بررسی واقعیت یک درخواست؛ آیا آمریکا واقعا برای مبارزه با داعش نیاز به کمک ناتو دارد؟

آمریکا برای مبارزه با داعش از ناتو درخواست کمک کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "مبارزه آمریکا با داعش" عنوانی است که هرگاه به تیتر رسانه های جهان می رود، نمی دانیم آن را خبر تلقی کنیم یا جوک!!

اتاقهای فرمانی که با مشورت صهیونیست ها در لندن و واشنگتن داعش را اداره می کنند نه تنها در صف اول مبارزه با داعش خود را نشان می دهند بلکه اکنون به عجزی رسیدند که از ناتو درخواست کمک می کنند،"ینس استولتنبرگ،" دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو)، اعلام کرد، آمریکا از این سازمان برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در منطقه خاورمیانه درخواست کمک کرده است .

ینس استولتنبرگ در کنفرانس خبری گفت : آمریکا از ناتو خواسته است هواپیماهای آواکس را  برای مبارزه با عناصر تکفیری داعش در اختیار ائتلاف آمریکایی ضد داعش  قرار دهیم،  آمریکا درخواست کرد برای کمک به تلاش های ائتلاف ضد داعش ، هواپیماهای شناسایی آواکس را دراختیار ائتلاف قرار دهیم و ما در حال بررسی این درخواست هستیم.

اتاتات

ائتلاف ضد داعش اولین بار در سپتامبر 2014 توسط جان کری وزیر خارجه آمریکا در نشست سران ناتو رسماً اعلام شد. اعضاء اولیه این ائتلاف را ایالات‌متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا، استرالیا، ترکیه، ایتالیا، لهستان و دانمارک تشکیل دادند و سپس بلژیک، مصر، اسپانیا، عراق، اردن، کامرون، هلند، نیوزیلند، نروژ، نیجریه، نیجر، پرتغال، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، قطر، مراکش و چاد نیز ملحق شدند.

چگونه می‌شود کردها که اکثراً با اسلحه کلاشینکف و کالیبر کوچک می‌جنگند توانستند بر داعش پیروز شوند، اما ائتلافی که چندین ابرقدرت جهانی را در خود جای داد نتوانست اثربخش باشد. دلیل اصلی ناکارآمدی این ائتلاف بزرگ چیست؟ پاسخ روشن است؛ مأموریت نهایی اعضاء اصلی ائتلاف با اهداف بیان‌شده (مبارزه با داعش) مطابقت نمی‌کند. حملات هوایی روسیه به مواضع داعش به‌خوبی این عدم مطابقت را نشان می‌دهد.


ایالات‌متحده که پیش‌تر در سال‌های 2011 و 2012 به کمک مخالفان بشار اسد موفق به تشکیل داعش شد، اکنون درصدد مبارزه با آن شده است. اما آمریکا نمی‌خواهد داعش را از بین ببرد و مقامات آمریکایی بارها در مواضع رسمی خود اعلام کردند که بشار اسد باید جای خود را به گروه مخالفان میان رو دهد و مشخص نیست منظور آمریکایی‌ها از مخالفان میانه‌رو چه کسانی هستند. جنگنده‌های مدرن آمریکایی ( F-22، F-16، F-15 و B-1) همراه با جنگنده‌های دیگر اعضاء ائتلاف از سپتامبر 2014 تاکنون مواضع گروه تروریستی داعش را مورد هدف قرار می‌دهند و میلیاردها دلار صرف هزینه مبارزه با این گروه تروریستی شده است، اما بااین‌وجود داعش شهر باستانی پالمیرا را تصرف کرد. این در حالی است که آمریکایی، روسیه را متهم به هدف گیری غیردقیق می‌کند و گویا بمباران یک بیمارستان در افغانستان را که اشتباه محض بود فراموش کردند.

این حملات تجهیزات نظامی، میادین نفتی، پالایشگاه‌ها و حتی نیروهای بسیج مردمی را که در حال نبرد علیه این گروه تروریستی هستند، تاکنون هدف قرار داده است. این به اصطلاح ائتلاف تاکید داشت به پیشرفت‌های قابل توجهی در عراق دست یافته که از جمله آن جلوگیری از پیشروی داعش در شهر اربیل- منطقه‌ای کردنشین- در شمال عراق بود.

بررسی واقعیت یک درخواست؛ آیا آمریکا واقعا برای مبارزه با داعش نیاز به کمک ناتو دارد؟

اگر آمریکا واقعا متعهد به جنگ علیه تروریسم است، ابتدا باید اولویت‌های غیرنظامی را در نظر بگیرد که نقش حیاتی را در تضعیف گروه‌های افراطی ایفا می‌کنند. ایالات متحده بیش از هر چیزی باید امنیت مرزهای ترکیه و اردن را برای جلوگیری از نفوذ بیشتر داعش به سوریه و عراق تامین کند.

همچنین کشورها یا افرادی که بودجه لازم را در اختیار داعش و تکفیری‌ها قرار می‌دهند، باید تحریم شوند. البته بسیاری از این کشورها از متحدان سرسخت آمریکا بوده و در عین حال در ائتلافی گردهم آمده‌اند که به ادعای آنها هدفشان به اصطلاح مبارزه با داعش است.از طرف دیگر  این‌که آمریکا باید اطلاعات مهم را درباره جنبش‌های جهادی در اختیار کشورهایی قرار دهد که درگیر جنگ با جریان تکفیری هستند.


درپی ناکامی های این ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مقابله با داعش که بارزترین نمونه آن، سقوط شهر الرمادی عراق علیرغم حملات مکرر هوایی و هدف گرفتن زیرساخت های سوریه و ارسال اسلحه برای این گروه تروریسیتی بود، اعضای این ائتلاف تصمیم به برگزاری نشستی در پاریسکردند که تنها نشستی ظاهری بود.

بررسی واقعیت یک درخواست؛ آیا آمریکا واقعا برای مبارزه با داعش نیاز به کمک ناتو دارد؟


گفتنی است ائتلاف سعودی دومین ائتلافی است که برای مبارزه با تروریسم در بازه زمانی یک سال اخیر در منطقه خاورمیانه تاسیس شد.

مهم ترین نکته و پیامد فعالیت ائتلاف آمریکایی، قدرت گیری هر چه بیشتر گروه تروریستی داعش و گروه های تروریستی دیگر ضدسوری ازقبیل جبهه النصره بود که بیش از نیمی از قلمرو سوریه را اشغال کردند.در این مدت همچنین داعش توانست از چشم پوشی ائتلاف آمریکایی بهره برده و دهها میلیون بشکه نفت سوریه را سرقت کرده و به ترکیه قاچاق کند.

ترکیه که یکی از تأمین‌کنندگان و حامیان اصلی مخالفان بشار اسد است نیز منافع خود را در مبارزه با داعش دنبال می‌کند و سهم بزرگی از فروش غیرقانونی نفت توسط تروریست‌های داعش نصیب این کشور (ترکیه) شده است. به همین دلیل ترکیه به کردهای کوبانی که در نزدیکی ترکیه قرار دارد کمک نکرد و تنها روی کاغذ عضو ائتلاف ضد داعش است، اما در پشت پرده، درب مخی را برای قاچاق نفت و اسلحه برای تروریست‌ها بازکرده است به‌گونه‌ای که درآمد تروریست‌های داعش از نفت و اسلحه 50 میلیون دلار در ماه است. عربستان سعودی یکی دیگر از کشورهای ذینفع مبارزه با داعش است که قصد دار از این طریق موقعیت خود را در خاورمیانه تحکیم کند.


براساس آمار سایت گلوبال فایر پاور (Global Fiire Power) ارتش ایالات متحده آمریکا با داشتن بودجه نظامی بیش از 600 میلیارد دلار و تجهیزات رزمی،‌زمینی، هوایی و دریایی انبوه بعنوان یک قدرت منحصربفرد و ویژه در جهان شناخته می‌شود که هزاران بمب اتم نیز دارد .


سردمداران کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا معتقدتد که ایالات متحده در تمام جهان حرف اول را می زند و هیچ کس جرات حمله به ناوگان آمریکایی را ندارد. "باراک اوباما" رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا معتقد است که کشورش درحال حاضر قویترین ملت روی زمین است و تجهیزات نظامی انبوهی دراختیار دارد.


وی با اشاره به اینکه ما برای نیروهای نظامی خود از مجموع 8 کشور برتر دنیا در این حوزه بودجه بیشتری در اختیار داریم، نیروهای نظامی ما قدرتمند‌ترین نیروی نظامی در جهان است و هیچ کشوری جرات نمی کند به ما و همپیمانانمان حمله کند.

بررسی واقعیت یک درخواست؛ آیا آمریکا واقعا برای مبارزه با داعش نیاز به کمک ناتو دارد؟

بررسی واقعیت یک درخواست؛ آیا آمریکا واقعا برای مبارزه با داعش نیاز به کمک ناتو دارد؟

بررسی واقعیت یک درخواست؛ آیا آمریکا واقعا برای مبارزه با داعش نیاز به کمک ناتو دارد؟


بررسی واقعیت یک درخواست؛ آیا آمریکا واقعا برای مبارزه با داعش نیاز به کمک ناتو دارد؟



همچنین این کشور بیش از 730 پایگاه نظامی در سراسر دنیا دارد که حداقل 10پایگاه نظامی ان در منطقه فرار دارد که مهمترین پایگاه این کشور دیگو گارسیاست که به لونه مار معروف است.

بررسی واقعیت یک درخواست؛ آیا آمریکا واقعا برای مبارزه با داعش نیاز به کمک ناتو دارد؟

با وجو همه این تفاسیر چگونه می توان باور کرد که ایالات متحده آمریکا با این توان نظامی و بهره از کشورهای دیگر تحت عنوان ائتلاف به ظاهر ضد داعش اکنون به جایی رسیده است که برای مقابله با این گروه تروریستی دست به دامن ناتو می شود!

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/
برچسب ها: ناتو ، آمریکا ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار