وقتی اكسيژن جای خود را به شن می‌دهد/داغ معادن غرب استان تهران بر دل پایتخت‌نشینان

آلودگی هوای تهران،از چالش های جدی به شمار می رود که سلامت 15 میلیون نفر از پایتخت نشینان را به مخاطره انداخته، آلایندگی هایی که در کنار سوخت بنزین و گازوئیل،باید معادن شن و ماسه غرب استان تهران را نیز به آن افزود.

معادن غرب استان تهران،معضلی جدی برای پایتخت نشینانبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،آلودگی هوای پایتخت یکی از معضلات و چالش های جدی در این کلانشهر محسوب می شوند که به دغدغه ای اصلی در میان مسئولان ذیربط و شهروندان ساکن در آن تبدیل شده است.

در این بین و درکنار عواملی همچون خودروهای فرسوده،موتورسیکلت ها،سیستم گرمایشی منازل و واحدهای تجاری،آلودگی ناشی از فعالیت کارخانجات و مراکز تولیدی،باید معضل معادن شن و ماسه را نیز به آن اضافه کرد.

محمد هادی حیدرزاده،مدیرکل محیط زیست استان تهران معتقد است معادن مورد اشاره با آلایندگی های محرزی مواجه هستند.

طبق آمار موجود،در دو شهرستان شهریار و قدس قریب به 70 معدن شن و ماسه و کارگاه های تولید آسفالت فعالیت می کند و در کنار آن باید  افزود گودال های 60 تا 100 متری که در فقدان نظارت صحیح بوجود آمده اند.

البته طرح پایش برای نظارت مستمر و اصولی بر این واحدها از شهریور ماه سال جاری کلید خورد و طبق اظهارات مدیرکل محیط زیست استان تهران تا پایان سال همچنان ادامه دارد و معادن متخلف با جریمه پلمپ مواجه خواهند شد اما این امر به معنای بهبود تخریبات زیست محیطی در بستر و محدوده مذکور نیست.

** چالش معادن برای دو رودخانه کرج و شادچای

یکی از تبعات و عوارض مخرب معادن شهرستان قدس که در محدوده جاده کمربندی چیتگر به سمت اندیشه و جاده دهکده بهار شمالی واقع شده اند معطوف به رودخانه های کرج و شادچای می شود که دچار تخریب و تباهی شده اند.

علی عبدی،معاون امور معدنی و صنایع معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران در گفتگویی از برنامه ای ویژه برای ساماندهی معادن شهر قدس تا پایان سال آینده خبر می دهد.

وی معتقد است شرایط بغرنج زیست محیطی که در حال  حاضر مناطق مذکور با آن مواجه هستند از عوارض و تبعات تصمیماتی است که در گذشته اتخاذ شده است.

عبدی با اشاره به مجوزهای غیر اصولی پیش از سال 1390 می گوید:در بازه های مختلف زمانی پیش و  پس از انقلاب،برای تمامی بهره برداران سند منگوله دار یا تک برگی مالکیت بستر رودخانه صادر شده است.

البته وی به احیای مجدد دو رودخانه تخریب شده شادچای و کرج امیدوار است و راهکار حیات دوباره این دو رودخانه را در کانال کشی میان گودال های ایجاد شده عنوان می کند.

در این میان فرماندار شهرستان قدس در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران عنوان کرد:طبق ارزیابی های انجام شده،نقش معادن این شهرستان در آلایندگی و آلودگی زیست محیطی تنها 3 درصد برآورد شده  و بی انصافی است که در چنین شرایطی این همه هجمه و انتقاد در خصوص معادن موجود مطرح می شود.

وی افزود:البته این نافی دغدغه های زیست محیطی نیست و با وجود سهم محدود و اندک معادن مذکور در آلودگی هوای تهران،عزم ما بر بهبود وضعیت و حفظ سلامت زیست محیطی استوار است.

کاغذلو گفت:تلاش می شود با نظارت های دقیق،مستمر و اصولی تهدیدات و مخاطرات موجود به حداقل ممکن کاهش یابد.

** هزینه فایده های معادن غرب استان تهران

بدون شک برای ارزیابی و واکاوی هر مساله و پدیده ای باید بصورت همه جانبه و با نگاهی عمیق و کارشناسانه تمامی تهدیدات و فرصت های موجود در آن بررسی شود.

معادن غرب استان تهران علاوه بر سودآوری،در عرصه اشتغالزایی نیز موثر و کارآمد هستند اما نباید از نظر دور داشت که در کنار آن حفظ سلامت محیط زیست نیز امری خطیر و حائز اهمیت محسوب می شود که هر گونه کم توجهی به آن می تواند با مخاطرات جدی همراه شود.

می طلبد در چنین شرایطی با تعامل سازنده و همسویی هدفمند،راهکارهایی اتخاذ شود که بر مبنای آن علاوه بر حفظ این ظرفیت های ویژه و بالقوه و بهره گیری از ثمرات اقتصادی و اشتغالزایی آن،امر سلامت نیز به نحوی شایسته و کارآمد حفظ،محقق و ارتقا یابد که در چنین شرایطی می توان به نحوی موثر از تمامی توانمندی های موجود توامان با افزایش ضریب سلامت زیست محیطی بهره مند شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار