فیلترینگ نوعی دیوار دفاعی برای سیستم ها

فیلترینگ صرفا به معنای محدود کردن صفحات و نرم افزارها نیست؛ بلکه یک فایروال یا دیوار دفاعی برای سیستم های شما نیز محسوب می شود.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛شاید شما هم با شنیدن کلمه فیلتر صفحات اجتماعی مثل فیسبوک؛ ویچت و صفحات مستهجن موجود در دنیای مجازی برایتان تداعی شود اما ما در این گزارش نگاهی جدید و سازنده به فیلترینگ داشته ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

فیلتر اینترنتی یا فیلترینگ به محدود کردن دسترسی کاربران اینترنت به وبگاه‌ها و خدمات اینترنتی که از نظر متولیان فرهنگی و سیاسی هر کشور برای مصرف عموم مناسب نیست می گویند اعمال فیلتر معمولا به وسیله ارائه ‌دهندگان خدمات اینترنتی انجام می‌شود ولی تعیین سطح، مصادیق و سیاست‌های فیلترینگ با حکومت‌ها است.


فیلترینگ نوعی دیوار دفاعی برای سیستم ها

حمید بابادی نیا رئیس کمسیون شبکه و امنیت سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در گفتگو با خبرنگار گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در فضای سایبری تعدادی کامنت و محتوا میان افراد و سیستم ها انتقال می یابد که این انتقال اطلاعات و دیتاها گاهی از خارج به داخل است و گاهی هم از داخل به خارج صورت می پذیرد.

وی افزود: فیلتر کردن محتویات حساس صرفا مخصوص ایران نیست و در همه کشورهای جهان اتفاق می افتد و اغلب این فیلترها مربوط به مسائل و موضوعات سیاسی و صفحات غیر اخلاقی است برای مثال کشور چین که قدرت چشمگیری در زمینه سیاسی و اقتصادی در جهان دارد نیز سایت بی بی سی را فیلتر کرده است.


فیلترینگ نوعی دیوار دفاعی برای سیستم ها

کشورهای بلاروس، میانمار، چین، کوبا، مصر، ایران، کره شمالی، عربستان، سوریه، تونس، ترکمنستان، ازبکستان، و ویتنام از بزرگترین فیلتر کنندگان اینترنت در جهان به شمارمی روند و کشورهای روسیه و استرالیا فقط مسائلی که از نظر اخلاقی مشکل دارند را فیلتر می‌کنند. 

بابادی نیا اظهارداشت: به طور کلی فیلترینگ بر دو نوع صورت می گیرد یکی خارجی به داخلی و دیگری داخلی به خارجی که مردم با مورد اولین نوع بیشتر سر و کار دارند و این اعمال فیلتر از طرف مسئولین و دولت مردان انجام می شود.


فیلترینگ نوعی دیوار دفاعی برای سیستم ها

 وی نوع دوم فیلترینگ را مخصوص شرکت ها، ارگان ها و یا سازمان ها دانست و عنوان کرد: معمولا  این نوع فیلترینگ توسط تجهیزات امنیتی موجود در یک شرکت، ارگان و یا سازمان جهت حفاظت اطلاعات آنها صورت می گیرد تا اطلاعات مهم ومحرمانه آن از داخل به خارج ارسال نشود و اساس اعمال فیلترهای آن بر اساس سیاست های ارگان مربوطه است.

فیلترینگ هوشند
 
فیلترینگ هوشمند سامانه‌ ای است که در ایران جهت حذف محتوای نامناسب در اینترنت پیشنهاد شده و روند کار آن به این شکل است که به صورت خودکار بخش‌های نامناسب از محتوای تبادل شده در اینترنت را تشخیص و حذف کند.

بابادی نیا در همین راستا تاکید کرد: در فیلترینگ هوشمند هوش مصنوعی با الگوریتم هایی ادغام می شود تا خود برنامه و سیستم به صورت خودکار وظیفه ای را که به آن محول شده انجام و بخش هایی را که باید در یک تصویر یا عکس مخفی کند را محو کند.


وی تصریح کرد: فیلتر کردن یک کار امنیتی است که 4 وظیفه اصلی دارد؛ وظیفه اول مربوط به خاصیت آنتی ویروسی که موجب جلوگیری از ورود ویروس ها به سیستم و برنامه ها می شود است و جلوگیری از ورود اسپم ها و نرم افزارهای ناشناخته که خاصیت آنتی اسپمی نام دارد دومین ویژگی فیلترینگ محسوب می شود.

بابادی نیا در ادامه بیان کرد: سومین ویژگی فیلترینگ بستن صفحات وب نامناسب در دنیای مجازی است و آخرین ویژگی مربوط به آی پی اس می شود که در آن از ورود افرار منحرف و نا مناسب به داخل سیستم ها و اطلاعات شخصی ما جلو گیری می کند.


فیلترینگ نوعی دیوار دفاعی برای سیستم ها

وی تاکید کرد: زمانی که فیلترینگ در این محدوده اعمال می شود در واقع یک فایر وال یا دیوار آتش را در سیستم هایی که از آن کانال استفاده می کنند فعال شده و اگر ایمیلی با چند پیوست مختلف قصد ورود به سیستم را داشته باشد از نظر نداشتن ویروس و ترفند های جاسوسی کاملا اسکن می شود.

بابادی نیا اظهار داشت: به همین دلایل مردم نباید از فیلترنیگ خیلی هم منتفر شده و دوری کنند زیرا حضور آن در دسترسی کودکان به سایت های نامناسب و تربیت آنها تاثیرات چشمگیری دارد .اما به طور کلی اگر فردی بداند که از اینترنت و صفحات موجود در دنیای مجازی چگونه باید استفاده کند نه تنها ابزاری برای جاسوسی بیگانگان نمی شود بلکه می تواند از این صفحات جهت پیشرفت و ارتباطات مناسب استفاده کند؛ مانند آقای ظریف که خبرهای جدید و مهم خود را در زمان مزاکرات 1+5 در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر می کرد و همه برای مطلع شدن از خبرهای مهم مربوطه به صفحه ایشان مراجعه می کردند.



گزارش : حدیث حدادی
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار