باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آزادسازی " حلب "؛ پیشگام "عقب نشینی داعش از سوریه" + نقشه و جزئیات

آزادسازی "حلب" یک گام راهبردی در عقب نشینی داعش از سوریه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیروهای " ارتش " و " دفاع وطنی " سوریه به کمک نیروهای نظامی روسیه و " حزب‌الله " لبنان ضربات سنگینی را به تروریست‌ها وارد کردند ولی به دلیل وسعت مناطق عملیاتی؛ پیش‌روی به تدریج صورت می‌گیرد و نیروها توانسته‌اند بخش‌هایی از اطراف شهر " حلب " را آزاد کنند.



** موقعیت جغرافیایی استان " حلب "


استان " حلب " در شمال سوریه و در فاصله بیش از 300 کیلومتری از پایتخت شهر " دمشق " واقع شده و مرز مشترک بین سوریه و ترکیه است. این استان مساحتی بیش از 18 هزار کیلومترمربع دارد و ارتفاع آن از سطح دریا بین 1120 تا 1480 می‌باشد و جمعیتی بیش از 4 میلیون و 500 هزار نفر را در خود جای داده است و مردم این استان به زبان‌های "عربی"، "سریانی"، "ارمنی" و "کردی" صحبت می‌کنند. این استان از شهرهای " عین‌العرب "؛ " جرابلس "؛ " منبج "؛ " الباب "؛ " دیرحافر "؛ " سفیره "؛ " حلب " که مرکز این استان است؛ " اعزاز "؛ " عفرین "؛ " اتارب " و " جبل سمعان " تشکیل شده است.



آزادسازی



در اطراف شهر " حلب " هم مناطق مهمی مانند " صلاح‌الدین "؛ " جبل‌باردو "؛ " حلاک " در شمال شهر؛ " سوقیه "؛ " بستان القصر " در جنوب شهر؛ " شیخ سلمان " در فاصله حدود 25 کیلومتری شهر و " جمعیه‌الزهرا " در شمال‌غربی شهر وجود دارد و این شهر یکی از مراکز مهم نظامی سوریه می‌باشد و پادگان‌های " تفتناز " که متعلق به نیروی‌هوایی سوریه است؛ " پایگاه هوایی الجراح " و " پایگاه هوایی نیرب "؛ " مرکز آموزش پلیس " در محله " خان‌العسل " در حومه غربی و " آکادمی مهندسی نظامی " در حومه شرقی شهر از مراکز مهم نظامی " حلب " هستند که برای مقابله با تجاوزات احتمالی اسرائیل ساخته شده است.


استان " حلب " به این دلیل حائز اهمیت است که این شهر در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد و به عنوان مرز مشترک بین سوریه و ترکیه شناخته می‌شود و از آنجایی که در حال حاضر در این شهر تروریست‌ها در حال نبرد هستند و ترکیه و اسرائیل هم که حامی تروریست در منطقه هستند.



آزادسازی



** اشغال شهر " حلب " و مناطق اطراف آن


تروریست‌های تکفیری از زمان انجام عملیات‌های انتحاری خود در سوریه بارها برای اشغال شهر " حلب " و مناطق اطراف آن اقدام کردند ولی هر با مقاومت مردم روبه‌رو میشدند و ناچار مجبور به عقب‌نشینی می‌شدند تا زمانی که توانستند شهر را محاصر کردند و آنجا را گلوله باران کردند؛ بعد شهر را به تصرف خود درآوردند ولی در این مدت که تروریست‌ها در حال تصرف شهر بودند نیروهای " ارتش " و " دفاع وطنی " درگیر شدند و بارها آنها را از شهر خارج کردن و یا بخشی از شهر را آزاد کردند ولی به خاطر حمایت کشورهایی مانند عربستان و قطر و ترکیه از تروریست‌ها باز هم این مناطق به اشغال تروریست‌ها درمی‌آمد.




** موج حملات تروریست‌ها با حمایت کشورهای منطقه در " حلب "


تروریست‌ها برای اشغال " حلب " چندین بار وارد عمل شدند که هر بار شکست خوردند ولی باز هم اقدام کردند که دلیل آن موقعیت استراتژیک استان " حلب " و هم مرزی این استان با کشور ترکیه که یکی از حامیان اصلی تروریست در سوریه است و همچنین به دست آوردن مسیر موصلاتی برای کمک به تروریست‌ها و خروج نفت آنها برای تأمین مخارج تروریست‌ها بود که آن هم توسط ترکیه انجام می‌شد.


به همین دلیل بود که دولت‌های عربستان و قطر و ترکیه به حمایت از تروریست‌ها پرداختند؛ اما در این میان کشور ترکیه به دنبال آن بود که ثابت کند از تروریست‌ها حمایت نمی‌کند و حضور نیروهای نظامی این کشور در مرز با سوریه صرفا برای برقراری امنیت داخل کشور خودش است که این امر صحت ندارد و ترکیه با سرنگون کردن جنگنده روسی که برای بمباران مواضع تروریست‌ها در خاک سوریه در پرواز بود به حمایت از آن ها پرداخت.




*** آزادسازی استان " حلب "

** آزادسازی " ریف حلب " مقدمه‌ای برای آزادسازی شهر " حلب "


ارتش و "نیروهای دفاع وطنی " سوریه بعد از تثبیت مواضع خود در شهر " دمشق " و پاکسازی مناطق اطراف این شهر تروریست‌ها را وادار به عقب‌نشینی کردند و شهر به شهر مراحل پاکسازی را آغاز کردند تا اینکه تروریست‌ها را تا استان " حلب " عقب راندند و پس از تجهیز و تجدید قوا پاکسازی این استان را شروع کردند و توانستند بخش‌های وسیعی از آن را آزاد کنند؛ البته به خاطر وسیع بودن جبهه نبرد، پیش‌روی به تدریج صورت گرفت. تا کنون بیش از 1500 کیلومتر مربع از مناطق مختلف " حلب " آزاد شده و درگیری برای بازپس‌گیری سایر مناطق نیز ادامه دارد.


عملیات آزادسازی " ریف حلب " در دو جبهه شرقی و جنوبی آغاز شد و مناطق زیادی مانند محور " آزادراه حلب – حما "؛ " آزادراه بین‌المللی حلب – حمص "؛ " شهر الحاضر "؛ " شهر سفیره "؛ ‌" الهادی " و چندین روستا از دست تروریست‌های تکفیری خارج شد و مردم برای زندگی دوباره با این مکان‌ها برگشتند.






آزادسازی






** آزادسازی دو شهر راهبردی، تثبیت مواضع آزاد شده ریف جنوبی " حلب "


ارتش و نیروهای دفاع وطنی بعد از پیشروی‌های تدریجی خود در استان " حلب " توانستند دو شهر کوچک اما مهم به نام‌های  " بلاس " و " کفرعبید " را از چنگال تروریست‌ها خارج کردند. این یگان‌ها همچنین ارتفاعات " جبل الداس " را در حومه " حلب " باز پس گرفتند. این مناطق که در حومه جنوبی " حلب " قرار دارند به این دلیل اهمیت دارند که اگر تروریست‌ها این شهرها را حفظ می‌کردند،  می‌توانستند دوباره مناطق آزاد شده را اشغال کنند و از همین رو ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه عملیات آزادسازی این دو شهر را در دستور کار خود قرار دادند و بعد از آزادسازی شهرها شروع به پاکسازی خانه به خانه کردند تا تروریستی در " بلاس " و " کفر عبید " باقی نماند و بعد از آن ارتفاعات " جبل الداس " را که مشرف به شهر " بلاس " بود از وجود تروریست‍ها پاک شد تا شهر به طور کامل در دست ارتش سوریه قرار بگیرد.


بعد از آزادسازی این دو شهر توسط ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه و پیشرویی‌ها در جبهه شمالی و شرقی " حلب " ، " فدریکا موگرینی " مسئول سیاست خارجه اروپا در مورد انتقال سیاسی سوریه اظهار داشت: مشارکت دادن " بشار اسد " رئیس جمهور سوریه در روند انتقال سیاسی در سوریه ضروری است و این چیزی بوده که در حال بررسی آن هستیم از این رو در روند انتقال (سیاسی) قطعا باید  "اسد" حضور داشته باشد و او بخشی از مرحله آغازین خواهد بود.


بعد از انجام عملیات‌های متعدد توسط نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه در منطقه ریف جنوبی " حلب " مناطق زیادی مانند ارتفاعات " تل‌جابر "، " تل دلامه "، " اربعین " و روستاهای " خلصة "، " الحمرا "، " زیتان "، " الحاضر "، " العیس " به علاوه چندین روستای دیگر از دست تروریست‌ها خارج شد و نیروهای ارتش به تثبیت مواضع در این مناطق پرداختند.




** فرودگاه " کویرس " نبض آزادسازی ریف شمالی " حلب "


فرودگاه " کویرس " در منطقه شمالی شهر " حلب " واقع شده یک پایگاه نظامی متعلق به نیروی‌هوایی سوریه است که در آن تجهیزات و هواپیماهای جنگی نگه‌داری می‌شود. در این فرودگاه علاوه بر هواپیما چندین فروند بالگرد هم نگه‌داری می‌شده است. بعد از این که شهر " حلب " به دست تروریست‌ها افتاد آن‌ها به سرعت به سمت این فرودگاه پیش رفتند تا آن را اشغال کنند که با مقاومت نیروهای حاضر در پایگاه مواجه شدند و تروریست‌ها برای اینکه بتوانند این پایگاه را اشغال کنند مجبور به درگیری شدید با نیروهای ارتش شدند.





آزادسازی





تروریست‌ها بعد از درگیری‌های شدید در اطراف فرودگاه با نیروهای نظامی این پایگاه هوایی را به تصرف خود درآوردند و موشک‌ها و بخشی از تجهیزات مورد نیاز برای حمله به سمت شهر " دمشق " را از این پایگاه تامین کردند و بعد از اشغال این مرکز توانستند بر تمام بخش‌های شمالی " حلب " تسلط پیدا کنند.


نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه پس از عقب راندن تروریست‌ها به سمت استان " حلب " آنها را دنبال کردند و بعد از تجهیز قوا و تقسیم شدن به چند گروه شروع به عقب راندن تروریست‌ها در ریف " حلب " کردند. در ریف شمالی " حلب " گروهی در درگیری با تروریست‌ها مناطق زیادی را از دست آنها خارج کردند و به سمت فرودگاه " کویرس " پیش رفتند ولی زمانی که به نزدیکی این فرودگاه رسیدند با مقاومت شدید تروریست‌ها مواجه شدند و درگیری شدیدی میان ارتش و نیروهای دفاع وطنی با تروریست‌ها رخ داد که در این درگیری‌ها تعداد زیادی از تروریست‌ها به داخل شهر " حلب " گریختند و عده‌ای به هلاکت رسیدند و سرانجام بعد از درگیری‌های زیاد فرودگاه " کویرس " را آزاد کردند.




**  شهرک‌های " الحاضر " و " خان‌طومان " مرکز قدرت نیروهای سوری برای آزادسازی شهر " حلب "


شهرک‌های " الحاضر " و " خان‌طومان " از شهرک‌های مهم و استراتژیک در حومه " حلب " هستند که نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه توانستند این دو شهرک را آزاد کنند. تروریست‌های تکفیری در همان روزهای ابتدایی با یورش‌های خود توانستند این شهرک‌ها را اشغال کرده و از این شهرک‌ها برای تجهیز قوا و حرکت برای اشغال شهر " دمشق " استفاده کنند.


اهمیت شهرک " خان‌طومان " به دو دلیل است؛ اول اینکه این شهرک از یک موقعیت استراتژیک برخوردار می‌باشد و چون اطراف آن را کوه‌ها و دشت‌ها فراگرفته‌اند و ایجاد مراکز تسلیحاتی در زمره مراکز سوریه است و به همین دلیل که تروریست‌ها می‌توانستند از این تسلیحات برای دفاع از خود در برابر حملات هوایی استفاده کنند و دومین دلیل آن نزدیکی این شهرک به بزرگراه مواصلاتی " حلب – دمشق " است که تروریست‌ها می‌توانستند با احاطه بر آن به سمت شهر " دمشق " حرکت کنند و می‌توانستند از این شهرک امدادرسانی و پشتیبانی را از شهرهای شمالی سوریه به مناطق مرکزی سوریه متصل کنند.


ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه که اهمیت این دو شهرک را می‌دانستند عملیات‌هایی را در منطقه جنوبی و جنوب‌غربی " حلب " برای آزادسازی این شهرک‌ها انجام دادند، اما به مقاومت شدید تروریست‌های تکفیری مواجه شدند که همین دلیل آزادسازی آنها را با مشکل مواجه کرد اما چون با آزادسازی این دو شهرک مناطق زیادی در ریف جنوبی این استان  از دست تروریست‌ها خارج می‌شد ارتش و نیروهای دفاع وطنی طی چندین عملیات و درگیری شدید با تروریست‌ها این مناطق را از وجود آنها پاکسازی کردند.






آزادسازی






**  شهرک‌های " نبل " و " الزهرا " نمایش مقاومت مردم در برابر تروریست‌ها


شهرک‌های " نبل " و " الزهرا " دو شهرک مهم در ریف شمالی " حلب " و از طوابع منطقه " اعزاز " هستند که تا شهر " حلب " کمتر از 25 کیلومتر و با مرز ترکیه کمتر از 50 کیلومتر فاصله دارند و همین امر اهمیت این دو شهر را چندین برابر می‌کند. تروریست‌های تکفیری بعد از اشغال شهر " حلب " اقدام به اشغال مناطق اطراف آن کردند و از آنجایی که شهرک‌های " نبل " و " الزهرا " از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بودند دست به محاصره این دو شهرک زدند.


تروریست‌ها بعد از حرکت به سمت این دو شهرک برای اشغال آن با مقاومت شدید مردم آنجا رو به رو شدند و مجبور به عقب‌نشینی و زمین‌گیر شدن در حومه این دو شهرک شدند و بعد از آن که نتوانستند شهرک‌های " نبل " و " الزهرا " را به تصرف خود درآورند؛ آنجا را آماج گلوله‌های خمپاره‌های خود قرار دادند که شاید با این روش بتوانند مقاومت مردم را در هم بشکنند اما در این زمینه نیز با شکست مواجه شدند و شهر را از همان روز به محاصره خود درآوردند. از آن روز تا کنون قریب به 4 سال است که این شهرک‌ها در محاصر هستند و با آزادسازی شهر " حلب " عملیات شکستن محاصره این دو شهرک نیز انجام می‌شود.






آزادسازی

آزادسازی






**  اقدامات اولیه نیروهای سوری برای آزادسازی " حلب "


ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه پس از درگیری‌های شدید در حومه شهر " حلب " مناطق زیادی را آزاد کردند و مواضع خود را در آنجا تثبیت نمودند. در همین حین نیروهای سوری عملیات‌هایی را علیه مواضع تروریست‌ها در " الباب "، " عران "، " تل بیجان "،  " المفلسه " در ریف شرقی " حلب " و همچنین در مناطق غربی و جنوبی و شمالی ریف " حلب " انجام دادن  که با این عملیات‌ها تعداد زیادی از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند و خسارت‌های زیادی نیز به ادوات و تجهیزات آنها وارد شد.


اخیرا  نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه به نزدیکی شهر " الباب " در ریف شرقی " حلب " که مرکز اصلی تجمع تروریست‌ها می‌باشد رسیدند و این شهر را به محاصره خود درآوردند. با آزادسازی شهر " الباب " می‌توان امیدوار بود که روند پاکسازی " حلب " با سرعت بیشتری انجام شود و این امیدواری درباره انجام عملیات های بیشتر در سایر استان های سوریه ضد داعش وجود دارد.





گزارش از امین ملکیان


انتهای پیام/
 
برچسب ها: سوریه ، حلب ، آزادسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار