مومنی شریف: آثار گرمارودی مکتب ادبیات انقلاب را نشان می‌دهد/ اعلام برگزیدگان جشنواره شعر انقلاب

رئیس حوزه هنری در خصوص ویژگی اشعار گرمارودی گفت: آثار و اشعار گرمارودی ویژگی های مکتب ادبیات انقلاب اسلامی را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم اختتامیه شعر انقلاب عصر امروز با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری ، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری و عباس براتی پور شاعر برگزار شد.

در این مراسم محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری  آثار و اشعار سید علی موسوی گرمارودی گفت: آثار و اشعار گرمارودی ویژگی‌های مکتب ادبیات انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد. آثار وی مظهر آل کریم بود و این مسئله در آثار گرمارودی به طور کامل مشهود است.

وی افزود: گرمارودی از افرادی است که وقتی نام وی می‌آید به یاد یک شخصیت شیعی می‌افتیم. وی اخیراً ترجمه نهج البلاغه را به اتمام رسانده و به دنبال انجام این کار بودند. سرانجام گرمارودی به آرزوی خود در زمینه ترجمه نهج البلاغه رسید.

مومنی شریف در خصوص جشنواره شعر انقلاب بیان کرد: مطلوب ما این بود که افتتاحیه و اختتامیه شعر انقلاب در زاهدان برگزار می‌شد اما اختتامیه در تهران برگزار شد. امیدواریم در سال آینده این جشنواره به طور کامل در استان سیستان و بلوچستان برگزار شود.

در ادامه مراسم علیرضا قزوه دبیر هنری جشنواره شعر انقلاب با اشاره به این که ادبیات در بین تمام هنرها، هنر اول محسوب می‌شود، گفت: هم اکنون شعر انقلاب دارد به سمت ایجاد سبک پیش می‌رود. این مسئله در هر 200 سال رخ می‌دهد در انقلاب نیما و مشروطه با تمام اهمیتی که داشت سبک ایجاد نشد. هم اکنون در دانشگاه‌ها پیرامون شعر انقلاب تحقیقات زیادی صورت می‌گیرد و بیش از هزار پایان نامه در این باره نوشته شده است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ادامه داد: از شاعران شعر انقلاب جریانی را در شعر ایجاد کردند و نگاه درستی در این زمینه داشتند. در شعر آیینی حرکت‌های خوبی ایجاد شد و بیش از همه اثر آفرینی کردند. هیچ هنری تا امروز نتوانسته مانند شاعران در برابر سایر هنرها سربلند کند و نتوانسته مانند شعر باشد و سر ما شاعران در برابر سایر هنرمندان بلند است.

وی تصریح کرد: پس از 4 دهه از آغاز انقلاب بیشتر سبک‌های شعری به دهه 60 تعلق دارد شاعرانی مانند علی معلم دامغانی و احمد عزیزی سعی در ایجاد سبک داشتند بیش از همه به سلامت جشنواره شعر انقلاب سوگند یاد می‌کنند. آثار همه با کد بررسی شد و خودم بر روی کارها نظارت ها کردم آثار رسیده به جشنواره خوب و نزدیک به هم بود برای من تفاوتی نمی‌کند شاعر جوانی برگزیده جشنواره شعر انقلاب شود.

در پایان مراسم سید علی موسوی گرمارودی شاعر با اشاره به به مظلومیت مهرداد اوستا در شعر انقلاب بیان کرد: در کنار مهرداد اوستا مدرس نیز در شعر انقلاب مظلوم است اگر ما آغاز انقلاب را اندکی دیرتر به حساب آوریم مدرس را نیز باید مانند مهرداد اوستا مظلوم دانست.

وی افزود: پس از ترجمه قرآن و صحیفه سجادیه موفق شدم نهج البلاغه را نیز ترجمه کنم. در ابتدا شعری از مدرس را قرائت می‌کنم و پس از آن به قرائت شعرم درباره مهرداد اوستا می‌پردازم.

از حاشیه این مراسم می‌توان به تجلیل از سید علی موسوی گرمارودی شاعر انقلاب، شعرخوانی راه یافتگان به مرحله نهایی جشنواره شعر انقلاب و اهدای جوایز به برگزیدگان این جشنواره اشاره کرد.

*برگزیدگان پنجمین جشنواره شعر انقلاب اسلامی در دو بخش «پژوهش» و «شعر» به‌شرح زیر معرفی شدند:

الف) برگزیدگان بخش پژوهش

* کتاب:

«ناصر زورقی» از استان سیستان و بلوچستان، برای نگارش کتاب «انقلاب اسلامی و تأثیر آن در چگونگی تفکر فلسفی دانش آموزان تیزهوش شهرستان زاهدان به‌منظور تدوین محتوای مناسب کتاب دین و زندگی»

* مقاله:

«مهدی دهرامی» از استان فارس، برای نگارش مقاله «مرگ‌اندیشی و آموزه‌های اخلاقی پیرامون آن در شعر انقلاب»

«یوسف کرمی چمه» از استان همدان برای نگارش مقاله «بررسی رمانتیسم در شعر پایداری»
«مطهره عباسیان» از استان اصفهان برای نگارش مقاله «بن‌مایه‌های پندآمیز در شعر انقلاب»

ب) برگزیدگان بخش شعر

* شعر کهن ــ مجموعه شعر:
«علیرضا رجبعلی‌زاده کاشانی» از استان اصفهان برای سرایش مجموعه شعر کلاسیک «از زخم شانه‌های انقلاب» با موضوع گفتمان انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی

«پونه نیکوی» از استان گیلان برای سرایش مجموعه شعر کلاسیک «عملوا الصالحات من شعر است» با موضوع معارف دین

«اسماعیل محمدپور» از استان گیلان برای سرایش مجموعه شعر کلاسیک «تن‌ها تنها» با موضوع معارف دین

* شعر نو ــ مجموعه شعر:
«فاطمه بیرانوند» از استان تهران برای سرایش مجموعه شعر نو «مرگ 72 نام دارد» با موضوع گفتمان انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی

«محمد صارمی شهاب» از استان همدان برای سرایش مجموعه شعر «تحریر» با موضوع گفتمان انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی

«پیام جهانگیری» از استان اردبیل برای سرایش مجموعه شعر نو «نفس‌های عمیقم به نفت می‌رسند!» با موضوع گفتمان انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی

* شعر کهن ــ تک‌اثر:
«رضا نیکوکار» از استان گیلان، برای سرایش شعر «وحدت» با موضوع وحدت امت اسلامی و رفعت ملی

«خدابخش صفادل» از استان خراسان رضوی، برای سرایش شعر «پناه ‌آورد آهویی» با موضوع معارف دین

«مجتبی احمدی» از استان کرمان، برای سرایش شعر «خیلی شبیه‌خوانی» با موضوع عدالت و انسانیت

* شعر نو ــ تک‌اثر:
«میثم زردشتیان» از استان کرمانشاه، برای سرایش شعر «سی درصد» با موضوع عدالت و انسانیت

«محمدصابر شریفی» از استان کرمانشاه، برای سرایش شعر «نقشه» با موضوع عدالت و انسانیت

«علی سلیمانی» از استان تهران، برای سرایش شعر «ده نظاره به تقویم» با موضوع گفتمان انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار