ترانه از بدنه اصلی شعر جدا نیست/ تا زمانی که بدانم در شعر نامی از من هست، سراغ خوانندگی نمی‌روم

علیرضا بدیع از نظرات و عقاید خود در زمینه ترانه‌سرایی گفت.

حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «علیرضا بدیع» متولد 1364 نیشابور، شاعر و ترانه‌سراست. حبسیه‌های یک ماهی، از پنجره‌های بی‌پرنده و ... از آثار وی هستند.

در ادامه گفتگوی ما را با این ترانه‌سرا می‌خوانید:


* به عنوان سوال اول؛ چه شد که ترانه‌سرا شدید؟

ترانه از بدنه اصلی شعر جدا نیست، یعنی هر کس شاعر است. بالقوه ترانه‌سرا هم هست و این در صورتی بالفعل می‌شود که یک آهنگساز بر روی‌آن شعر کار کند. به طور کلی هر اثر هنری مکتوب، همراه با ملودی ترانه می‌شود و بعد هم زمانی که دوستان تو حس کنند که این غزل‌ها قابلیت تلفیق شدن با موسیقی و آهنگ را دارند و این موضوع با استقبال روبرو شود. من از سال 83-84 به عنوان شاعر شناخته شده‌ام؛ اما در سال 87-88 به صورت حرفه‌ای شروع به کار کردم.


* بعد از ورود به این عرصه با چه کسی شروع به همکاری کردید؟

همزمان با سالار عقیلی و حسام‌الدین سراج کار کردم و دو الی سه کار وطنی هم با حجت اشرف‌زاده کار کردم.


* ملاک شما برای شروع یک همکاری چیست؟

باید اسم خواننده را به آن فرد بتوان اطلاق کرد، خیلی از افراد در حال حاضر مشغول فعالیت هستند و کلی هم طرفدار دارند ولی من با آنها به هیچ وجه کار نمی کنم. یعنی پیشنهاد هم که دادند من سرباز زدم. پس باید آن خواننده آموزش دیده باشد و اینکه تا به امروز با چه کسانی فعالیت داشته است برایم مهم است.


* به نظر شما اگر یک خواننده خوب و قابل قبول نیست، پس چرا اینهمه طرفدار دارند؟

این به ذائقه مخاطب ما برمی‌گردد، چیزی که امروزه به وفور دیده می‌شود این است که عده‌ای وارد هنر شده اند که عرصه را برای هنرمندان واقعی تنگ کرده است.


* تابحال ترانه ای را به کسی هدیه داده‌اید؟

بله، دوستی از شهرستان کار مناسبتی می‌خواستند که من وقتی متوجه شدند که درآمد کمی دارند، ترانه را به او هدیه دادم و این با ترانه‌سرایی که ترانه را به صورت رایگان در اختیار یک خواننده معروف قرار می‌دهد تا خودش دیده شود، خیلی متفاوت است.


* اگر خواننده کار اولی باشد، چطور تصمیم می‌گیرید؟

اینکه آهنگساز آن قطعه چه کسی باشد و کیفیت کار و صدای خواننده به چه صورتی باشد.


* ملودی تا چه اندازه برای شما مهم است؟

بسیار اهمیت دارد، اینکه خط ملودی چقدر کشش و جذابیت داشته باشد. البته ما در موسیقی، ملودی کم داریم و چیزی که الان وجود دارد ریتم است.


* قصد دارید که وارد عرصه موسیقی و یا خوانندگی شوید؟

نه اصلا، تا زمانی که بدانم در شعر نامی از من نیست. در واقع وقتی یک فرد مسیر خود را درست و اصولی طی کند و طبیعی است که به کار دیگری دست نمی‌زند. ما وقتی از این شاخه به آن شاخه می‌پریم که در آن زمینه دیگر توانایی نداشته و یا مخاطب دیگر اعتماد و اعتنایی به ما نداشته باشد.


* چه نوع موسیقی بیشتر گوش می‌دهید.

من همه نوع موسیقی را گوش می‌دهم اما در هر کدام سلیقه خاصی دارم، در پاپ مانی رهنما، نیما مسیحا، حمید حامی و .... البته ذکاوت احسان خواجه امیری و محسن چاووشی را هم می‌پسندم.


* یک توصیه برای کسانی که به ترانه نویسی علاقه‌مندند؟

شرکت در کارگاه‌های ترانه‌سراهای خوب مانند عبدالجبار کاکایی، افشین یداللهی و محمدعلی بهمنی و دیگر اینکه در نقد بی رحم باشند و زمانی هم که نقد می‌شوند، صبور باشند.



گفتگو از: عاطفه نوذری




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.