رئیس سازمان توسعه تجارت در جمع خبرنگاران:

کاهش تعداد طبقات تعرفه‌ای در سال 95/ حمایت از تولید داخل با ابزار تعرفه

رئیس سازمان توسعه تجارت از کاهش طبقات تعرفه‌ای به هشت طبقه در سال 95 خبر داد و گفت: برای واردت کالاهای مشابه تولید داخل افزایش تعرفه در راه است.

کاهش تعداد طبقات تعرفه‌ای در سال 95/ حمایت از تولید داخل با ابزار تعرفه
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی‌الله افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت امروز در حاشیه اولین همایش صادراتی در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار تجارت خارجی 9 ماهه گفت: در 9 ماهه سال جاری 32 میلیارد دلار صادرات و 31 میلیارد دلار و 200 میلیون دلار واردات انجام شده و با وجود آنکه در ابتدای سال شاهد تراز مثبت 2.5 میلیارد دلار بودیم اکنون تراز تجاری ایران یک میلیارد و 800 میلیون دلار مثبت است.

افخمی‌راد با اشاره به آخرین وضعیت تعیین تعرفه برای سال 95 گفت: طبق مصوبه هیأت وزیران روال تعیین تعرفه مانند سال‌های گذشته است و تصمیم بر این شده که کالایی که تولید داخل می‌شود برای واردات کالاهای مشابه تعرفه را افزایش دهیم که این افزایش تعرفه زمان دار است و به مرور زمان کم خواهد شد تا در تولید ثبات داشته باشیم.

وی افزود: در سال 95 تعدد طبقات عرفه‌ای از 10 به 8 کاهش می‌یابد که این امر موجب ساماندهی واردات خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اولویت‌های اقتصاد ارز مبادله‌ای در سال 95 گفت: مواد اولیه و کالاهای صنعتی همچنان ارز مبادله‌ای دریافت خواهند کرد و هر چه به سمت کالاهای ساخته شده پیش برویم ارز مبادله‌ای به ارز آزاد تبدیل خواهد شد.

افخمی‌راد در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تأثیر مشوق‌های صادراتی بر کاهش قیمت کالا گفت: کمتر کشوری حاضر است به صادرکننده جایزه نقدی بدهد و تا به حال مستندی در این رابطه پیدا نکردیم که کشوری به صادراتش این گونه جایزه بدهد.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که در کشور ما مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی به صادرکننده مسترد می‌شد اگرچه ممکن است این مسئله با تأخیر مواجه شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت به ترکیب کالاهای وارداتی اشاره کرد و گفت: عمده این کالاها کالاهای اساسی است که بنا به مقتضیات کشور قادر به تولید آن نیستیم و ناچار از واردات آن هستیم.

افخمی‌راد همچنین در رابطه با دامپینگ برخی کالاها گفت: پایین آمدن قیمت به معنای دامپینگ نیست بلکه با افزایش تولید هزینه‌ها کاهش می‌یابد و قیمت‌ها نیز بیشتر کاهش می‌یابد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار