درخواست برخی مقامات استرالیایی برای خروج از حاکمیت انگلیس و تشکیل نظام جمهوری

سران هفت ایالت و منطقه در استرالیا در نامه‌ای ضمن درخواست برای تشکیل جمهوری در کشورشان، بر خروج از حاکمیت نظام سلطنتی انگلیس تاکید کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، سران هفت ایالت و منطقه استرالیا روز دوشنبه در نامه‌ای ضمن درخواست تشکیل جمهوری در کشورشان تاکید کردند برای خروج از حاکمیت نظام سلطنتی انگلیس نباید منتظر مرگ الیزابت دوم ملکه این کشور بمانند. 

در آستانه جشن ملی استرالیا، که همزمان با سالگرد ورود ناوگان دریایی انگلیس به سیدنی در سال ۱۷۸۸ و اعلام حاکمیت انگلیس بر استرالیا برگزار می‌شود، سران ۷ منطقه و ایالت استرالیا (این کشور در مجموع از هشت ایالت و منطقه تشکیل شده است)، با امضای نامه‌ای خواستار آن شدند که استرالیا از حاکمیت نظام پادشاهی انگلیس خارج شود و نظام جمهوری در این کشور تاسیس گردد. 

کالین بارنت، نخست وزیر ایالت استرالیای غربی، تنها مسئول ایالتی یا منطقه‌ای استرالیا بود که این نامه را امضا نکرد، اما ضمن تاکید بر حمایت خود از تاسیس نظام جمهوری در استرالیا اعلام کرد شرایط مناسب برای این کار هنوز در کشور فراهم نشده است. 

مسئولان ایالتی و منطقه‌ای استرالیا این نامه را در چارچوب پویش گسترده‌ای که «جنبش جمهوری استرالیا» آغاز کرده است، امضا کرده‌اند. 

مالکولم ترنبال، نخست وزیر استرالیا، نیز حمایت خود را از تشکیل نظام جمهوری در کشورش اعلام کرده است. 

پیتر فیتز سایمونز، رئیس پویش جنبش جمهوری در استرالیا، در برنامه‌ای در تلویزیون سراسری این کشور اعلام کرد تمام مسئولان سیاسی استرالیا از اصل نظام جمهوری در کشور حمایت می‌کنند. 

وی افزود: هرگز در گذشته مسئولان سیاسی استرالیا برای گشودن یک فصل جدید در حیات سیاسی کشور تا این اندازه هماهنگ و هم عقیده نبوده‌اند. 

این در حالیست که ترنبال اعلام کرد ایجاد تغییر رژیم سیاسی در کشور در حال حاضر یک اولویت فوری محسوب نمی‌شود. وی در گذشته اعلام کرده بود برای برگزاری همه پرسی جدید در استرالیا باید منتظر روی کار آمدن یک حاکم جدید در انگلیس باشیم. 

اما جی ویتریل نخست وزیر ایالت استرالیای جنوبی اعلام کرد رعایت احترام ملکه الیزابت به معنای آن است که اجازه دهیم خود ملکه تغییر نظام سیاسی در استرالیا را رهبری کند. 

به رغم اینکه قدرت ملکه انگلیس در استرالیا اساسا جنبه تشریفاتی دارد و ملکه انگلیس نیز در استرالیا طرفداران زیادی دارد، نظام سلطنتی از نظر برخی شهروندان استرالیا نوعی آناکرونیسم (ناهمزمانی) است و با مقتضیات و ارزشهای زمانی و مکانی کاملا مغایرت دارد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار