشور بوسنی مسلمان هستند، تصریح کرد: مردم بوسنی حتی در زمان جنگ از سنت حسنه وقف غافل نشدند و رغبت بسیاری برای انجام این کار دارند.
وی ادامه داد: بیش از 650 مسجد در جنگ با صرب ها ویران شد که هم اکنون مشغول بازسازی و احیای این موقوفات در بوسنی هستیم.
رئیس اوقاف بوسنی و هرزگوین خاطرنشان کرد: اوقاف ایران از قدیمی ترین و باتجربه ترین سازمان های اوقاف در جهان است و  آرزو و درخواست ما از کشور جمهوری اسلامی تقویت و گسترش همکاری ها با اوقاف بوسنی در عرصه های مختلف است . 

احیای وقف در ایران از برکات انقلاب اسلامی است

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اعلام آمادگی برای انتقال تجربیات و همکاری بیشتر با سازمان اوقاف بوسنی و هرزگوین گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس یک سیاست برگرفته از  قرآن کریم  در زمان جنگ پیشین از ملت مسلمان ومظلوم بوسنی ودر سایر مناطق هم  از مسلمانان غزه ،لبنان،یمن و نیجریه  حمایت کرده و در آینده نیز حمایت خواهد کرد  و این حمایت مختص یک ملت و دولت نیست .
رئیس سازمان اوقاف شاخصه اصلی نظام اسلامی را ظلم ستیزی و دفاع از مظلومان در تمام عالم دانست و تصریح کرد :یکی دیگر از اهداف انقلاب اسلامی احیای فرهنگ و آموزهای قرآنی است، امام راحل(ره) هم با تاسی به  قرآن کریم  قیام کرد و رهبر انقلاب نیز در مسیر اصول  قرآن حرکت می کند.
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف احیای وقف را در ایران  یکی از برکات انقلاب اسلامی دانست و افزود: موقوفات در ایران در دوران طاغوت وقبل از آن  همانند کشور بوسنی حیف و میل شدند، اماپس از پیروزی انقلاب اسلامی و با دستور صریح امام راحل(ره) موقوفات جان دوباره ای گرفتند وبه وقفیت برگشتند.
رئیس سازمان اوقاف ماموریت های این سازمان را شامل سه حوزه اداره  موقوفات، مسابقات قرآن کریم وفعالیت های قرآنی ومدیریت  اماکن وبقاع متبرکه دانست و تصریح کرد: سازمان اوقاف ایران در سه عرصه ساماندهی و گردآوری اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه در قالب سامانه جامع، اجرای امینانه نیات واقفان خیر اندیش و اجرای طرح ملی تربیت یک میلیون حافظ قرآن وبرگزاری مسابقات قرآن در سطح ملی وبین المللی موفقیت های بزرگی داشته است.
گفتنی است، آشنایی با عملکرد سامانه جامع موقوفات و بازدید از اماکن تاریخی و موقوفات اصفهان از دیگر برنامه های سفر هیئت اوقاف بوسنیایی در ایران است.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.