یک کارشناس در گفتگو با ان پی آر: نزدیکی آمریکا و عربستان، عامل ایجاد تنش میان تهران و ریاض

وبسایت "ان پی آر" به نقل از یک تحلیلگر نوشت: حمایت بی دلیل آمریکا از عربستان سعودی، به این کشور جسارت انجام هر اقدامی را می دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "دیوید گرین،" مجری یکی از برنامه های "ان پی آر" ( رادیو ملی آمریکا) با "علی الاحمد،" مدیر مؤسسه "امور خلیج فارس" در خصوص روابط آمریکا و عربستان سعودی مصاحبه کرد. به نوشته این وبسایت: در سالهای گذشته روابط آمریکا و عربستان سعودی با وجود متحمل شدن آسیب هایی جدی، همچنان پابرجا مانده است. رابطه این دو کشور به دوران جنگ سرد بازمی گردد. آمریکا با استخدام نیرو برای بیرون راندن نیروهای شوروی از افغانستان با عربستان سعودی هم پیمان شد. 

"علی الاحمد،" منتقد سرسخت رژیم آل سعود در خصوص رابطه آمریکا و عربستان سعودی گفت: با وجود اینکه عربستان سعودی بارها  حقوق بشر را نقض کرده ، رابطه آمریکا با این کشور همچنان پابرجا باقی مانده است. زمانی که صحبت از سیاست خارجی می شود، آمریکا به سختی موضع خود را تغییر می دهد. به عنوان مثال آمریکا پس از 50 سال رویکرد خود را در قبال کوبا تغییر داد.

گرین پس از آن به ایران و سرد شدن رابطه اش با عربستان سعودی و اتحاد تهران و مسکو در سوریه اشاره کرد و گفت: اگر آمریکا رابطه اش را با عربستان سعودی سرد کند، آیا این مسئله نمی تواند بر موضع ایران و روسیه تاثیر بگذارد و در نتیجه خطری جدی برای آمریکا به دنبال داشته باشد؟

علی الاحمد در پاسخ گفت: به نظر من نزدیک بودن موضع آمریکا به عربستان سعودی، تنش میان تهران و ریاض را ایجاد کرده است. من معتقدم اگر آمریکا کمی از رژیم آل سعود فاصله بگیرد، رابطه سرد شده این دو کشور به حالت عادی بازمیگردد. اگر جنگ های آمریکا  در خاورمیانه را مرور کنید، متوجه می شوید که درواقع اینها جنگهای عربستان سعودی بوده و در نتیجه آمریکا را با خود همراه کرده است. به نظر من آمریکا باید در برابر رژیم آل سعود بایستد. آمریکا باید رابطه اش را با عربستان عادی کند، زیرا درحال حاضر این رابطه غیرعادی است. آمریکا باید همانطور که با آلمان و فرانسه رابطه دارد، با عربستان نیز رابطه داشته باشد. چرا عربستان سعودی یک استثناست؟ به خاطر همین دلیل است که گروه تروریستی داعش و تروریسم رشد کرد. ادامه رابطه آمریکا و عربستان سعودی برای منطقه نیز خطراتی را به دنبال خواهد داشت و به گسترش تروریسم منجر خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حمایت آمریکا از عربستان سعودی به ریاض احساس امنیت می دهد و در نتیجه رژیم آل سعود هر کاری بخواهد انجام می دهد. آنها باعث گسترش تروریسم شدند؛ زیرا از این راه پول بیشتری به جیب می زنند. داعش با تلویزیون وابسته به عربستان تبلیغات می کند، از خطوط تلفن ریاض استفاده می کند و از این طریق حملات تروریستی را گسترش می دهد. 
گرین در این خصوص از علی الاحمد پرسید: اما عربستان سعودی همه اظهارات شما را انکار می کند. اگر اینگونه باشد که شما میگویید حمایت عربستان از داعش چه نفعی برای این رژیم دارد؟
وی در پاسخ گفت: اگر به گروه های تروریستی داعش و القاعده توجه کنید، این گروه ها به دشمنان عربستان سعودی حمله کرده اند. این تروریستها به سوریه، عراق و یمن تعرض کرده اند. بنابراین می توان ارتباطی میان داعش و عربستان یافت. آمریکا باید رابطه اش را با عربستان به حالت عادی در آورد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار