توافق سه جانبه تأسیس مرکز آموزش آبی

وزیر نیرو گفت: امروز توافق سه جانبه‌ای میان یونسکو، وزارت نیرو و دانشگاه تهران در خصوص تأسیس مرکز آموزش آبی انجام شده است.

توافق سه جانبه تأسیس مرکز آموزش آبیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در نشست خبری امروز در خصوص توافق سه جانبه مرکز آموزش یونسکو، وزارت نیرو و دانشگاه تهران اظهار داشت: بسیار خوشحالیم که در طی مذاکرات با یونسکو یک مرکز آموزش عالی به صورت منطقه‌ای در موضوع آب به مرحله اجرای خود نزدیک شده زیرا تغییر اقلیم در کشور ما شرایط بسیار ویژه‌ای را برای مدیریت منابع آب در ایران ایجاد کرده است.

وی افزود: ایران کشوری است که در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته و از سویی قریب به 15 سال خشکسالی، کاهش بارندگی، افزایش دما و افزایش تبخیر مواجه هستیم.

گفتنی است که میزان آب تجدیدشونده کشور به شدت کاهش پیدا کرده در حالی که نیازهای ما به طور دائم رو به افزایش است.

چیت‌چیان در ادامه بیان داشت: ما ناچار هستیم خود را با شرایط محیطی تطبیق دهیم اما لازمه این تطبیق، توسعه دانش و استفاده از تجربه جهان است تا بتوانیم این شرایط سخت را مدیریت کنیم این همان چیزی است که ما را به فکر کمک و یاری از تجربیات یونسکو در مدیریت منابع آب انداخت تا بتوانیم با یاری از یونسکو دانش خود را در این زمینه افزایش دهیم.

وی یادآور شد: در واقع برای اینکه بتوانیم این همکاری را جامه عمل بپوشانیم بر ما لازم است که از یکی از مراکز توانمند داخل کشور استفاده کنیم و به همین خاطر ما در میان مراکز آموزشی توانمندترین مرکز یعنی آموزش عالی دانشگاه تهران را انتخاب کرده‌ایم و لذا از مسئولین یونسکو و مدیران دانشگاه تشکر می‌کنیم که به نیاز ما پاسخ مثبت دادند.

وزیر نیرو با اشاره به مذاکرات صورت گرفته بیان کرد: اکنون در شرایطی هستیم که مذاکرات مقدماتی انجام و امروز توافق سه جانبه‌‌ای بین دانشگاه، وزارت نیرو و یونسکو انجام خواهد شد.

چیت‌چیان تصریح کرد: امروز روز بسیارارزشمندی است به طوری که بنده به عنوان وزیر نیرو این اطمینان را می‌دهم که نهایت حمایت و پشتیبانی در خصوص شکل‌گیری موسسه منطقه آموزش آب را خواهم داشت تا خدماتی به ایران و سایر کشورها دهد.

چیت‌چیان در جمع خبرنگاران در خصوص ایجاد مرکز آموزش اظهار داشت: چند سال قبل در دیدار دبیرکل یونسکو از ایشان خواستم که همکاری ویژ‌ای با ایران داشته باشند و از طرفی با توجه به اینکه یونسکو یکی از مهم‎‌ترین مراکز آموزش آب را در دنیا دارا است از آنها خواستار همکاری در این زمینه شدم.
 
وی افزود: با همکاری موسسه یونسکو توانستیم موسسه‌ای مشابه و وابسته به آن در ایران ایجاد کنیم و اکنون یک موسسه منطقه آموزش عالی آب با همکاری دانشگاه تهران، یونسکو و وزارت نیرو تشکیل شده که وظیفه این موسسه آب را در جامعیت خود مورد توجه قرار دهد.
 
چیت‌چیان در ادامه بیان کرد: در واقع این موسسه بایستی کارشناسان و مدیران کشور و همچنین کشورهای منطقه را در این زمینه آموزش دهد زیرا استحضار دارید که از نظر آب در شرایط ویژ‌ه‌‌ای هستیم به طوری که نیاز داریم از دانش و تجربه جهان در امر و مدیریت آب استفاده کنیم تا بتوانیم مدیران و کارشناسان خود را مجهز کنیم تا با دانش خود این موضوع را مدیریت کنند.
 
وزیر نیرو در ادامه یادآور شد: امروز خوشحالیم این کارها به نتیجه رسیده به طوری که این موسسه شکل گرفته و فعالیت خود را شروع خواهد کرد.

چیت‌چیان گفت: گمان می‌کنم که در روزهای باقی مانده هفته اولین دوره این موسسه با مشارکت کارشناسان خارجی در ایران برگزار شود و لازم به ذکر است که تشکیل این موسسه توسط این سه موسسه بوده اما دامنه فعالیت‌ها کشورهای منطقه را در بر می‌گیرد.
 
محمود نیلی رئیس دانشگاه تهران در خصوص مدیریت منابع آب اظهار داشت: دانشگاه تهران سابقه طولانی در حوزه تحقیق آموزش آب داشته به طوری که حتی دانشگاه قبل از انقلاب نیز همکاری مشترکی با یونسکو تحت عنوان آبشناسی داشته است.
 
وی افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از همکاران دانشگاه به حوزه آب می‌پردازند و ما موسسه خاص آب داریم ضمن اینکه با وزارت نیرو همکاری‌های مشترکی در حوزه آب داشته‌ایم.
 
نیلی با بیان اینکه دانشگاه تهران به لحاظ آموزش و پژوهش در حوزه آب فعال بوده بیان کرد: این توانمندی دانشگاه تهران موجب شده که به موضوع ملی و حساس مدیریت آب بپردازیم و از طرفی دانشگاه تهران جدی است که در حل مسائل و مسائل توسعه کشور سهیم باشند و حال بسیار امیدواریم که این فعالیت بین‌المللی شکل گیرد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.