حق و حقوق زنان در مطلقه كردن خود چگونه است؟

قید شرط وكالت زوجه از جانب زوج براى مطلقه ساختن خود ، شرطى است كه طبق ماده ۱۱۱۹ قانون مدنى، خلاف مقتضاى عقد ازدواج نیست.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنى، اختیار طلاق دادن به شوهر داده شده است اما با این حال، راه‌هایی كه براى متعادل کردن حقوق مرد و زن در مورد طلاق وجود دارد، نباید غافل راه حلى كه كمتر مورد شناخت و آگاهى مردم جامعه بوده شد.

كمتر پیش می‌آید كه زن یا حتی مردی نسبت به حقوقی كه در ضمن عقد به یكدیگر تفویض می‌كنند آگاهی داشته باشند.

دفترچه‌های ازدواج كه در دفاتر ازدواج ثبت می‌شوند دارای بند‌هایی هستند كه در صورت امضاء از سوی شوهر، زن این اختیار را خواهد داشت كه پس از حصول این شرایط در دادگاه‌های خانواده حاضر شود و تقاضای طلاق خود را به دادگاه ارائه کند.

قید شرط وكالت زوجه از جانب زوج براى مطلقه ساختن خود (در ضمن عقد ازدواج یا هر عقد لازم دیگرى مثل عقد بیع) شرطى است كه طبق ماده ۱۱۱۹ قانون مدنى، خلاف مقتضاى عقد ازدواج نیست.

*روش های گوناگون مطلقه شدن بانوان توسط خويش

وكالت مشروط، مقید به تحقق شرطى در خارج است که ماده ۱۱۱۹ قانون مدنى ، به این معنا که با وقوع شروط مندرج در ماده ۱۱۱۹ قانون مدنى و قباله‌هاى نكاحیه (مانند اختیار كردن زن دیگر توسط شوهر، ترك انفاق و سوء رفتار و...) یا هر شرطى كه خلاف مقتضاى ذات عقد ازدواج نباشد، زن از جانب شوهر وكیل در مطلقه ساختن خویش خواهد بود.

تشخیص تحقق این شروط مى‌تواند برعهده شخص زوجه یا دادگاه یا شخص ثالثى باشد البته تشخیص دادگاه مبنى بر اثبات تحقق شرط، عاملى موثر وغیر قابل انكار در اين امر است.

وكالت مطلق و بدون قید شرط نوعی ديگر از وكالت است كه در این نوع وكالت زوجه مى‌تواند بدون هیچ عذر یا تحقق شرطى در عالم خارج خود را مطلقه كند.

وكالت مطرح شده باید در ضمن عقد ازدواج كه عقدى لازم است یا هر عقد لازم دیگرى مثلا عقد بیع، شرط شود تا زوج حق عزل زوجه را نداشته باشد.

قید چنین وكالتى باید به صورت «شرط نتیجه» باشد يعنی تحقق امری در خارج شرط شود.

هر گاه تحقق این امر نیاز به فراهم آمدن مقدماتى نداشته باشد به محض عقد قرارداد (عقد ازدواج) موضوع شرط نتیجه (عقد وكالت) هم محقق مى شود.

اما اگر به صورت شرط فعل آورده شود زوج (مرد) بعد انعقاد عقد اصلى (ازدواج) است كه مكلف مى‌شود عقد وكالتى با زوجه خود ببندد و چنانچه این عقد وكالت در ضمن عقد لازم دیگرى شرط نشده باشد (از آنجایى كه عقد وكالت ماهیتاً عقدى است جایز و نه لازم) شوهر بلافاصله بعد از انعقاد عقد وكالت، حق عزل همسرش را از وكالت خواهد داشت.

تحقق شرط نتیجه (شرط وكالت) با قید چنین عبارتى ممكن است: از جانب شوهر به زن براى مطلقه ساختن خویش وكالت داده شد.

*انواع روش های بائن ساخته طلاق

می توان گفت كه در انواع طلاق دائم دو نوع وجود دارد كه نوع دوم طلاق را طلاق بائن می نامند : به این معنا که مرد نمی تواند اقدامی برای بازگشت زنش داشته باشد و در صورتی که خواهان برگرداندن زنش باشد باید حتما او را طبق تشریفات قانونی و شرعی دوباره به عقد خود در آورد .

در چنین حالتى، بعد از اینكه زن وكالتا از جانب شوهر خود را مطلقه كرد اگر شوهر به او رجوع كند زن مى‌تواند مجددا از وكالت داده شده از جانب شوهر، براى طلاق استفاده كند. چرا كه با رجوع، بازگشت به همان عقد ازدواج قبلى با همان شروط مندرج در آن را خواهیم داشت.

رجوع شوهر فقط تا دو بار امكان خواهد داشت و در طلاق سوم (اگر زن از وكالت داده شده تا سه مرحله براى طلاق استفاده كرده باشد) دیگر طلاق صورت‌گرفته رجعى نیست بلكه بائن و غیرقابل رجوع است.

راه دیگر براى بائن ساختن طلاق در همان مرحله نخست، بذل بخشى از مهریه یا دادن عوضى از سوى زن به شوهر است.

در همين راستا اگر زن بخواهد وكالت در طلاق را از طریق وكیل پیگیر باشد، باید براى این كار، وكالت در توكیل (مجوز وكالت دادن به دیگرى) را نیز از جانب شوهر داشته باشد يعنی زن از طریق وكیل به اجراى صیغه طلاق مبادرت كند.

زن به حسب فطرت خویش و به جهت وظایفی که خداوند بر دوش او نهاده است از احساسات و عواطف بالایی برخوردار است و زود از خود عکس العمل نشان می دهد آمار نشان می دهد که هرگاه امر طلاق به زن واگذار شده است همانند برخی از کشورهای غربی و روسیه، شمار فروپاشی خانواده به سرعت رو به فزونی نهاده است به همين دليل است كه در بسياری از موارد حق طلاق را به بانوان نمی دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار