از سوی حزب اراده ملت؛

دوازدهمين نشست از سلسله نشست‌های "گفتمان فردا" برگزار شد

دوازدهمين نشست از سلسله نشستهای گفتمان فردا با موضوع مجلس دهم درك درست از جايگاه تقنينی و نظارتی برگزار شد.

دوازدهمين نشست از سلسله نشستهای گفتمان فردا برگزار شدبه گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دوازدهمين نشست از سلسله نشستهاي گفتمان فردا به همت كميته آموزشي و پژوهش حزب اراده ملت ايران در سالن اجتماعات اين حزب با موضوع مجلس دهم درك درست از جايگاه تقنينی و نظارتی با سخنرانی دكتر محسن رهامي عضو هيات رئيسه شورای عالی سياستگذاری اصلاح طلبان و آقاي حسن رنجبر عضو شورای مركزی حزب اراده ملت ايران با حضور جمعی از فعالان حزبی و تشكلهاي اصلاح طلب در سالن اجتماعات حزب اراده ملت ايران برگزار شد .

در ابتدای اين جلسه ، آقاي حسن رنجبر عضو شورای سياست گذاري و رئيس ستاد انتخاباتی حزب اراده ملت ايران بحث خود را با اشاره به ادوار مجلس در جمهوری اسلامی و ارزيابی 9 دوره تشكيل آن ، با همه فرازها و فرودهايش و بررسی نقاط قوت و ضعف آن پرداخت .

وی اظهار داشت: با بررسی 9 دوره تشكيل مجلس قانونگذاری در كشور فرصت مغتنمی است كه با نقد كارشناسانه و بدور از از حب و بغض ها و صرفاً با پرداختن به فلسفه وجودي و ضرورت نهاد تقنيني كشور در آستانه برگزاري انتخابات دهمين دوره آن را مورد ارزيابي قرار دهيم .

عضو شورای مركزی اراده ملت بیان کرد: بدون ترديد چشم انداز آينده را از تجارب گذشته بايد جستجو كرد ، به عقيده من تا به امروز 2 مدل برخورد با مبحث مجلس و قانونگذاری در جامعه رواج داشته كه در اين دو مدل گاهاً عده اي كار مجلس را تجليل و عده اي نيز تقبيح كرده اند ، هر چند اين نوع برخورد ممكن است طبيعي باشد ولي آنچه راهگشا خواهد بود نه تقبيح و نه تجليل است بلكه تحليل است ما تا به حال نظام پارلماني و عملكرد آنرا در اين 9 دوره بعد از انقلاب بدرستي مورد تحليل قرار نداده ايم ، و آنچه هم به عنوان دعواهای سياسی در مقاطعي از زمان نسبت به اين مجالس صورت گرفته و صرفاً جنجالهای سياسي طيف هاي خاصي بوده كه پايه تحليل و سطح آنها در حد فضاهای ژورناليتی بوده كه فقط در ايام برگزاری انتخاباتها اوج می گرفته و بعد از برگزاری انتخابات تب آن فروكش می كرد و بدون اينكه راهكار و برنامه ای براي اصلاح ساختار مجلس از دل آن بيرون بيايد درگذر زمان به غبار فراموشي سپرده مي شده و لذا اگر دنبال اين هستيم كه مجلسي شكل بگيرد كه پاسخگوی نيازهاي اين جامعه در دنياي پيچيده امروز باشد مي بايست بانگاه كارشناسي به گذشته و درك درست از آن به اين مهم بپردازيم . لذا به عقيده بنده به عنوان يك دانش آموخته علوم سياسی و فعال حزبی نگاهم به تشكيل مجلس كار آمد بايد از مجراي نظام های حزبی باشد و تا نظام انتخاباتي حزبي نشود نمی توان مطلوب مورد نظر كه همانا كار كرد درست و صحيح پارلمان است را داشته باشيم.

عضو شورای مركزي ارده ملت در ادامه سخنان خود اظهار داشت: متأسفانه رفتار پوپوليستي نه تنها در بين برخي دولت مردان و دولتها رواج داشته بلكه اين رفتارها به مجلس و نمايندگان آن نيز سرايت كرده و بعضاً ما نيز مجالس پوپوليسم را در كشور داشتيم و داريم و دليل عمده اين معظل را مي توان در فقدان نظام حزبي در كشور جستجو كرد زيرا در سيستم غير حزبي چون كانديداها به صورت چهره به چهره در پي كسب رأي شهروندان هستند مجبورند كه شعارها و وعده هاي خود را منطبق با خواست توده ها بكنند واين موجب به انحراف كشيدن وظيفه ذاتي نماينده و پارلمان مي شود .

حسن رنجبر در بخش ديگري از سخنان خود با ارائه تعريف علمي از مفهوم توسعه ، به تقسيم بندي توسعه پرداخت و به توسعه توليد محور قبل از انقلاب و توسعه خدمات محور بعد از انقلاب اشاره كرد و به وجوح و تأثيرات هر كدام بر وضعيت اقتصادي و اجتماعي و سياسي جامعه پرداخت و عنوان نمود توسعه خدمات محور نقش مهمي در ميل كردن مجالس قانون گذاري به رفتار هاي پوپوليستي داشته .

عضو شورای سياست گذاری اراده ملت در ادامه سخنان خود به ارزيابي مكانيزم و سير تكميلي تصويب قانون در پارلمان پرداخت و عنوان نمودكه خربارها طرح و لايحه در پارلمان تصويب و تبديل به قانون شد كه اغلب آنها صرفاً در بايگاني ها مانده و هيچ گره اي از مشكلات مردم نگشوده و هنگام عمل مي بينيم كه تراكم قوانين مصوب به حدي است كه مجري عملاً نمي تواند قانون مصوب را متناسب با موضوع مورد نظر عملي كند و حتي اين قوانين در جاهايي ناسخ و منسوخ همديگر هستند و لذا مشكل عمده كشور در تصويب قوانين و لوايحي است كه بدون كار كارشناسي انجام و پروسه دقيق مطالعاتي تبديل به قانون شده و خودش در اجراء موجب بروز مشكلات فراوان شده اند . كه بنده فهرست طولاني در حوزه هاي مختلف از قوانين مربوط به صادرت و واردات توليد و بخشهاي مختلف آموزشي ، قضائي و غيره مي توانم اشاره كنم كه فعلاً از حوصله بحث خارج است رنجبر در ادامه سخنان خود اشاره كردند كه معمولاً از دولتها انتقاد مي شود كه درشرايطي فساد اقتصادي و يا رانت خواري كرده اند ولي كمتر كسي سراغ پارلمان رفته و پارلمان را درخصوص عدم كارويژهاي نظارتي و يا تقنيني مورد باز خواست قرار داده كه پارلمان هم در اين معضل رانت خواري و يا فساد اقتصادي دولت بي تقصير نبوده و اتفاقاً بايد جوابگو باشد . وچون مجالس به دولتها رأي اعتماد مي دهند اينجا نبايد شانه خالي كنند .

رئيس ستاد انتخابات اراده ملت در بخش پايانی سخنان خود اشاره كرد: هر چند نقش محلي نمايندگان پر رنگتر مي شود نقش نظارتي آنها كمرنگتر مي شود . زيرا نمايندگان در حوزه لابيگري دنبال كسب امتياز از دستگاهاي اداري كشور هستند تا براي حوزه انتخابيه خود از وزرا ، راه آهن و بيمارستان و فرودگاه و ... بگيرد و بخش عمده پتانسيل نمايندگان مصروف اين موارد مي گردد كه اين رفتار خود هزاران آفت را براي سيستم مديريتي كشور و خصوصاً در حوزه هدر رفت منابع بر كشور متحمل مي كند زيرا حجم پروژهاي فاقد مطالعات كارشناسي بالا رفته و بعضاً به صورت نصفه و نيمه انجام مي گيرد و بعد دولت متوجه مي شود كه عملاً توجيه اقتصادي نداشته و يا با تغيير دولت مردان و يا نمايندگان اين پروژها از اولويت خارج و بدون از اينكه فكري به حال بازگشت سرمايه آنها بشود خود موجب بروز مشكلات جديد مي شوند .

 در بخش دوم محسن رهامی صحبتهاي خودش را نسبت به فرصت انتخابات براي نزديكي بيشتر مردم و حاكميت شروع كرد، وی انتخابات مجلس را يكي از نقاط حساس و استراتژيك براي كشور دانست و آنرا هم به عنوان يك فرصت و هم بعنوان يك تهديد دانست وي اشاره كرد انتخابات اگر خوب مديريت شود مي توان از آن بعنوان يك فرصت نام برد كه موجب انسجام سياسي در يك كشور مي گردد .

در جواب برخی منتقدان كه حضور دوازده هزار نفري و ثبت نام را نشانه رفته اند گفت: اتفاقاً اين نشان از اميد و نشاط سياسي در كشور است . اينكه دوازده هزار نفر اعلام مي كنند آماده خدمت هستند براي نظام و مملكت نشانه ي بسيار خوبي است . و آنرا يك فرصت دانست و آنرا نشان دهنده يك فضاي باز سياسي دانست و از پيوند مستحكم ملت و نظام سياسي معرفي كرد . وي اين حضور را نشانه آمادگي مردم براي همكاري با نظام سياسي دانست اين نشاندهنده اين است كه مردم كماكان به قانون و صندوقهاي راي براي حل مسائلشان اميد دارند ، زيرا انتخابات بهترين مسالمت آميزترين شيوه هاي حل مسائل مردم و حاكميت مي باشد .

عضو شورای سياست گذاری اصلاح طلبان انتخابات را يك رفراندوم دانست و افزود: حضور در پاي صندوق رأي به منزله فصل الخطاب دانستن قانون دانست و تأكيد كرد كه اعتماد مردم به يك ساختار سياسي نمودش در انتخابات تجلي پيدا مي كند و برعكس بي تفاوتي مردم نسبت به انتخابات را نشان از نااميدي و عدم اعتماد مردم نسبت به حل مسائلشان دانست . دكتر رهامي مشكلات بسياري از كشوره هاي منطقه را در نبود همين امر برشمرد .

عضو شورای سياست گذاری اصلاحات همچنين افزود: كه مديران و مسئولان اجرائي و نظارتي انتخابات در مورد تأئيد و رد صلاحيتها بايد به درستي و صداقت رفتار نمايند و نبايد طوري رفتار كنند كه مردم گمان كنند كه بخشي از سلايق اجتماعي و مديريتي دارند از گردانه انتخابات حذف مي شوند . اگر انتخابات خوب مديريت نشود تبعات آن تا هميشه براي كشور باقي خواهد ماند و شكاف هاي اثر گذاري در جامعه بوجود خواهد آورد و مسائل حل ناشدني باقي خواهد ماند و تهديدات امنيتي بوجود خواهد آورد . 

رهامي با اشاره به اينكه هميشه انتخابات ها مي تواند عامل پيوند بين مردم و حاكميت باشد بايد هشيار باشيم كه اين فرصت همگرايي به تهديد تبديل نشود، گفت: كشور سوريه كه اگر مشكل مردم سوريه ميتوانست از طريق صندوق هاي رأي حل شود ما الان شاهد اين درگيري هاي قومي و مذهبي در سوريه نبوديم و نياز نبود مردم براي رسيدن به خواسته هايشان دست به اسلحه ببرند و به خشونت متوصل شوند .

رهامي در بخش ديگري از صحبت‌های خود به ويژگيهاي نماينده و مجلس خوب و تأثير گذار اشاره كردند و گفت: به فرمايش امام مجلس عصاره ملت است و بر اساس نظريه نيابت همه مسئولين مملكت نائب مردم هستند و چون مردم صاحب حق هستند به دولت مردان و نمايندگان وكالت ميدهند كه كارگذاري آنها را بكنند و طبق اصل 56 كه حق حاكميت را از خداوند مي داند و خداوند اين حق را به مردم واگذار كرده و مردم نيز طي قرادادهاي اجتماعي اين حق را به نمايندگان خود واگذار كرده اند . اگر دقت كرده باشيد اسم پارلمانهاي برخي از كشورها به مجلس نواب معروف است لذا كسي كه مي خواهد وكالت مردم را بر عهده بگيرد بايد در واقع يك سر و گردن از موكلين خود بالاتر باشد و قدرت تشخيص و تجزيه و تحليل و توان علمي زيادي داشته باشد تا بتواند در اين مقام به درستي ايفاي نقش كند مثلاً وقتي كه نمايندگان پارلمان در كنار وزرا قرار مي گيرند بخاطر مسائل مملكتي و مديريتي و غير بايد نماينده اشراف كامل بر موضوعات داشته باشد تا بتواند وزير را و يا مقام مسئول دولتي را در جهت خدمت به مملكت و موكلين خود بازخواست و يا همكاري نمايد .

رهامي با اشاره به اينكه مجلس بايد از نمايندگان توانمند تشكيل شود تا بتوانند در ايفاي نقش
نمايندگي و شناخت فرصت ها و تهديدها و منافع ملي پر توان ظاهر شوند ايشان اشاره اي به مجلس اول بعد از انقلاب داشتند و عنوان نمودن كه در اين مجلس نمايندگاني با مناعت طبع و عزت نفس و آگاه به مسائل كشور و نظام وجود داشت كه وزرا و دولت خود را در مقابل اين مجلس پاسخگو مي دانستند .

رهامي به نقل خاطره از مجلس اول اشاره كرد: مواردي بوده كه نماينده با وزير تماس مي گرفته و در راستاي ايفاي نقش نمايندگي و حفظ منافع ملي از وزير توضيح مي خواستند و حتي وزير را به منـزل يـا جايي خارج از وزارت خانه احظار مي كردند و وزير چون مشروعيتش را از مجلس مي دانسته خود را ملزم به پاسخگويي مي دانست ولي متأسفانه در مجالس فعلي بعضاً مشاهده شده يك نماينده بخاطر اينكه در حـد واشل نمايندگي نبوده روزها با گردن كج جلوي دفتر وزير و يا مسـئولين دولتـي مـي ماننـد تـا شـايد گوشـه چشمي به آنها بشود تا بتواند امتيازي براي خودشان و يا بستگانشان بگيرنـد لـذا كسـاني كـه مـي خواهنـد. نمايندگي ملت را بر عهد بگيرند بايد دندان طمع خود را كشيده و بـا عـزت نفـس و مناعـت طبـع در مقـام نمايندگي ظاهر شوند .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار