گزارش آسوشیتدپرس: جمهوریخواهان آمریکا نمی‌توانند مانع از تبدیل شدن ایران به قدرتی جهانی شوند/ نابودی برجام به معنای انزوای آمریکاست

به نوشته آسوشیتدپرس، برجام، توافقی یک‌طرفه با آمریکا نیست که در صورت انتصاب یک جمهوریخواه به سمت ریاست‌جمهوری این کشور نابود شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: آزادی زندانیان آمریکایی بوسیله ایران، به باراک اوباما این فرصت را داد تا به نامزدهای جمهوریخواهی که قصد دارند جای او را بگیرند این پیام را بدهد که شاید یکی از وعده‌های انتخاباتی شما قطع روابط با ایران و کوبا باشد، اما این مسئله کار آسانی نخواهد بود.

در حالی نامزدهای جمهوریخواه آمریکا وعده می‌دهند در نخستین روز تصدی منصب ریاست‌جمهوری، توافق ایران را نابود خواهند کرد که تا آن زمان بسیاری از هم‌پیمانان واشینگتن و سازمان‌های تجاری بین‌المللی با تهران رابطه برقرار کرده‌اند. حتی بعید نیست تا آن زمان، ایران به یک بازیگر جهانی در عرصه سیاسی و تجاری تبدیل شده و کار از کار گذشته باشد. 

در ادامه این گزارش آمده است: بنابراین وعده نابودی توافق هسته‌ای ایران و قطع رابطه کامل با این کشور، در واقع باعث تنها ماندن آمریکا و ترک این کشور بوسیله هم‌پیمانانش می‌شود.

به طور مشابه، قطع ارتباط با کوبا و بازگشت به دوران جنگ سرد با این کشور، به نفع آمریکا نخواهد بود؛ زیرا بازار کوبا برای واشینگتن سودآور است و از زمان آغاز دوباره ارتباط با این کشور، صنعت توریسم آمریکا رونق یافته است.

بنابراین گزارش، «جان آلترمن،» کارشناس مسائل خاورمیانه در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی در این خصوص گفت: تغییر سیاست کار آسانی است؛ اما اجتناب از عواقب منزوی‌کنندۀ آن کار ساده‌ای نخواهد بود. آیا می‌توان همه جهان را مجبور کرد مانند ما به وقایع نگاه کنند؟

رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه و پس از تبادل زندانی با ایران، اعلام کرد: «این ‌نمونه‌ای از کارهایی است که می‌توانیم در حرکت رو به جلو با درایت و قدرت انجام دهیم.» در مقابل نامزدهای جمهوریخواه آمریکا گرچه خوشحالی خود از آزادی زندانیان این کشور را با اشاره کوتاهی به این مسئله بیان کردند؛ اما آن را دستاوردی برای دولت اوباما به شمار نیاوردند و همچنان بر وعده‌های انتخاباتی خود مبنی بر نابودی توافق هسته‌ای ایران تأکید کردند.

در ادامه این گزارش آمده است: از طرف دیگر، آمریکا تنها طرف مذاکره با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور و عامل تغییر رفتار نسبت به تهران نبود که حالا بتواند به تنهایی آن را نابود کند. پس از امضای توافق ایران، پای این کشور به مسائل بی‌المللی دیگر مانند گفتگوهای صلح سوریه باز شده است و بسیاری از کشورها این مذاکرات را به عنوان آزمایشی برای اثبات احتمال همکاری با ایران درباره مسائل آینده تلقی می‌کنند.

از همین رو، تعدادی از جمهوریخواهان مانند «جب بوش» با علم به این مسئله، نابودی توافق ایران را منوط به هماهنگی با متحدان خود دانسته‌اند و عده‌ای دیگر مانند «دونالد ترامپ» ادعا کرده‌اند شرایط توافق ایران را از طریق مذاکره مجدد تغییر خواهند داد. اما تعدادی از آن‌ها مانند «مارکو روبیو» و «تد کروز» همچنان بر مواضع خصمانه خود در قبال ایران و پاره کردن توافق مذکور در نخستین روز تصدی منصب ریاست‌جمهوری پافشاری می‌کنند.

به باور نگارنده این گزارش، اما به احتمال زیاد آن‌ها درباره عواقب این اقدام نیاندیشیده‌اند؛ زیرا اعمال تحریم یک‌جانبه از سوی واشینگتن بر ایران تنها به ضرر اقتصاد و تجارت آمریکا تمام خواهد شد. روبیو در ادعایی از تاجران آمریکایی خواسته است برای معامله با ایران قمار نکنند؛ زیرا دیر یا زود این کشور از تعهدات خود تخطی خواهد کرد و اگر او در کاخ سفید باشد، این مسئله تاوان سختی را برای تهران و شرکایش دربر خواهد داشت. او تهدیداتی از همین دست را درباره کوبا نیز مطرح کرده است. 

در پایان این گزارش آمده است: با وجود تمام این مسائل و تبلیغات منفی جمهوریخواهان علیه ایران، به نظر نمی‌رسد آن‌ها بتوانند مانع پیشرفت ایران و تبدیل شدن این کشور به یک بازیگر جهانی شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
الهي.كه.هيجكس.در.زندان.نباشند.وهمه.زندانيان.ازد.شوند.
آخرین اخبار