خوشرو:

بی توجهی کشورهای توسعه یافته به حقوق کشورهای درحال توسعه امنیت جهان را به خطر انداخته است

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد، هفتادمین سالگرد این سازمان را فرصتی برای دفاع از منشور سازمان به عنوان تنها راه حفظ صلح و امنیت دانست.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامعلی خوشرو در نشست عمومی شورای امنیت این سازمان که روز دوشنبه با حضور وزرای خارجه چند کشور جهان برگزار شد، به نمایندگی از جنبش عدم تعهد، یکجانبه گرایی و اقدامات خودسرانه قدرت های بزرگ را تجاوز به حقوق کشورهای در حال توسعه توصیف کرد.

وی با بیان این که منشور ملل متحد، خود مبنای اصول بنیادین حقوق بین الملل است، هفتادمین سالگرد تأسیس سازمان ملل متحد را بهترین زمان برای دفاع از منشور ملل متحد به عنوان تنها مسیر حفظ صلح و امنیت بین المللی دانست.

خوشرو افزود: احترام به حق حاکمیت ملی، برابری کشورها، استقلال و مخالفت با استفاده از زور و یا تهدید به استفاده از زور در روابط بین الملل، از نظر جنبش عدم تعهد، اصول و مفاهیمی اساسی هستند که احترام به این اصول و اهداف همواره و از سوی همه کشورها امری ضروری است.

سفیر کشورمان با بیان این که جنبش عدم تعهد پیوسته از جامعه بین المللی خواسته است که به این اصول و اهداف پایدار بماند، گفت: گرایش و توسل برخی کشورها به یکجانبه گرایی و اقدامات خودسرانه و عدم احترام کشورهای توسعه یافته به حقوق اقتصادی و اجتماعی کشورهای در حال توسعه به صلح و امنیت جهانی آسیب رسانده است.

خوشرو، شناسایی و پیگیری اقداماتی را که به راه حل های صلح آمیز، عادلانه و متناسب برای بحرانهای بین المللی کمک کنند، احترام به حق ملت ها برای تصمیم گیری در مورد نظام های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود به عنوان راه حل همزیستی مسالمت آمیز، خودداری از توسل به اقدامات یکجانبه خصمانه اقتصادی با هدف اعمال فشار به کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و محدود کردن آزادی و استقلال آنها و مخالفت با تقسیم بندی کشورها به خوب و اهریمنی بر اساس معیارهای یک سویه و توجیه ناپذیر و توسل به نظریه های دفاع پیش دستانه که از سوی برخی کشورها علیه دیگران اعمال می شود را محور های اصلی موضع کشورهای عضو این جنبش در ارتباط با منشور سازمان ملل برشمرد.

نماینده دائم کشورمان در پایان سخنان خود، بار دیگر بر این موضع جنبش عدم تعهد تأکید کرد: منشور ملل متحد برای حل بحران های بین المللی ظرفیت های متنوع و متعددی دارد و لازم است ظرفیت فصل های ششم و هشتم این منشور بیشتر مورد استفاده قرار گیرند و استفاده از فصل هفتم به عنوان آخرین راه حل و تنها زمانی مورد نظر قرار گیرد که صلح و امنیت بین المللی مورد تهدید واقعی و جدی قرار گرفته باشد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار