در نشست خبری جشنواره فیلم فجر؛

پیشنهاد دبیر جشنواره به مدیران سینمایی/ فیلم‌های جشنواره امسال سیاه نمایی نیست

محمد حیدری دومین نشست خبری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دومین نشست خبری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با حضور محمد حیدری دبیر جشنواره، بهروز غریب پور، مهتاب کرامتی، پوریامین، صادق موسوی مشاور و مدیر روابط عمومی جشنواره در هتل لاله آغاز شد.

محمد حیدری دبیر جشنواره سی و چهارم فیلم فجر در خصوص داوری جشنواره عنوان کرد: از هر طیف و رشته‌ها در داوری جشنواره استفاده شده است و همچنین از بانوان هنرمندی که همراه مردان در این سینما تلاش می‌کنند، در تمام بخش‌های داوری بهره بردیم.

پیشنهاد دبیر جشنواره به مدیران سینمایی/ فیلم‌های جشنواره امسال سیاه نمایی نیست
وی ادامه داد: تنوع ژانرها و موضوعات آثار جشنواره موجب می‌شود سال آینده پربار و پر رونق باشد و آثار بیشتری نسبت به امسال فروش خوب شود. سال نوی سینمای ایران از بهمن شروع می‌‎شود و من شروع سال نو را تبریک می‌گویم.

حیدری با اشاره به حساسیت داوری بخش سودای سیمرغ افزود: در بخش سودای سیمرغ که حساسیت بیشتری دارد تلاش شده که از شخصیت‌هایی استفاده شود که توانایی و دانش بالایی داشته باشند. برای بخش نگاه نو هم از نیروهای نسل نو سینما و کسانی که تابحال داور نبوده اند یا کمتر داوری کرده‌اند انتخاب کردیم.

وی در خصوص بلیط های جشنواره فجر بیان کرد: امسال ارسال بلیط به مقصد متقاضیان داشتیم که استقبال و رضایت خوبی از ارسال بلیت به درب منزل از سوی خریداران بلیت در پیش فروش صورت گرفت.

*رونمایی از صد صدای ماندگار و تقدیر از 14 دوبلور
دبیر جشنواره فیلم فجر در خصوص دیگر برنامه‌های جشنواره بیان کرد: رونمایی از صد صدای ماندگار و توجه به دوبلورهای سینما و رونمایی از فیلم‌های سیمرغ گذشته ، رونمایی از صد قطعه موسیقی فیلم و تقدیر از ۱۴ دوبلور سینما  روز پنج شنبه در موزه سینما برگزار می‌شود.

حیدری در خصوص دخالت نکردن در انتخاب فیلم‌های جشنواره بیان کرد: چون این آثار از ابتدای سال تولید می‌شوند سیاست سازمان سینمایی و جشنواره از هم جدا نیست. وقتی دبیر جشنواره در یک دوره محدود انتخاب می‌شود دخالت و تأثیر مستقیم و دراز مدت ندارد ولی اگر یک دبیر برای چند دوره انتخاب شود نظارت و اطلاع بیشتری از روند ساخت فیلم‌ها و محتوای آنها دارد. پیشنهاد می‌کنم یک دبیر برای چند سال برای فجر انتخاب شود.

وی در خصوص تعامل سینما و حوزه بیان کرد: سینما از این اتفاق استقبال می‌کند. امسال از هر ژانری و با تنوع در ساخت فیلم در همه مضامین اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و انتقادی فیلم داریم. این روزها صحبت از تلخی محتوای فیلم می شود. فیلم های امسال به سمت نقد مسائل روز و اتفاقات جامعه می‌پردازد. فیلم‌های جشنواره امسال سیاه نمایی نیست ‌و وظیفه فیلمساز انعکاس مسائل روز جامعه است.

پیشنهاد دبیر جشنواره به مدیران سینمایی/ فیلم‌های جشنواره امسال سیاه نمایی نیست

*درخواست خبرنگاران برای اعلام مبلغ اسپانسر و خودداری حیدری از اعلام مبلغ

در ادامه نشست خبری یکی از خبرنگاران حاضر از رایتل به عنوان حامی مالی و شفافیت نداشتن مبلغ حمایت رایتل از جشنواره انتقاد کرد و حیدری گفت: رایتل بخش عمده هزینه‌ها را برعهده گرفته و عوامل جشنواره از این حمایت تشکر می‌کند‌. با وجود مشکلات مالی همچنان حمایت مالی خود را از این جشنواره داشته است.

دبیر جشنواره در خصوص بخش خارج از مسابقه و کاخ مردمی بیان کرد: ما اعلام کردیم بخش خارج از مسابقه را از ابتدا نداشتیم. اما کارگردان و تهیه کننده تقاضای حضور در این بخش را داشتند‌. فیلم‌های دیگر نیز تقاضا داشتند به دلیل اینکه اولویت‌های مرحله بعد داوران برای سودای سیمرغ بودند، داوران نپذیرفتند. ما در حال حاضر هم با وجود این تعداد آثار تا ساعت ۲۴ شب و حتی پس از ساعت ۲۴ نیز اکران داریم.فیلم‌هایی که در جشنواره حضور ندارند نیز به معنای آن نیست که شایستگی حصور نداشتند بلکه به دلیل کمبود ظرفیت و زمان اکران و جدول جشنواره است

حیدری در خصوص بخش انیمیشن جشنواره اظهار داشت: این بخش را در فراخوان جشنواره پیش بینی نکرده بودیم اما هشت اثر انیمیشن را در سالن‌ها نمایش می دهیم و یک اثر در نهایت برگزیده خواهد شد.

*مقابل فشارها ایستادیم
وی در خصوص ایجاد فشارها برای انتخاب کردن یا نکردن آثار برای جشنواره فجر گفت: طبق اعلام رسمی که ۲۲ اثر برای بخش سودای سیمرغ بوده که پای آن ایستادیم و با وجود فشارهای مختلف ما تعداد فیلم‌ها را کم و زیاد نکردیم و همان فیلم‌هایی که هیات داوران بخش‌های مختلف انتخاب کرد، پذیرفتیم. صداقت در دوره‌های قبلی جشنواره نیز بوده است و مختص این دوره نیست.

حیدری در خصوص حضور گشت ارشاد در کاخ جشنواره بیان کرد: به خاطر ایجاد امنیت و آرامش از نیروی انتظامی تشکر می‌کنیم و نیروی انتظامی  وظیفه خود را انجام می‌دهد.

وی در خصوص انتخاب فیلم دختر میرکریمی در جشنواره اظهار داشت: 85 دقیقه فیلم «دختر» آقای میرکریمی را داوران دیدند و این فیلم را پذیرفتند. چون بخش‌هایی از فیلم ایشان در فصل زمستان است و به برف این فصل نیاز است ایشان باید قسمتی از فیلمبرداری را انجام میداد. در حال حاضر فیلم تمام شده است.

وی در خصوص تاثیر دبیری میرکریمی در بخش بین الملل بر داوری فیلم «دختر» بیان کرد: داوران ما مسلما بر اساس انصاف و با توجه به اعتبار و گذشته خود داوری می‌کنند. آقای میرکریمی با وجود اینکه دبیر بخش بین الملل است اثر خود را به بخش ملی فرستاد که این نشان دهنده اهمیت سینما و جشنواره ملی برای ایشان است.

حیدری در مورد انتقادات محمد رحمانیان بیان کرد: انتقادات این کارگردان خوب کشور شنیده و دیده شد. اولین فیلمی که ثبت نام کرد «سینما نیمکت» بود که به نظر داوران باید به بخش هنر و تجربه می‌رفت.

پیشنهاد دبیر جشنواره به مدیران سینمایی/ فیلم‌های جشنواره امسال سیاه نمایی نیست

*عیاری داوری جشنواره را قبول نکرد

حیدری در خصوص استفاده نکردن از چند کارگردان مطرح در میان هیات داوران عنوان کرد: رخشان بنی اعتماد در سفر بودند و  کیانوش عیاری هم قبول نکرد.

حیدری در خصوص بی عدالتی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر و دخالت اسپانسر جشنواره در خبر رسانی و پوشش رسانه ها بیان کرد: همه رسانه‌ها و اهالی مطبوعات نور چشم ما هستند. اگر خبری در رسانه‌ای منتشر شده شاید به دلیل مراجعه یک پیشکسوت عرصه رسانه بوده که اگر سوء تفاهم شده عذرخواهی می کنم.

حیدری در پاسخ به احتمال حضور فیلم های راه نیافته به بخش بین الملل بیان کرد: تعداد فیلم‌ها همان ۲۲ تا ماند و تصویب شد و حضور فیلم‌های دیگر به بخش بین الملل به آقای میرکریمی مربوط است چون دبیر بخش بین الملل است.

وی در خصوص حضور منتقدان و روزنامه نگاران در کاخ جشنواره بیان کرد: ما اسامی مورد نظر را از انجمن منتقدان خواستیم ولی اسامی هنوز به من معرفی نشده است.

*امکان تماشای فیلم برای خبرنگاران بدون کارت
محمد حیدری در پاسخ به این پرسش که آیا بلیت‌هایی برای خبرنگارانی که کارت ندارند، در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: آقای نوش‌ابادی هم درباره همین موضوع صحبت کردند، از ابتدا اعلام کردیم که با توجه به محدودیتی که در کاخ جشنواره وجود دارد برای دوستانی که نتوانسته‌اند کارت تهیه کنند، این امکان را فراهم می‌کنیم که در دیگر سینماها به تماشای آثار بنشینند.

موسوی ادامه داد: همان‌طور که آقای نوش‌آبادی گفته این رویکرد وزات ارشاد است که به اهالی رسانه احترام بگذارند، در سال گذشته این تجربه انجام شده و نتیجه مثبتی هم داشته، که خبرنگاران بر اساس نزدیکی به سینماهای نمایش دهنده انتخاب کردند، امسال هم به همین شکل خواهد بود و چنین امکانی برای آن دسته خبرنگارانی که نتوانستند کارت جشنواره داشته باشند، وجود خواهد داشت.

دبیر جشنواره در خصوص ترتیب نمایش فیلم ها عنوان کرد: از ساعت دو و نیم نمایش فیلم ها شروع میشود. سانس اول مستند، سانس دوم هنر و تجربه و سپس سودای سیمرغ و نگاه نو خواهد بود. برخی از فیلم های سینمای مستند بسیار جذاب هستند که دعوت می کنیم آنهایی که این آثار مستند را ندیده اند حتما ببینند.

دبیر جشنواره فجر در خصوص بی نظمی‌ها در کاخ جشنواره اظهار داشت: آقای غریب پور بعنوان مدیر کاخ جشنواره با کسی تعارف ندارد و امسال نظم بیشتری را شاهد خواهید دید.

*برگزاری سراسری جشنواره فجر هزینه زیادی دارد
حیدری در خصوص برگزاری جشنواره در سایر استان‌ها عنوان کرد: برگزاری سراسری جشنواره فجر در کشور هزینه زیادی برای جشنواره فجر دارد. البته در چند استان کشور برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره با اشاره به حواشی پوستر فیلم فجر اظهار داشت: این پوستر با حواشی و نظرات زیادی همراه بود. در نشست اول تصویر نیمه کامل ارائه شد‌ اما در حال حاضر با کامل کردن این پوستر در فضاهای شهری از این پوستر رونمایی شده است. خسرو شکیبایی هنرمند عزیز و محبوب سینماگران و مردم است. ایشان را خدا هم دوست دارد که این چنین از او یاد می‌شود. انشاالله در آینده از هنرمندان دیگر نیز قدردانی خواهند شد.

وی در خصوص استعفای شهاب حسینی بیان کرد: شهاب حسینی چه زمانی که این سمت را پذیرفتند چه زمانی که استعفا دادند عزیز و گرامی هستند‌. چه کنار ما باشند چه نباشند برای ما عزیز هستند.

پیشنهاد دبیر جشنواره به مدیران سینمایی/ فیلم‌های جشنواره امسال سیاه نمایی نیست

*شورای نظارت و شورای نمایش تعامل خوبی با فیلمسازان داشتند

وی با اشاره به صحبت‌های معاون ارزشیابی سازمان سینمایی مبنی بر ترویج سیگار بعنوان مهمترین ممیزی فیلم ها عنوان کرد: صحبت آقای ایل‌بیگی به دلیل ترویج سیگار کشیدن است که به سلامت افراد آسیب میرساند. خیلی از این فیلم ها پروانه نمایش دائم و عمومی هم دریافت کردند. شورای نظارت و ارزشیابی و شورای نمایش هم تعامل خوبی با جشنواره و فیلمسازان داشتند.

صادق موسوی مدیر روابط عمومی جشنواره در ادامه صحبت‌هایی دبیر جشنواره بیان کرد: فضاهای تبلیغاتی در اختیار اسپانسر است که چون حمایت مالی کرده است طبیعی است که اختیار استفاده از فضاها را داشته باشد. وقتی یک شرکت تجاری از یک اتفاق و رویداد فرهنگی حمایت می‌کند باید مورد تقدیر قرار بگیرد اما تلاش می کنیم رضایت خاطر اصحاب رسانه را فراهم کنیم.

* افتتاحیه و اختتامیه بدون سخنران

وی در خصوص جزئیات مراسم افتتاحیه عنوان کرد: مراسم افتتاحیه در تالا وحدت ساعت ۱۸ با حضور صاحبان آثار رأس ساعت ۱۹ آغاز می‌شود. بزرگداشت هنرمندان را خواهیم داشت. هرسال طولانی بودن مراسم افتتاحیه و اختتامیه همه را خسته کرده است و امسال تلاش شده سخنرانی نداشته باشیم و در مراسم اختتامیه هم سخنرانی نخواهیم داشت.

مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: امیدواریم سینمای متعهد کشورمان در پرداختن به معضلات و مسائل روز جامعه به تعهد خود پایبند باشد.

وی در ادامه در خصوص جزئیات افتتاحیه بخش مواد تبلیغاتی بیان کرد:12 بهمن در پردیس ملت افتتاحیه بخش مواد تبلیغاتی را خواهیم داشت. گزیده این عکس ها در برج میلاد نمایش داده میشود. در پایان مراسم سه پوستر بخش های مختلف جشنواره را رونمایی می کنیم.

گفتنی است در پایان مراسم از پوستر بخش‌های هنرو تجریه، نگاه نو و مستند جشنواره رونمایی شد و به دلیل بزرگداشت ایرج کریمی، پوستر هنر و تجربه با تصویر این کارگردان طراحی شده بود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار