تشریح جزییات 200 میلیارد دلاری وزارت نفت برای جذب سرمایه

مدیرکل هماهنگی بودجه و سرمایه گذاری معاونت برنامه ریزی ونظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت از جزییات سناریوی 200 میلیارد دلاری وزارت نفت برای جذب سرمایه خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، افخم زروانی مدیرکل هماهنگی بودجه و سرمایه گذاری معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، در جمع خبرنگاران جزییات نحوه جذب 200میلیارد دلار سرمایه در وزارت نفت در پنج سال آینده را تشریح کرد و گفت:طرح ها به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند، اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم و بگوییم که به طور کلی کشور چه مقدار سرمایه گذاری برای نفت می‌کند  رقم  بسیار بزرگی است.

وی افزود: برای سرمایه گذاری بخش خصوصی هم باید کشور این توان را داشته باشد، چراکه یا از طریق بازار سرمایه و صندوق توسعه ملی و مردم این سرمایه را فراهم می کند، یا اینکه این کار از طریق فاینانس انجام می‌دهد.

به گفته مدیرکل هماهنگی بودجه و سرمایه گذاری معاونت برنامه ریزی ونظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، هرچند که بخش خصوصی فاینانس را خودش بازپرداخت می کند، اما کشورهایی که می خواهند فاینانس کنند به مسوولان کشور ما نگاه می کنند.

زروانی تصریح کرد: اگر این گونه نگاه کنیم، در پنج سال نیاز به بیش از 200میلیارد دار سرمایه برای طرح های توسعه ای داریم که نفت بخش زیادی از آن را دربر می گیرد.

وی با بیان اینکه ما تجربه جذب 26میلیارد دلار سرمایه در یک سال در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را هم داشته ایم، اظهارکرد: این سرمایه گذاری از طریق  بیع متقابل، فاینانس، تسهیلات و ... انجام شده است. بنابراین اگر در هر سال در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی 20میلیارد دلار سرمایه گذاری هم انجام شود در پنج سال 100میلیارد دلار خواهد شد.

مدیر بودجه وزارت نفت ادامه داد: از سوی دیگر، سه شرکت دیگر نیز می توانند در مجموع 10میلیارد دلار سرمایه جذب کنند.

زروانی با بیان اینکه در حال حاضر در پتروشیمی 67طرح وجود دارد که 37مورد آن در اولویت قرار دارند، گفت: اگر سرمایه گذاری در هر کدام از این طرح ها را برابر 500 میلیون دلار در نظر بگیریم که بعضا بیشتر است، بیش از 20میلیارد دلار جذب می شود.

وی با اشاره به سرمایه گذاری در بخش گاز نیز اظهارکرد: در این بخش نیز با حساب و کتابی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که  گاز نیز با احتساب خط لوله و مخازن پالایشگاه ها رقمی در حدود 25میلیارد دلار نیاز دارد، بنابراین 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در پنج سال دست نیافتنی نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.