دبیران سابق جشنواره فیلم فجر درباره این رویداد هنری چه گفتند؟

نشست خبری بررسی ارتباطی جشنواره فیلم فجر در شهر تهران با حضور علیرضا رضاداد و حسن وخشوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست خبری بررسی ارتباطی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در شهر تهران با حضور دبیران سال‌های قبل جشنواره فجر یعنی حسین وخشوری و علیرضا رضا‌داد در نگارستان شهر برگزار شد.  
 
در ابتدا حسین وخشوری در خصوص تأثیرات برگزاری جشنواره فیلم فجر در روند عملکرد مردم در سطح شهر گفت: سال 61 شرایط سینماگران مساعد نبود به هر حال صحبتی که امام (ره) درباره سینما فرمودند باعث شد که سینما و سینماگران با مردم آشتی کنند که این زمینه‌ها باعث شد جشنواره فجر آغاز شود.
 
وی افزود: پایه و اساس جشنواره فجر در ابتدا به این شکل نبود چرا که نیت ما این بود که نام و یاد جشنواره فجر را زنده نگه داریم و جای تعجب داشت که در همان ابتدا استقبال بی‌نظیری از سینما و جشنواره شد. چنان‌چه در برخی جاها آنچنان شلوغ شد که کار به مسائل امنیتی کشید.
 
وی ادامه داد: عقیده من این است که جشنواره فجر کنونی تأثیر آنچنانی روی اکثریت مردم ندارد و فقط عده‌ای از هنرمندان و مردم در آن حضور پیدا می‌کنند یعنی هنوز به آن جایگاهی که تأثیر کلان داشته باشند، نرسیده‌اند. در این راستا شهرداری نیز زحمات زیادی می‌کشد اما در پایان تأثیر زیادی در سطح شهر و افکار فرهنگی مردم نمی‌بینیم.
 
وخشوری عنوان کرد: جشنواره فجر به مرور زمان بسیار تخصصی شده و در کل ارتباط چشم‌گیری نتوانسته در سطحی گسترده بین خود و مردم ایجاد کند که این موضوع ربطی به نام و عظمت تهران نیز ندارد چرا که به نسبت جمعیت تهران مخاطب بسیار کمی از این رویداد هنری استقبال می‌کنند که این خود نیز علت‌های متعددی دارد.
 
وخشوری در ادامه صحبت های خود بیان کرد: جشنواره فجر محفلی با نگاه تخصصی متناسب جشنواره کن یا ونیز و یا... نیست از طرفی دسترسی راحت مردم به سینماها یکی از اهدافی است که مسئولان باید دنبال کنند و جشنواره باید نگاه خود را به سمت جذب گسترده‌تر مردم بکشاند تا بتواند ارتباط تنگاتنگی با آن‌ها برقرار کند.
 
وی افزود: استقبال مردم از جشنواره زیاد است اما متأسقانه ظرفیت پایین است و همان‌طور که در جشنواره امسال شاهد بودیم ظرف یکساعت بلیط‌های جشنواره تمام شد اما سیل عظیمی از مردم هنوز آحاد استقبال از این رویداد مهم فرهنگی بودند.
 
وی ادامه داد: شهرداری به نوبه خود باید امکانات یکدست و سالمی را در سطح شهر ایجاد کند تا مردم بتوانند بخشی از نیازهای فرهنگی خود را از کنار این رویداد مهم فرهنگی برطرف کنند.
 
وخشوری خاطرنشان کرد: جشنواره فجر به سمت تخصصی‌تر شدن و جهانی شدن حرکت می‌کند و جذب مردم که مهمترین رکن است غافل شده و شهرداری نیز دنباله رو اهداف جشنواره شده که باید فکر اساسی در این‌باره کرد. البته باید در نظر داشت که تنها شهرداری موظف نیست که این رویداد مهم و فرهنگی را حمایت کند بلکه دیگر متولیان نیز باید اقدامات لازم را انجام دهند.
 
وخشوری: تصریح کرد اگر جشنواره فجر غیر از تهران برگزار شود عواقب بهتری را به دنبال خواهد داشت. در کل می‌توان گفت جشنواره فجر باید تخصصی بودن خود را از مردمی بودن جدا کند تا بتوان هم به شیوه جهانی آن را شاهد باشیم و هم طیف عمومی از مردم را به سمت سینما و پویایی آن بکشانیم.
 
علیرضا رضاداد دبیر سابق جشنوار فیلم فجر عنوان کرد: قبل از انقلاب سابقه چند دوره جشنواره تحت عنوان جشنواره تهران و یکی دو جشنواره دیگر که خیلی هم پایدار نبود داشتیم اما پس از انقلاب مثلثی بین مردم سینما و انقلاب برقرار شد و مردم در مرکز این مثلث و کانون قرار گرفتند الان با این که آن وسعت و گسترش لازم را پیدا نکرده اما مهمترین اتفاقی است که در دهه فجر اتفاق می‌افتد شاید ما با دیگر اتفاقات این دهه تا به این حد دست و پنجه نرم نکنیم.
 
وی افزود: دو آیین راه‌پیمایی و یادآوری ارزش‌های دهه فجر و برگزاری جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین کارهایی است که از 12 بهمن تا 22 بهمن انجام می‌شود که بعد از انقلاب و در این راستا سینما خود را به خوبی به مردم معرفی کرد و سینماگران آثار 1 ساله خود را ارائه دادند.
 
وی ادامه داد: با وسعت تهران جشنواره فجر نیز وسعت پیدا کرد به طوریکه ظرفیت صندلی ها به 180 هزار نفر رسید اما این رقم در حال حاضر به 600، 700 هزار نفر رسیده است که نشان‌دهنده اشتیاق و استقبال مردم در سینما این رویداد مهم فرهنگی است. 
 
دبیر 6 دوره از جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: یکی از اقداماتی که مدیران شهری و فرهنگ و هنر طی تعامل باید به آن دست پیدا می کنند و می تواند این تعامل تأثیر زیادی روی کل حوزه فرهنگ و هنر داشته باشد این است که تدابیری خاص در جهت دسترسی آسان به برج میلاد و ایجاد نهادی استاندارد متعدد و راحت باشد. متأسفانه ما مرکزی که به عنوان مرکز جشنواره یا آیین‌های سینمایی در طول سال مانند جشنواره فیلم کوتاه مستند و... داشته باشیم را شاهد نیستیم.
 
رضاداد افزود: حدس می‌زنم  بیشتر جشنواره‌ها توسط شهرداران شهرهای مختلف برگزار می‌شود که با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت برگزاری جشنواره‌ها در استان‌ها بسیار بیشتر دیده می شود و می‌تواند عواقب مثبت‌تری به دنبال داشته باشد و این موضوع در همه جای دنیا برای شهرداری‌ها مهم است که رویداد مهمی مانند جشنواره فجر را مال خود کند تا در پی آن هم به عملکرد شهری کمک شود هم به ظاهر شهر و هم به جذب مردم در استقبال مردم از این رویداد بسیار مهم کمک شود.
 
وی عنوان کرد: پس نقش شهرداری‌ها در برگزاری رویدادهای فرهنگی بسیار مهم است که البته حمایت‌های متولیان امر را نیز می‌طلبد.
 
وی در خصوص اهمیت بخش بین‌الملل در جشنواره فیلم فجر گفت: بخش بین‌الملل هیچ زمان آن‌چنان مهم نبوده که به آن  بپردازیم یعنی همیشه اگر برگزار می‌کردیم به نحوی پیش می‌رفتیم که دیده نشود. یعنی هدف ما فقط آوردن چند مهمان خارجی و بردن آن‌ها به سمت هتل بدون سر و صدا و حاشیه‌سازی بود البته باید توجه داشت اگر جشنواره بین‌الملل به خوبی برگزار شد در جلب توریست رشته‌های فرهنگی، شناساندن سینما به آن‌ها و ... کمک‌های بی‌شماری از ما خواهد کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار