امحاء خرما کذب است

رئیس سازمان تعاون روستایی گفت: با توجه به افزایش 18.5 درصد صادرات خرما در سال 94 خرید تضمینی از سوی سازمان تعاون روستایی صورت نگرفته که بخواهد امحاء آن صورت گیرد.

حسین صفایی رئیس سازمان تعاون روستایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص امحا خرما در کشور اظهار داشت: سطح زیر کشت خرما از نظر وزنی 6.5 درصد محصولات باغی کشور را بعد از محصولات انگور، سیب و پرتغال به خود اختصاص می‌دهد و گفتنی است که ایران با تولید حدود 1.1 میلیون تن خرما در سال بعد از کشور مصر دومین تولید کننده خرما در جهان است.

وی افزود: تولید خرما در 14 استان به‌ویژه استان‌های جنوبی انجام شده و شایان به ذکر است که یک بازار جهانی دارد به طوری که سال گذشته حدود 163 هزار تن خرما صادر شده و از طرفی در سال 94 بر اساس آمار هشت ماهه گمرک بیش از 109 هزار تن خرما صادر شده که نسبت به سال گذشته 18.5 درصد افزایش داشته است.

صفایی با اشاره به خرید تضمینی خرما گفت: با توجه به اینکه درسال 94 بیش از 18.5 درصد صادرات رشد داشته باید گفت که شرایطی پیش نیامده که سازمان تعاون روستایی خرید تضمینی محصول را انجام دهد.

وی در ادامه بیان کرد: سازمان تعاون روستایی در سال 93 بیش از 7 هزار تن خرما از استان بوشهر و هزارتن خرما از استان کرمان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان و بوشهر خرید تضمینی داشته که عمدتاً در سال 94 از طریق بورس کالای کشاورزی بر اساس مستندات موجود به فروش رسیده و هیچ خرمایی برای امحا وجود نداشته است.

رئیس سازمان تعاون روستایی در خصوص انتشار امحا خرما گفت: امحا خرما توسط سازمان تعاون روستایی خبری غیر واقعی و کذب است و از طرفی معلوم نیست که بر چه مبنایی این خبر در برخی رسانه‌ها انتشار یافته زیرا در سال 94 خرید تضمینی وجود نداشته که بخواهد امحا آن صورت گیرد.

وی با اشاره به صادرات خرمان اظهار داشت: خرما در کشور عمدتاً مصرف داخلی دارد و از طرفی نیز تنها حدود 150 هزار تن آن در سال صادر می‌شود اما لازم به ذکر است که منابع بسته بندی و فرآوری خرما در کشور روبه رشد است به طوری که اکنون خوشبختانه 230 واحد بسته بندی فرآوری خرما در کشور وجود دارد.

صفایی یاد آور شد: در واقع صنایع بسته بندی محصولات اعم از شیره خرما، شهد خرما، عسل خرما، سرکه از خرما و سایر فرآورده های خرما را تولید می‌کند و همچنین در برخی استان با گسترش صنایع بسته بندی بیشتر تمرکز خود را بر روی تولید سرکه خرما، شیره خرما و خمیر خرما و دربرخی فرآورده خوراک دام گذاشتند.

رئیس سازمان تعاون روستایی بیان کرد: خوشبختانه در سال جاری با افزایش 18.5 درصد رشد صادرات نباید فراموش کرد که تجار در محصول خرما بازاریابی خوبی داشتند و حال گسترش صنعت بندی موجب تثبیت بازارهای صادراتی خواهد شد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار