چالش‌ اصلی کشور رویکردهای غلط اقتصادی / سند بودجه مردم محور باشد

کارشناس اقتصادی گفت: در تدوین لایحه بودجه نباید صحبت‌ها و مضامین دست نایافتنی مطرح شود بلکه دولت باید چیزی را پیشنهاد کند که قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد.

ساسان شاهویسی کارشناس اقتصادی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اولویت‌های دولت در نحوه تنظیم بودجه 95 گفت: در سند بودجه باید از مطول کردن متن تا جایی که ممکن است خودداری شود تا قابلیت و شفافیت اجرا و نظارت را بتواند با خود حمل کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد:نباید فراموش شود چند سند بالادستی وجود دارد که هر کدام از آنها یک سری الزامات را برای دولت به وجود می‌آورد،که  یکی از مهم‌ترین آنها پایبندی به روح قانون اساسی است.

شاه ویسی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد بعد از اینها باید سند بودجه مبتنی بر یک سری از سیاست‌ها و راهبردهایی که کشور تعیین کرده است استوار باشد.

وی در همین راستا افزود: به عبارتی یک سند بالادستی به عنوان سند چشم‌انداز وجود دارد که قرار است کشور را در منطقه آسیای جنوب غربی، اول منطقه کند که تحقق این امر نیازمند یک سری زیرساخت و الزامات است که علی‌القاعده در گام‌های پنج ساله برنامه و مشخص‌تر از همه در گام‌های یک ساله بودجه‌ریزی کشور و سند بودجه باید خود را نشان دهد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دریک دهه اخیر چالش‌های اصلی که کشور با آن مواجه است رویکردهای اقتصادی است، اظهار کرد: وقتی در رابطه با رویکردهای اقتصادی صحبت می‌کنیم منظور مضامینی با عنوان صرفا نگاه اقتصادی و رویکردهای کمی‌پذیر در سند بودجه نیست بلکه منظور این است که در این رویکرد اقتصادی باید فرهنگ اقتصادی جلوه‌گر باشد وباید مبتنی بر سیاست‌های اقتصادی کشور باشد و همچنین می‌بایست قابلیت‌های اقتصادی بودجه را برای جامعه باورپذیر کنیم.

شاه ویسی در ادامه گفت: نباید صحبت‌ها و مضامینی مطرح شود که دست نایافتنی باشد یا حداقل در پروسه بودجه یک ساله کشوردولت به آنها نتواند دست یابدبلکه می بایست دولت آن چیزی را پیشنهاد کند که قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد.

وی با یاد آور شدن این که گزارش تفریق بودجه سال 92 نشان‌دهنده این است که تنها 34 درصد از احکام مورد اجرا قرار گرفت و 46 درصد آن مورد اصلا اجرایی نشد، افزود: قرار بر این بود دولت یک سری از اصلاحات ساختاری و مبنایی را در بودجه صورت بدهد.

کارشناس اقتصادی در ادامه اظهارکرد: اقتصاد کشور باید  مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مردم نهاد و مردم محور باشد و سوالی که مطرح می شود این است که  آیا ما می‌توانیم سند بودجه را طوری بنویسیم که مردم را بتوانیم در اجرای قابلیت‌های آن همراه کنیم.

شاهویسی با بیان اینکه متأسفانه یا خوشبختانه بودجه کشور و درآمدهای دولت نسبت به درآمدهای نفتی بسیار آسیب‌پذیر هستند، گفت:با توجه به شرایط مختلفی که در منطقه حاکم است و تغییر و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به ایران و نگاه ایران به عرصه بین‌الملل و همچنین آنچه که دولت قرار است به عنوان جایگزین در این دوره یک ساله مورد تحقق قرار بدهد اقتصاد مستقل، خوداتکا و همچنین اقتصادی است که بتواند در مقابل تکانه‌های اقتصادی و شوک‌های سیاسی و امنیتی مبتنی برتغییرات بین‌الملل مقاومت‌پذیری داشته باشد.

وی در ادامه گفت: سوال مهم این است که آیا کشور می‌تواند با این ساختار و احکام این ظرفیت‌ها را به وجود آورد و ازهمه مهم‌تر این که اگر قرار است سند بودجه منوط به آیین‌نامه‌های پایین‌دستی شود باید طوری نوشته شود که حداقل نیازمندی‌ها را برای تدوین مقررات اجرایی در بدنه دولت داشته باشد یا اگر دولت پذیرفت که یک سند بودجه را پیشنهاد کند و آن را به اجرا بگذارد حداقل در پایان سال 95 کشور دوباره شاهد این اتفاق نباشد که یک سری از احکام اجرا نشده و متوقف شده است و در عین حال خروجی این باشد که ساختارها آمادگی نداشته‌اند.

شاهویسی در پایان گفت: در بحث واردات و صادرات نیز باید دید میزان واردات و صادرات خالص نشانه این است که آیا توانستیم اقتصاد و رویکردهای حاکم بر سند بودجه را مبتنی بر حمایت تولید ملی انجام دهیم و اینکه چه میزان توانستیم آن را معطوف کنیم به افزایش نرخ درآمد خانوار و همچنین چه میزان  دولت توانست به استفاده هر چه بهتر سرمایه انسانی و دانش و فناوری‌هایی که امروز در کشور به وجودآمده است کمک کند و نهایتا اینها را در مسیر ارتقای رشد اقتصادی کشور قرار دهد .

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار