به مناسبت هفته جهانی مبارزه با سرطان؛

طبل سرطان برای نسل های بعد کوبیده شد/ خانه از پاي بست ويران است

سرطان اگر چه نامی ترسناک دارد اما باید گفت پایان راه نیست و با پيشگيري و ارائه راهكارهايي مي توان از شيوع اين بيماري صعب العلاج در نسل هاي بعدي جلوگيري كرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرطان ها از مهم ترین بیماریهای غیرواگیر هستند که بار بیماری عمده ای رابه جامعه تحمیل می کند سرطان سرطان ها از مهم ترین بیماریهای غیرواگیر هستند که بار بیماری عمده ای رابه جامعه تحمیل می کند سرطان دومین عامل شایع مرگ ومیر در کشورهای توسعه یافته وسومین عامل در کشورهای درحال توسعه است در حال حاضر سرطان عامل 12درصد مرگ ومیر در سراسر جهان می باشد.

دکتر علی مطلق، رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت گفت: بروز سرطان در ایران هم رو به افزایش است و ظرف ١٥سال آینده هم ٧٠ درصد افزایش می‌یابد اما نکته مهم این است که آیا سرطان در ایران به ‌نسبت بقیه کشورها هم بالاتر است؟ 

مسئله اینجاست که در ایران هم متناسب با بقیه کشورها بروز سرطان رو به افزایش است که سه دلیل دارد، یکی از دلایل همان امید به زندگی است. ما حدود ٣٠ سال پیش امید به زندگی‌مان ٥٩ سال بود ولی الان ٧٤ سال است. دومین مسئله شیوه زندگی ناسالم از جمله کم‌مصرف‌کردن میوه و سبزیجات و افزایش وزن و کم‌تحرکی و سومین دلیل عوامل محیطی مثل آلودگی هوا و آب است. اما باید بدانیم مهم‌ترین دلیل افزایش امید به زندگی است که باعث شیوع بیشتر سرطان در کشور است. درست است که آلودگی هوا و شیوه زندگی ناسالم هم در شیوع هرچه‌ بیشتر سرطان مؤثر است اما نباید فراموش کنیم که افزایش امید به زندگی باعث شیوع سرطان می‌شود.

سرطان در شمال كشور خاموش پيش مي رود
به گفته رئیس مرکز تحقیقات سرطان امروزه مشاهده می‌شود فردی دچار سرطان می‌شود درحالیکه نه خود فرد سیگاری بوده است و نه والدین او حتی لب به یک نخ سیگار هم نزده اند ولی وقتی بررسی می‌شود متوجه می‌شویم اجداد وی در مناطقی مثلاً در شمال کشور به ماهی و برنج دود کردن مشغول بودند و این کار باعث تغییر ژنتیک در نسل آنها شده است .

بسیاری از عوامل پیشگیری از سرطان دست مردم نیست و مربوط به حاکمیت می‌شود .مهم ترین این مباحث حاکمیتی شامل آب، غذا و هوا است.سرطان ارثی نیست و فقط 10 درصد ابتلای آن به دلیل عوامل ژنتیکی است، بنابراین تغییر عوامل ژنتیکی در بروز سرطان بسیار اهمیت دارد. این عوامل قابل پیش‌بینی نیستند و درواقع ژن‌ها یاد می‌گیرند خودشان را متحول کنند.این جاست که موضوع پیشگیری حاکمیتی مطرح می شود چراکه مواردی هستند که کسی جز مسئولین از پس آن ها برنمی آید.

سوسیس و کالباس خط اول سرطان
امروزه با توسعه زندگي ماشيني و مشغله کاري انسان ها، ديگر مردم به ويژه زنان رغبتي به آشپزي در منزل نمي کنند،به دليل سرعت و عدم صرف وقت زياد،حاضرند غذاهاي آماده ميل کنند؛سوسيس و کالباس از جمله غذاهاي آماده است به ويژه اين که کودکان تمايل بسياري براي خوردن آن دارند.

پروفسور اکبری معاون اسبق وزارت بهداشت با اشاره به این که سازمان جهانی بهداشت سوسیس و کالباس را به‌عنوان خط نخست و مهم ترین عامل سرطان عنوان کرده است، گفت: یکی از عوامل مهم ابتلا به سرطان مباحث غذایی و تغذیه‌ای است که در حوزه ابتلا به سرطان مهمترین عامل چربی و پروتئین‌ها است که تاکنون در این مرکز 15 سال روی آن تحقیق صورت گرفته است.

وقتی سرطان با نان عجین می شود
از قدیم ایرانی ها نان را برکت سفره می دانستند و این گونه بود که نان قوت غالب ایرانیان شد اما برخی موضوعات و مسائل باعث شد تا نان جایگاه خود را از دست بدهد البته هرچند که هنوز هم نان از سر سفره خیلی ها حذف نشده است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان می گوید:هیچ نانی در ایران نمک استاندارد ندارد. نان‌هایی که مصرف می‌کنیم باید ترکیب نمکش متعادل باشد، زیرا مردم روزانه باید سه تا 5 گرم نمک استفاده شود درحالیکه 15 گرم در روز مصرف می‌شود و این جدا از گرفتاری جوش شیرین در نان‌هاست. بنابراین وظیفه حاکمیت ایجاب می کند که نان، آب و هوا را مورد بررسی قرار دهند تا آمار تلفات بر اثر آن ها بیش از پیش نشود.

اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان با بیان اینکه یکی از فاکتورهای مهم ابتلا به سرطان گوارش نمک است، گفت: متأسفانه درصد نمک سالم در کشور بسیار پایین است و از طرفی هم میزان مصرف نمک ایرانیان 5برابر استاندارد دنیا است.

سبزیجاتی که بجز ویتامین سرطان هم دارند
زمانی آب تهران جزو پاکترین آب های دنیا به شمار می آمد، هرچند که امروزه هم از نظر عدم وجود میکروب آب بسیار خوبی است اما این روزها مشکل آب تهران  فلزات سنگین و نیترات است که هنوز حاکمان برای ریشه کنی قطعی این مسئله هیچ چاره ای نیندیشیده اند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید: یکی از اقدامات تاثیرگذار کشور تامین و اصلاح فاضلاب تهران است زیرا فاضلاب تهران به همراه فضولات انسانی در جنوب شهر تهران به رودخانه‌هایی ریخته می شود که برای صیفی‌کاری و آبیاری کشاورزی زمین‌های ورامین و حسن‌آباد استفاده می‌شود. بنابراین سبزیجاتی که با این آبها آبیاری می‌شود آلوده هستند و در نهایت به سبد غذایی مردم راه پیدا می کنند.
 
آلودگی هوا و استرس خود سرطان است!
آمار ها حاکی از آن است که سال گذشته 300 روز هوا ناپاک بوده است و این برای سلامت مردم چندان خوشایند نیست زیرا باعث می شود مردم علاوه بر خشونت، دچار تنگی نفس و بیماری‌های ریوی نیز شوند.

معاون اسبق وزارت بهداشت آلودگی هوا را به عنوان عوامل سرطان زا شناخت و گفت: امروز اگر ما آلودگی هوا داریم همین امروز افراد دچار سرطان نمی‌شوند بلکه 15تا 20 سال آینده این آلودگی هوا مضراتش را با سرطان نشان می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با تشریح استرس خوب و استرس‌های مزمن گفت: ماهیت استرس همیشه بد نیست کما اینکه کمی استرس هم خوب است ولی استرس مزمن که بر اثر حوادث تلخ رخ می دهدخطرناک است و باعث بیماری و در نهایت ایجاد سرطان می‌شود.

وقتی تجارت سردم دار علم میشود
 پروفسور اکبری بابیان این که در هیچ کشور پیشرفته‌ای نظام سلامت بدون راهنمای ملی سلامت نیست. در حالی که راهنمای ملی سلامت در کشور ما از بهای کافی برخوردار نیست،بیان کرد:تعداد زیاد ام آر آی هزینه های زیادی را به بیماران تحمیل می کند. تعداد زیاد تجویز اینگونه عکسبرداری‌ها به  کشور آسیب می‌رساند زیرا 80 درصد آزمایشات در بیمارستانها و بخش‌های بستری مورد توجه قرار نمی‌گیرد و حرمت این آزمایشات لحاظ نمی‌شود.انجام این تعداد بالای در ایران به دلیل عدم کار علمی است.

درمان سرطان در سراسر دنیا توسط سه اقدم درمانی رادیو تراپی، شیمی درمانی و جراحی درمان می شود.آخرین مطالعات حاکی از آن است کهاین درمان ها به ترتیب 11 و 49 و 40 درصد در درمان بیماران سرطانی موثر واقع شدند.این در حالی است که سال گذشته بودجه بسیار زیادی در زمینه ورود داروهای سرطانی هزینه شده که شاید بیان گر این است که پای سودجویان به این حوزه هم باز شده است.

معاون اسبق وزارت بهداشت  با اشاره به این که امر پیشگیری زمان زیادی برای  محقق شدن لازم دارد،عنوان کرد:سالیانه 6 هزار میلیارد دلار صرف درمان سرطان می شود در حالی که با 5/1 این میزان می توان پیشگیری را محقق کرد.

سرطان بیماری هراس آوری است که به دلیل تغییرات محیطی مانند آلودگی هوا و مسائل تغذیه ای که روز به روز به شدت آن ها افزوده می شود، نمی توان آن ها را ریشه کن کرد اما مسئولین می توانند با اجرای اقدامات پیشگیرانه از تکثیر قارچ گونه این بیماری جلوگیری کنند.علاوه بر این متولیان سلامت باید بستری را فراهم کنند تا اگر کسی هم به سرطان دچار شد آسوده خاطر از بار هولناک این بیماری بیرون بیاید.هفته جهانی مبارزه با سرطان هفت روزی که دوباره بهترین فرصت را برای بازخوانی اما و اگر های این بیماری صعب العلاج فراهم آورد.



گزارش از ریحانه هرندی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۲:۱۵ ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
بيش از حد توليد و مصرف مي شود . هر چيزي كه از حد بگذرد زيان اور خواهد بود .اين توليدات اسراف است .
آخرین اخبار