ساری؛

20 میلیارد ریال ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی مازندران

ارزش اقتصادی تولید حدود 8 میلیون تنی محصولات کشاورزی مازندران بیش از 20 هزار میلیارد ریال است که پس از فارس رتبه دوم را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باباشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مازندران با 24 هزار کیلومتر مربع مساحت و 2و 3 دهم مساحت کشور به عنوان دیار علویان از استان های تاثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.

در بخش علمی و آموزشی در مازندران بیش از 230 هزار دانشجو در بیش از 120 واحد آموزش عالی تحصیل می کنند.

راه اندازی نخستین دانشگاه صنعتی شمال کشور ، راه اندازی دوره های کارشناسی ارشد و دکترای فناوری نانو و بیوتکنولوژی اخترفیزیک و فیزیک هسته ای و معرفی دانشمند برتر جهان در رشته مکانیک سیالات برای 4 سال پیاپی ، رتبه برتر تولید علم نانو و جشنواره توانمندی های نانو کشور ، اختراع بیش از 30 اثر برتر در جشنواره های بین المللی و جهانی مخترعان ، راه اندازی 15 پژوهش سرای دانش آموزی که معرفی تیم برتر ربوتیک دانش آموزی کشور و ثبت بیش از 10 اختراع از دستاوردهای این مراکز محسوب می شود.

مازندران در تولید 15 محصول کشاورزی رتبه نخست و یا دوم کشور را به خود اختصاص داده است که می توان به یک میلیون و 350 هزار تن برنج ( معادل 42 درصد کشور ) ، کیوی با 110 هزار تن (90 درصد کشور) ، مرکبات با یک میلیون و 850 هزار تن رتبه نخست کشور و گل و گیاه با بیش از 200 میلیون گلدان و شاخه بریده زینتی رتبه نخست کشور اشاره کرد.

ارزش اقتصادی تولید حدود 8 میلیون تنی محصولات کشاورزی مازندران بیش از 20 هزار میلیارد ریال است که پس از فارس رتبه دوم را دارد.

بیش از 45 نوع محصول کشاورزی در استان تولید می شود که برنج ، گندم ، کلزا ، سویا ، جو، ذرت ، مرغ و تخم مرغ و جوجه یک روزه ، شیر ، گل و گیاه زینتی از جمله آن است.

تولید نهال زیتون استان نیز به 3 و نیم میلیون اصله رسیده است تا بزرگترین تولید کننده کشور در این زمینه نیز باشد.

7 درصد گوشت قرمز ، 11 درصد گوشت سفید ، حدود 10 درصد شیر خام کشور و 30 درصد جوجه یک روزه کشور هم از تولیدات مازندران است.

در بخش آبزیان هم سالانه بیش از 85 هزار تن انواع ماهیان سردابی ، استخوانی و گرمابی در استان تولید و عرضه می شود.

بیش از 2 هزار و 500 واحد صنعتی در استان نیز پروانه بهره برداری دارند که سرمایه گذاری در این واحدها به 25 هزار میلیارد ریال و اشتغال نیز به 60 هزار نفر می رسد.

38 شهرک و ناحیه صنعتی در مازندران با بیش از 10 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری برای حدود 28 هزار نفر شغل ایجاد کردند.

در معادن استان هم با ذخیره 444 میلیون تنی انواع کانی های فلزی و غیر فلزی و سنگهای قیمتی و تزئینی در 160 واحد بیش از 2 هزار نفر مشغول به کار هستند.

15 هزار و 500 کیلومتر شبکه آب روستایی و حدود 7 هزار کیلومتر شبکه آب شهری آب آشامیدنی سالم را به مازندرانی ها می رسانند.

3 هزار کیلومتر راه اصلی شهری و بیش از 7 هزار و 700 کیلومتر راه روستایی نیز تاکنون در استان ساخته شده است و برق مصرفی 3 میلیون مازندرانی به همراه صدها کارگاه و کارخانه و مراکز تولیدی و خدماتی از بیش از 6500 کیلومتر شبکه انتقال برق تامین می شود.

98 درصد جمعیت شهری و نزدیک به 70 درصد جمعیت روستایی مازندران از نعمت گاز برخوردارند.

در زیر ساختهای اقتصادی نیز توسعه بنادر 3 گانه نوشهر ، فریدونکنار و بهشهر ، فرودگاه های رامسر ، نوشهر و ساری از مهمترین دستاوردهای انقلاب محسوب می شود.

حدود 40 بیمارستان دولتی ، خصوصی و تامین اجتماعی ، هزار و 100 خانه بهداشت و 2 دانشگاه علوم پزشکی ساری و بابل در بخش بهداشت و درمان استان فعالیت دارند.

پذیرایی از 15 میلیون گردشگر سالانه در مازندران نیز این استان را به قطب گردشگری کشور و حتی منطقه تبدیل کرده است که از جنگل ، دریا ، طبیعت دل انگیز و بیش از 750 اثر ملی ثبت شده و 2 هزار و 200 اثر باستانی و میراث فرهنگی استان دیدن می کنند.

91 باب کتابخانه نیز در استان فعال است که بیش از یک میلیون و 450 هزار جلد کتاب را در خود جای داده است.

همه این آمارها و فعالیتها را می توان تنها گوشه ای از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران برای مردم این خطه زیبا دانست زیرا ظرفیت های بالقوه و بالفعل مازندران همواره مورد توجه مردم و مسئولان و صاحب نظران اقتصادی علمی و فرهنگی کشور بوده است.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: ساری ، انقلاب ، توسعه ، پیروزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.