تفاهم نامه‌ای که در گام اول درجا زد

چندوقت پیش بود تفاهم نامه‌ای بین وزارت نیرو و مرکز توسعه خواهر شهرهای ایران در رابطه با بخش آب و انرژی منعقد شد،اما گویا کم لطفی‌های وزارت نیرو این تفاهم نامه را در همان روزهای نخست ناکام گذاشت.

آماده/ تفاهم نامه‌ای که در گام اول درجا زدبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در روزهایی که خبر از تقلیل رفتن منابع آبی کشورمان و حرکت کشورهای  توسعه یافته به سمت دیپلماسی عمومی آب و اصلاح الگوی مصرف با ورود سازمان‌های غیردولتی و نهادهای مردمی به گوش می‌رسد، اما تفاهم نامه‌های همکاری به امضا رسیده برای آغاز این حرکت در کشور ما تنها در روی کاغذ مانده و متاسفانه به مرحله اجرا نمی‌رسد که تفاهم نامه همکاری بین وزرات نیرو و مرکز توسعه خواهر شهرهای ایران با هدف فرهنگ‌سازی الگوی مصرف بهینه آب و انرژی در کشور ما نمونه‌ای از این موارد است.

*تفاهم نامه‌ای هدفمند که سوی کاغذ مانده است

در تاریخ 94/05/20 مرکز بین‌المللی توسعه خواهرشهرهای ایران با هدف بهره‌مندی از توانمندهای متقابل برای اجرایی کردن برنامه‌های کلان کشور در بخش آب ، برق و همکاری‌های آموزشی و پژوهشی برای ایجاد فرهنگ‌سازی الگوی مصرف بهینه آب و انرژی، تفاهم نامه‌ای را با وزارت نیرو به امضا رسانده ولی از آن زمان تاکنون از اجرا شدن این توافق نامه خبری به گوش نمی‌رسد در حالی‌که اوضاع آب و مصرف آن روز به روز در حال وخیم‌تر شدن است.

علیرضا رجائی مدیر عامل مرکز بین‌المللی توسعه خواهر شهرهای ایران در این خصوص می‌گوید: مدتهاست از زمان امضاء تفاهم‌نامه می‌گذرد و الگوی مصرف در بین ایرانیان اصلا درست نبوده و وضعیت مصرف منابع آب و انرژی هرروز در حال وخیم‌تر شدن است ولی همچنان همکاران وزارت نیرو اجرای تفاهم نامه را به تعویق انداخته‌اند.

*ایجاد شورای دیپلماسی آب و انرژی

دو سازمان در مدت زمان اجرای تفاهم نامه که از زمان امضا تا سه سال پس از تاریخ انعقاد آن است ملزم به ایجاد شورای عالی دیپلماسی آب و انرژی، در راستای ذخیره سازی و مصرف با استفاده از ظرفیت‌های حاکمیتی و نهادهای مرمی شده‌اند.

علیرضا رجائی مدیرعامل مرکز بین‌المللی توسعه خواهر شهرهای ایران درباره دیگر مفاد تفاهم نامه مرکز خود با وزارت نیرو اظهار داشت: تلاش در جهت برآوردن نیازهای آموزشی و پژوهشی و تولید برنامه‌های تصویری،سینمایی،انیمیشن،نقاشی و تئاتر برای انتقال پیام‌ الگوی مصرف بهینه آب و انرژی به شکل مشترک بین کشورهای فارسی زبان همجوار از دیگر برنامه‌های اجرایی مطرح شده در توافق نامه است.

*عقب ماندن از قافله

در روزگاری که منابع طبیعی و تجدید ناپذیر هرثانیه درحال خطر و نیازمند بهبود شرایط خود هستند دیپلماسی رسمی و ارگان‌های دولتی باید همچون دیگر کشورها در صدد تشویق و همکاری با نهادهای مردمی،غیردولتی و ایجاد دیپلماسی عمومی و همکاری و تبادل اطلاعات علمی با سایر کشورها باشند چرا که زمان غیرقابل برگشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار