باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

"جنوب شرق ترکیه" در مسیر خودمختاری؟! + نقشه و جزییات

اتفاقات بسیار نگران کننده‌ای در شرق و جنوب شرق ترکیه در حال رخ دادن است.

به گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درگیری شهرهای مرزی در شرق و جنوب شرق ترکیه به یک موضوع دنباله دار تبدیل شده که تاکنون  "حزب عدالت و توسعه"  برنامه‌ای جدی  برای آن نداشته است.  


استان‌های مختلف شرق و جنوب شرق ترکیه همچون "وان" ، "دیاربکر" ، "حکاری" و "شرناق"  درگیری و شورش‌های ضد دولتی بسیاری را تجربه کرده  و این موضوع امنیت منطقه شرق این کشور را تهدید می‌کند. 


با شروع سال جدید میلادی درگیری ها در شهر "بوتان" گسترش یافته و مخالفان ضد دولتی با نیروهای ارتش و پلیس ترکیه درگیر شده اند و  خودروهای زرهی و تانک های نیروهای نظامی توسط مخالفان هدف قرار می‌گیرد.



یکی از تحولات اخیر این بود که دانشجویان دانشگاه "آک‌دنیز "  اخیرا برای قربانیانِ کُردِ حملات هوایی ارتش ترکیه به استان  "شرناق" در سال 2011، مراسم یادبود گرفته بودند که نیروهای پلیس با حمله به آنها دست کم هشت نفر را دستگیر کردند.



** استان "شرناق" کجاست؟
 
"شرناق"  نام یکی از استان‌های ترکیه  بوده  که مرکز آن هم شهری با همین نام است .  استان مذکور  در جنوب خاوری آناتولی واقع شده و بیش از 350 هزار نفر جمعیت دارد و اکثریت مردم این استان کردتبارند. 





















**درخواست خودمختاری شرق و جنوب شرق ترکیه

این تحولات در حالی رخ داده‌اند که کنگرۀ دموکراتیک خلق متشکل از سازمان‌های غیردولتی، اخیرا پس از نشستی دو روزه در  "دیاربکر"، خواستار خودمختاری مناطق کردنشین شد. درخواست کنگره این است که استان‌های همجوارِ  "دیاربکر"  به خاطر قرابت فرهنگی، اقتصادی و جغرافیایی خودمختار شوند.


"پ‌ک‌ک" از دهه 1980 مبارزۀ خود را با دولت ترکیه برای تشکیل منطقۀ خودمختار در جنوب شرق این کشور آغاز کرده است. درگیری میان عوامل  "پ‌ک‌ک" و نیروهای امنیتی ترکیه از ماه ژوئیه از سرگرفته شده است.


آنکارا اخیرا عملیات سرکوب  "پ‌ک‌ک"  را در مناطق مرزی جنوبی در مقیاس وسیع تشدید کرده و حکومت نظامی در استان‌های شرقی و جنوب شرقی به صورت محدود اجرایی شده است و با این حال مخالفان در موضع شورش به مخالفت با دولت برخواستند.






ارتش ترکیه تدابیر امنیتی بین استان‎های "شرناق و ماردین" را در جنوب شرق این کشور و در مرزهای مشترک با سوریه تقویت کرده است.   همچنین ارتش این کشور تاکنون  تانک های بسیاری  در استان "ماردین" در طول مرزهای شهر کردنشین "قامشلی" سوریه مستقر کرده اند.

بنا بر گزارش‌ها درگیری‌های اخیر در شهر ناآرام  "جیزره" در استان  "شرناق"  که به رغم برقراری مقررات منع آمد و شد صحنه تظاهرات بود،  روی داد. البته مردم به دلایلی از دولت خشمگین هستند و یکی از این دلایل کمک‌های گسترده "حزب عدالت و توسعه" به داعش از طریق  مسیر استان های شرقی و جنوب شرقی ترکیه است.



**شرناق پل نفتی داعش؟!!

داعش نفت میدان‌های  "کونیکو" و  "التیم" در استان  "دیرالزور" سوریه و دو میدان  "النجمه" و "القیاره" عراق را به داخل انبارهای زیرزمینی پمپاژ و با تانکر به شهری  در همسایگی استان  "شرناق"  ترکیه قاچاق می‌کند.



 بنابر گزارش "روسیا الیوم"، مافیای قاچاق نفت که شامل تاجران ترکیه ای  و اسرائیلی می‌شود روزانه ۷۰ تا ۱۰۰ تانکر را در شهر  "سلوبی" ترکیه به واسطۀ یک اسرائیلی معروف به «دکتر فرید» یا «حاجی فرید»، دریافت می‌کند. این دلال اسرائیلی که دارای تابعیت یونانی است، نقش هماهنگی بین مافیای نفتی و سه شرکت اصلی خریدار نفت داعش را برعهده دارد.


پیش تر نیز  "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهور و "سرگئی لاوروف"، وزیر خارجه روسیه گفته بودند اطلاعات کسب شده نشان می دهد داعش با خریداران نفت در ترکیه معامله نفتی دارد.


رئیس جمهور فدراسیون روسیه  تاکید کرد : "دلایلی کافی داریم که اعلام کنیم تصمیم برای سرنگونی هواپیمای نظامی روسی در سوریه برای دفاع از مسیرهای قاچاق نفت به ترکیه گرفته شد". به عبارت بهتر تلاش های ترکیه برای کمک به داعش با واکنش های بین المللی تاکنون موتاجه شده است.


به عبارت بهتر مسیر ترانزیت نفت داعش به نحوی مرتبط با داد و ستدهای "حزب عدالت و توسعه" با این گروه تروریستی است که نگرانی ها درباره ناآرامی های بیشتر در استان های "دیاربکر" ، "شرناق" و "حکاری" را افزایش می‌دهد که مسئولیت دولت در این زمینه جای سوال است.






درگیری های نگران کننده در شرق و جنوب شرق ترکیه ، گمانه زنی ها را درباره احتمال ایجاد خود مختاری در دولت مرکزی در استان های مرزی این کشور به خصوص "شرناق"، "حکاری" و "دیاربکر" افزایش داده است. اخیرا هم شهرهای "ماردین" و "بوتان" ، "دیاربکر" و ... آبستن چالش های امنیتی شدیدی شده اند که تحولات هفته ها و ماه های آینده قابل تامل و بررسی  خواهد بود ؛ چرا که درخواست ایجاد خود مختاری مناطق مذکور را ملتهب تر خواهد کرد.

 

  گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Russian Federation
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
ترکیه هیچچیش نمیشه خداروشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۴ ۲۰ دی ۱۳۹۴
ههههههه اینا میخواستن سوریه عراق تجزیه کنن و به ایران ضربه بزنن.... و الان میبینم دودش داره میره تو چشم خردوغان آل سقوط و کوردها از اینور و یمنی ها از اونور این دو کشور حامی اصلی داعش رو به یک چالش تاریخی میکشونو..... به امید پیروزی شون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۶ ۱۸ دی ۱۳۹۴
ترکیه تازه میفهمه چی به سرش آورداسرائیل یه کم زمان لازمه تابه هرج ومرج داخلی وبراندازی بی افته
این نسخه اسرائیل براش پیچیده
بادشمن دوستی اینم نتیجه اش تجزیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۱۸ دی ۱۳۹۴
ایشالا با ظهور منجی، همه ی دنیا از دست ظالمان ستیزه جو رها شوند...
افکارتان رو بلند کنید، فراتر از مرزهای کشورها، مرز ما باید مرز انسانیت باشد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۱۷ دی ۱۳۹۴
از اول می دانستم نقشه اصلی تجزیه ترکیه و عربستانه چون امریکا و اسرائیل زورشون نمی رسه سوریه و عراقو تجزیه کنند اینا رو می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۷ دی ۱۳۹۴
"جیزره" نه جزیره. شرناق نه شرناخ..... با دقت بنویس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۷ دی ۱۳۹۴
اقای محترم وقتی اطلاعات کافی نداری چیزی نگید لطفا ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۷ دی ۱۳۹۴
ترکیه باید با خودمختاری کوردها موافقت بکنه جمعیتی عظیمی از ترکیه همان کوردهاهستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۷ دی ۱۳۹۴
شما که انقدر حقوق بشری هستین نظرتون در مورد ایران چیه احیانا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۷ دی ۱۳۹۴
غصه نخور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۷ دی ۱۳۹۴
مرگ بر اردوغان شغال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۱۷ دی ۱۳۹۴
چاه نکن بهر کسی اول خودت دیگر کسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۷ دی ۱۳۹۴
به امید تجزیه و نابودی ترکیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۱۷ دی ۱۳۹۴
شک نکنید ترکیه تجزیه میشه.مرگ بر اردوغان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۷ دی ۱۳۹۴
ا.ردغان چاه نکن بهر کسی اول خودت دوم کسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۷ دی ۱۳۹۴
چاه نکن بهر کسی اول خودت بعدا کسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۷ دی ۱۳۹۴
بهترین کار برای تثبیت دولت ترکیه وگریز از جنگ داخلی است وگر نه شاید وضعیتی همانند سوریه را برای ترکیه هم دور از انتظار نباشد
آخرین اخبار