گزارش وکس: مناظره جمهوری‌خواهان بر سر سیاست خارجی آمریکا کودکانه و خطرناک بود

سایت تحلیلی وکس در گزارشی مناظره جمهوری‌خواهان بر سر سیاست خارجی آمریکا را کودکانه و غیرمنطقی دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی وکس در گزارشی نوشت: نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مناظره اخیر خود به موضوع بازداشت چند ساعته 10 تفنگدار نیروی دریایی ایران در آب‌های خلیج فارس پرداختند و آن را مایه ننگ و شرمساری دولت آمریکا قلمداد کردند.

وکس در ادامه این گزارش نوشت: ظاهرا برای هیچکدام از این نامزدهای انتخاباتی مهم نبود که تفنگداران آمریکایی در حالیکه بدون مجوز قانونی وارد حریم دریایی کشوری دیگر شده‌اند، در صحت و سلامت به خانه بازگشتند. جمهوری‌خواهان از این ماجرا به عنوان تبلیغی برای خود استفاده کردند و با ارائه نظراتی درمورد سیاست خارجه آمریکا، عملکرد "باراک اوباما،" رئیس جمهور این کشور، را زیر سوال بردند. 

وکس در ادامه نوشت: اما این طرز تفکر احمقانه است. برای یک نامزد انتخاباتی وحشتناک است که چنین دیدگاهی داشته باشد. آنها به نتایج کوتاه و بلند مدت سخنان خود فکر نمی‌کنند. نامزدهای جمهوری‌خواه نوعی نظامی‌گری را دنبال می‌کنند، آنها جنگ‌طلب هستند و دخالت‌های نظامی پیشین آمریکا در امور کشورها برایشان درس عبرت نشده است.

سناتور "تد کروز" یکی از نمایندگان آمریکایی است که در ماجرای بازداشت 10 تفنگدار این کشور از سوی ایران، موضعی ضد اوباما گرفت و مدعی شد: تصویر تفنگداران آمریکایی که زانو زده بودند، قلب هر آمریکایی را به درد آورد. واکس با اشاره به سخنان وی گفت: تد کروز چشمان خود را بر روی نتایج همکاری دیپلماتیک ایران و آمریکا کاملا بسته است. شناور نظامی تفنگداران دریایی آمریکا به دلیل اتمام سوخت و از کار افتادن تجهیزات ماهواره‌ای مسیر خود را گم کرد و وارد آب‌های ایران شد؛ اما آنها تجهیزات نظامی بر روی شناور داشتند و همین موضوع می‌توانست حساسیت نیروهای ایرانی را برانگیزد. فراموش نکنید با گشوده شدن درهای دیپلماسی میان ایران و آمریکا بود که ماجرا در 24 ساعت فیصله پیدا کرد. جمهوری‌خواهان معترض به سیاست‌های خارجی آمریکا نباید از کنار این مسئله به سادگی عبور کنند.

"کریس کریستی،" دیگر نامزد جمهوری‌خواه، حتی پا را از این فراتر گذاشته و مدعی شد وی در مواجه با چنین موضوعی بدون شک به ایران حمله نظامی می‌کرد.

وکس در پایان نوشت: سیاست خارجی یک کشور عرصه قدرت نمایی نیست. تعامل همراه با اقتدار در دیپلماسی جهان امروز مهمترین اصل محسوب می‌شود، نه آنچه که برگرفته از یک تفکر کودکانه و البته خطرناک است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار