کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس در پی ماهی گرفتن از آب گل‌آلود عربستان و ایران

روزنامه نیویورک تایمز به تحلیل رفتار کشورهای حاشیه خلیج فارس در تنش اخیر ایجاد شده میان ایران و عربستان سعودی پرداخت.

کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس در پی ماهی گرفتن از آب گل‌آلود عربستان و ایران

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: با بالا گرفتن تنش‌ها در روابط ایران و عربستان سعودی، نقشه جهت‌گیری‌های سیاسی در منطقه خلیج فارس تغییر چندانی نکرد. بحرین و سودان برای همراهی با عربستان، روابط دیپلماتیک خود را بطور کامل با ایران قطع کردند، کویت سفیر ایران را در این کشور فرا خواند و امارات متحده عربی روابط خود را با تهران کاهش داد.

چندین کشور دیگر حاشیه خلیج فارس نیز اعلام کرده‌اند، قصد دارند در این خصوص واکنش نشان دهند؛ اما درصدد نیستند درگیر کشمکش جدی با ایران شوند. «مایکل استفن،» پژوهشگر مؤسسه خدمات اتحادیه سلطنتی در لندن، در این خصوص گفت: کشورهای کوچک نگران آن هستند که در این میان گیر بیفتند. آنها نگران بدتر شدن اوضاع هستند.

برخی از کشورها نظیر ترکیه، مصر و پاکستان درگیر نزاع‌های داخلی هستند و کشورهای دیگر نیز تلاش می‌کنند منافع استرتژیک خود را حفظ کرده و درهای تجارت خود را با ایران، اکنون که تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده است، باز نگهدارند. قطر که با ایران در بزرگترین میدان گازی جهان شریک است، هنوز واکنشی به این اختلاف نشان نداده است.

مصر، شریک دیگر عربستان سعودی، در سال‌های اخیر میلیاردها دلار کمک نقدی از این کشور دریافت کرده است. در واکنش به شکاف ایجاد شده میان ایران و عربستان، وزیر امور خارجه مصر در دیدار با مقامات عربستان گفت: امنیت پادشاهی عربستان بخش جدایی ناپذیر امنیت مصر است.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند که کشورهای حاشیه خلیج فارس، با توجه به منافع خود و همچنین مسائلی که در آنها درگیر هستند، به نظر نمی‌رسد واکنشی بیش از حمایت کلامی به این اختلاف نشان دهند.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۱۶ دی ۱۳۹۴
کشورهای حاشیه خلیج فارس ، عروس خانم هائی که یک شوهر دارند به اسم آمریکا !!!!!
بیچاره ها اختیارشان که دست خودشان نیست !!!!!!
توسط انگلیسی ها سرکار آمده اند و حالا در نکاح آمریکائی ها هستند !!!!!
آن هم چه نکاحی ، از نوع جهادی با مردم مسلمان منطقه و شریک در کشتار مردم بیچاره سوریه و یمن و لبنان و غزه و غیره !!!!!
آخرین اخبار