سخنگوی وزارتخارجه در نشست خبری:

عربستان حیات خود را در ایجاد تنش می‌بیند/دیپلمات‌های ایران منتظر خروج محترمانه از خاک عربستان هستند

انصاری گفت: عربستان حیات خود را در ایجاد درگیری منطقه‌ای می‌داند.

نشست خبری سخنگوی وزارتخارجه آغاز شد
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری جابر انصاری سخنگوی وزارت‎خارجه در محل این وزارتخانه برگزار شد.

جابر انصاری در ابتدای سخنان خود درباره رفتارهای منطقه‌‎ای دولتمردان عرب، گفت: عربستان حیات خود را در ایجاد درگیری در منطقه می‌داند، لذا در سالیان اخیر اقداماتی را انجام داده که به افزایش درگیری‌ها منجر شده است.

وی با اشاره به اینکه موج تروریستی تکفیری در منطقه مورد حمایت سعودی‌ها قرار دارد، تصریح کرد: تلاش برای تنش آفرینی و تحمیل جنگ به یمن نیز از جمله اقدامات ضد منطقه‌ای است و عربستان منافع و حیات خود را در ادامه این درگیری‌ها می‌داند.

سخنگوی وزارتخارجه تاکید کرد: موضوع سفارت اولین اتفاقی نیست که در دنیا پیرامون نمایندگی‎ها رخ می‎دهد. ایران به وظایف خود برای کنترل امواج احساست مردمی عمل می‌کند و بر اساس کنوانسیون‌های بین المللی رفتار می‌کند، اما عربستان از این موضوع برای افزایش تنش استفاده کرده است. معتقدیم جامعه بین‌الملل اجازه این سیاست را نخواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه نباید مسایل مختلف منطقه‌ای را با یکدیگر مخلوط کرد، اظهارداشت: آخرین مواضع ترکیه حفظ رابطه همسایگی بین ایران و ترکیه است و آنچه برای ایران اهمیت دارد این است که دولت‌های اسلامی با اتخاذ سیاست‌های درست و منطقی با وجود جریان تروریستی در سطح منطقه و جهان اجازه گسترش آن را ندهند. 

انصاری تصریح کرد: روابط ایران و ترکیه در چارچوب خود دنبال خواهد شد.

سخنگوی سیاست خارجی ارتباط با اپوزیسیون‎ها و گروه‎های غیرقانونی و تروریستی را مشمول قوانین بین‌الملل دانست و عنوان کرد: در برخی کشورها مانند عربستان باید گفت نظام آنها متکی بر حاکمیت افراد و بدون قانون مشخص است.

وی اضافه کرد: برخورد و سرکوب با گروه‌های مختلف در عربستان اعمال می‌شود، لذا نقض گسترده حقوق بشر سیاست عقیمی است که نه فقط نتیجه بخش برای عاملان نخواهد بود، بلکه منجر به نقض خود عاملان خواهد شد.

انصاری پیرامون دستگیری شیخ زکزاکی از سوی پلیس نیجریه گفت: مجموعه حوادث منطقه در امتداد سیاست بحران آفرینی پیش می‌رود که از سوی برخی کانون‌های منطقه‌ای برای تشدید تنش‌ها و سیاست‌های فرقه‌گرایی پیگیری می‌شود.

وی اظهارد امیدواری که با هوشیاری منطقه و جهان اجازه موفقیت برخی کانون‌های تروریستی منطقه‌ای داده نشود و موضوع شیخ زکزاکی از مجاری دیپلماتیک در حال پیگیری است.

سخنگوی دستگاه دیپلماتیک با بیان اینکه دولت ایران و وزارتخارجه متعهد به تعهدات خود در حفظ امنیت دیپلماتیک و مکان‌های آنها هست، خاطرنشان کرد: نهادهای ذی‌ربط تدابیر لازم را برای کنترل حادثه اتفاق افتاده و برخورد با متخلفان اعمال کرده است و اقدام دولت عربستان هنگامی اتفاق افتاده که همه امور تحت کنترل بوده و هیچ تهدیدی متوجه دیپلمات‌ها نبوده است.

انصاری همچنین پیرامون اجلاس نیویورک در مورد سوریه نیز بیان داشت: رایزنی‌ها بین کشورهای عضو کارگروه ویژه در جریان است. ایران در تهیه لیست گروه‎های تروریستی و سایر امور در حال رایزنی‌های دیپلماتیک است. امیدواریم این کارگروه به وظایف خود عمل کند. چرا که در مسیر مهار بحران سوریه می‌تواند نتیجه بخش باشد.

سخنگوی وزارتخارجه با تاکید بر اینکه دولت عربستان به دلیل اینکه احساس می‌کند متهم درجه یک در حمایت از تروریست‌ها است و این امر منجر به انزوای آنها شده، فشارهایی بر برخی دولت‌ها وارد می‌کند، تصریح کرد: ایران سیاست آشکار و شفافی در تعامل با کشورها دنبال می‌کند و از سطح روابط عالی برخوردار است. امیدواریم با اتخاذ سیاست درست از سوی کشورهای منطقه، بحران آفرینی عربستان اجازه فعالیت نداشته باشد. 

وی با تاکید بر اینکه دیروز دکتر ظریف با تعدادی از وزرای کشورهای عربی و دبیرکل سازمان ملل و خانم موگرینی تماس‌هایی داشته است، گفت: اینکه عربستان قصد پیگیری اتفاق اخیر را دارد، یعنی تلاش می‌کند اقدامات غیرمنطقی خود را پوشش دهد .ایران بر اساس کنوانسیون‎های بین المللی به وظایف خود برای حفظ اماکن دیپلماتیک عمل کرده و برخورد صریح با متخلفان داشته است.

انصاری اظهارداشت: دیپلمات‎های ایران 48 ساعت فرصت داشتند برای خروج از عربستان، اما هنوز هستند. تدابیر لازم در حال اتخاذ است تا روند محترمانه برای خروج آنها فراهم شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه پرونده فاجعه منا همچنان مفتوح است، گفت: عربستان در مسیر این سیاست‌های خود بحران‌های جدیدی را خلق می‌کند و این در حالی است که ایران در وضعیتی همراه با استقرار و ثبات در حال تعامل با این کشور است.

وی تاکید کرد: ایران خود را در شرایط انزوا احساس نمی‌کند، لذا سیاست‎های خود را براساس ساختارهای قانونمند پیگیری می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه پیگیری سیاست‌های تنش آفرینی خط قرمز ایران است، خاطرنشان کرد: عربستان سیاست‌هایی را دنبال می‌کند که از پیش شکست خورده است. آنها از تمام پتانسیل خود  برای برهم زدن عراق استفاده کردند و حالا با بازگشایی سفارتشان در عراق ورشکستگی سیاست‎های خود را اعلام می‌کنند.

انصاری بیان داشت: ایران سیاست‎های خود را با منطق و عقل دنبال می‌کند و اعراب بدانند بازیگری که سیاست‎های نابخردانه را دنبال می‌کنند به زود نتیجه آن را خواهد دید. اگر سیاست‌های عربستان مبتنی بر  عقل و منطق بود نیازی به میانجی‌گری نبود.

وی با اشاره به اینکه ایران اجازه پیگیری سیاست‎های تنش آفرین را نمی‌دهد، بیان داشت: بحران سوریه نمونه دیگری از این سیاست‌های تنش آفرین است که به طور متعمدانه از سوی برخی کشورها به یک جنگ خونی و درگیری تبدیل شده است و تا هنگامی که اراده واضح برای مبارزه با تروریسم نباشد، برخی بازیگران منطقه‌ای به ویژه عربستان ادامه حیات خود را در چنین مسائلی جست‌وجو می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیرامون اجرای برجام گفت: رژیم صهیونیستی و عربستان در تمام دو سال گذشته برای شکست مذاکرات دیپلماسی ایران تلاش می‌کنند و قطعا بعد از تافق هم این تلاش‌ها برای تخریب روند بین‌المللی پیگیری خواهد شد. امیدواریم شرکای توافق برجام زمینه‌های اجرای آن را فراهم کنند و آخرین اقدامات هم منوط به نوع تعامل آنهاست و وزارتخارجه تصمیم کلان کشور را اجرا خواهد کرد.

وی در پایان از خبرنگاران خواست اجازه دهند وزارتخارجه همراه با روند برجام تا نقطه نهایی پیش رود و تاریخی برای آن اعلام نکند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۱۵ دی ۱۳۹۴
این آل سعودی ها هیچ گونه افتخاری ندارند تو کل دنیا یه آدم به درد بخور از اینها دیده شده است؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۱۵ دی ۱۳۹۴
حمله به سفارت این کشور کاری بس اشتباه و غیر دیپلوماتیک بود بهتره احساساتی نشویم و منطقی رفتار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۱۵ دی ۱۳۹۴
جای تاسف داره به جای اینکه ما رابطمان را با عربستان بعد فاجعه فرودگاه، منا....... که بزرگترین توهین ها به مردم ما شد قطع کنیم، اونا قطع رابطه کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۱ ۱۵ دی ۱۳۹۴
سران عربستان همان باز مانده دشمن نان حضرت محمدصل الله است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۱۵ دی ۱۳۹۴
دولت عربستان بدنبال تنش آفرینی برای بالا بردن قیمت نفت می باشد.والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۱۵ دی ۱۳۹۴
درسته که آل سعود واقعا به دنبال تنش و نا آرامی هستند اما مردم ما هم نباید به این تنش ها دامن بزنند. بزرگترین شریک تجاری ایران امارات هستش و اگر عربستان به امارات فشار بیاره امارات روابط شو با ما قطع میکنه و مطمئنا این به نفع هیچ کس جز عربستان نخواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۱۴ دی ۱۳۹۴
سلام به نظرمن ملت عزیز ما درپاسخ به عمال استکبار ونوکران صهیونیستب بایدغیرت ایرانی خود راضمن تحریم حج گوش به فرمان رهبر فرزانه خود باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۱۴ دی ۱۳۹۴
آل سعود خوک صفت و نوکر امریکا و اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۱۴ دی ۱۳۹۴
آل سعود خوک صفت و نوکر امریکا و اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۱۴ دی ۱۳۹۴
آل یهود داخل مرداب گیره فکر میکنه با دست, پا زدن میتواند باید بیرون ولی بیشتر فرو میرود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۴ دی ۱۳۹۴
باید ایران قبل از این کار سفیر عربستان را اخراج میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۴ دی ۱۳۹۴
آل سعود و صهیونیست از نظر خباثت در یک خانواده اند چطور رابطه با اسرائیل و صا درات و واردات از آن حرام است پس چرا تا به حال ما از عربستان واردات داشتیم که آنان پول ها را برای کشتار مردم یمن دشمنی با ایرانیان و کشتا ر مسلمانان و شیعیان مصرف می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۴ دی ۱۳۹۴
هر چه سریعتر مقابله به مثل شود و دیپلماتهای آل سقوط از ایران اخراج شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۴ دی ۱۳۹۴
خدا رو شکر دیگه حاجم نمیرین پول بریزین تو حلقوم این سعودیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۴ دی ۱۳۹۴
خداروشکر
راحت شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۴ دی ۱۳۹۴
در حال حاضر حکام ال سعود به اندازه صهیونیستها برای اسلام و ایران خطرناک هستند و باید مراقب انها باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۴ دی ۱۳۹۴
با وجود اینکه مخالف حمله به سفارت عربستان هستم .ولی از قطع روابط با عربستان حمایت می کنم این منافق ها دشمن اصلی ایران هستند کاری که اینها با ما دارن می کنن آمریکا و اسرائیل نمی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۴ دی ۱۳۹۴
باید بعد از فاجعه منا ما این کار را انجام میدادیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۴ دی ۱۳۹۴
خداروشکر قطع رابطه با این کشور ارزوی همه ایرانی ها بود
امیدوارم تا وقتی وهابییون بی عقل بر عربستان حکومت دارن بین ما هیچچ رابطه ای برقرار نشه
الههم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۴ دی ۱۳۹۴
بهتر...خداروشکر ک روابطمون قطع شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۴ دی ۱۳۹۴
آل سعود راه را گم کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۴ دی ۱۳۹۴
اخ راحت شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۴ دی ۱۳۹۴
قطع رابطه با این جاهلان مرتعج به نفع همه است... ما رو با این وهابیون چکار...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۴ دی ۱۳۹۴
عربستان الان به دشمن شماره یک ایران تبدیل شده و هر کاری میکند تا به ایران ضرر برساند،بنابراین بهترین اقدام برای مقابله با عربستان قطع روابط با این کشور خبیث است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۴ دی ۱۳۹۴
این آغازی است برای برچیدده شدن حکومت ال سعود بر عربستان، درآینده ان شاءالله رژیم صهیونیستی که از بین رفت رژیم ال سعود خود به خود نابود میشوند چراکه دارن تمام پل های پشت سرشان را خراب میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۴ دی ۱۳۹۴
فدای سرتون قطع رابطه با این کشور هیچ فرقی نمی کنه تازه به نفع ما هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۴ دی ۱۳۹۴
زمان احمدی نژاد آمریکا هم به این اندازه گستاخ نشده بود ولی این دولت محافظه کاری را به حدی رسانده که توهین و تهدید آمریکا به بیشترین حد خود رسید و کار تا جایی پیش رفت که کشورهایی مثل کویت و بحرین و امارات و... هم واسه ما قد علم کردن

شرمنده ام که به شما رای دادم اقای روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۴ دی ۱۳۹۴
ما متکی بر هیچ کشوری نیستیم فقط دست بزانوی خود می گذاریم و یا علی میگويم وظلم هیچ ظالمی را تحمل نمی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۱۴ دی ۱۳۹۴
ما نیازی به ارتباط با کشورهای وابسته و مرتجع عرب منظقه نداریم
آخرین اخبار