ماجرای خرید صوری پرندگان غیرمجاز در بازار پرندگان

مدتها مسیر میدان شوش به‌سمت راه آهن محله‌ای بنام "دروازه غار" محل جولان سودجویانی بود که هر نوع پرنده و حیوان غیرمجازی را در چنته داشتند؛ در بازاری که سگ صاحبش را نمی‌شناخت از مرغ و خروس گرفته تا سگ، سنجاب و ... خرید و فروش می‌شد، اما سال 1389 شهرداری تهران با قصد ساماندهی این بازار آشفته تصمیم گرفت محلی را به عنوان مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی احداث کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،این مرکز سال 1391 در زمینی به مساحت 5000 متر مربع و زیر بنای 3000 متر در مسیر شرق به غرب بزرگراه آزادگان بعد از تقاطع بزرگراه تهران - ساوه احداث شد که شامل واحدهایی همچون آزمایشگاه، داروخانه، دامپزشکی، قرنطینه، سردخانه و 63 غرفه ویژه استقرار صنف پرنده فروشان زینتی بود.
 
این مرکز با هدف جلوگیری از فروش غیر مجاز پرندگان و تامین سلامت پرندگان، ایجاد شد به طوری که مدیرعامل وقت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در تشریح اهداف این مرکز گفت: رفع آلودگی‌های محیطی از خیابان مولوی و جلوگیری از خرید و فروش غیر مجاز پرنده و حیوانات اهلی از جمله اهداف راه‌اندازی این مرکز است.
 
اما حال و هوای این روزهای مرکز بی‌شباهت به اوضاع آشفته سال‌های قبل خیابان مولوی نیست. تشکیل جمعه بازار فروش پرندگان در چند قدمی بازار فروش سگ‌ها و تهویه نامناسب داخل مرکز از یک طرف و گمانه‌زنی‌هایی برای فروش پرندگان غیرمجاز، بازار پریشان احوال صنف یاد شده را داغ کرده است.
 
نیمه بهمن سال جاری بود که شهرداری وارد عمل شد به طوری که رضا قدیمی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از پاکسازی مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی خبر داد و افزود: مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی توسط عوامل اجرایی شرکت ساماندهی و نیروی انتظامی پاکسازی و ایمن سازی شد.
 
قدیمی با بیان اینکه به دنبال بروز مشکلات و معضلات اجتماعی در حوالی مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی این طرح به مرحله اجرا درآمد، تصریح کرد: تجمع وسایل نقلیه، تشدید ترافیک، راه اندازی مسابقه، درگیری بین سگ ها، قمار بازی و... از جمله این معضلات بود. یگان‌های ناجا و اکیپ جمع آوری سگ‌های بدون صاحب نیز در این طرح مشارکت داشتند.
 
وی با اشاره به اینکه حیوانات دارای حقوق قانونی و اخلاقی معینی ازجمله عدم آزار، آسیب و بازی‌های خطرناک هستند، خاطر نشان کرد: با این روش نه تنها حقوق حیوانات نادیده گرفته می شد، بلکه گونه‌ای از تجارت سیاه نیز در جامعه رواج می یافت.
 
قدیمی ادامه داد: بسیاری از کسانی که این سگ‌ها را خریداری می کنند، حتی یک صفحه کتاب نیز در زمینه و شیوه‌های نگهداری و مراقبت از حیوانات نخوانده‌اند، در نتیجه پس از مدت زمان کوتاهی آنها را در سطح شهر رها می کنند و بدین گونه جمعیت حیوانات شهری افزایش می یابد.
 
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران با اشاره به اینکه در این عملیات چندین قلاده سگ جمع آوری و محدوده به طور کامل پاکسازی شد، گفت: اجرای این طرح در هفته‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت.
 
 اما پس از اجرای این طرح تنها «مکان» فروشندگان تغییر کرده به طوری که کمی جلوتر از بازار قبلی، همچنان این بازار تشکیل می‌شود این در حالیست که جمعه بازارها نیز در کنار ورودی بازار پرندگان نابسامانی‌ها را ادامه‌دار کرده است.
 
ماجرای خرید صوری پرندگان غیرمجاز در بازار پرندگان
 
در بازار پرندگان حتی می‌توان پرندگانی را خریداری کرد که فروش آنها ممنوع است مانند طاوس؛ هرچند توسط برخی مغازه‌داران اعلام می شود فروشی نیست، اما حتی حضور چنین پرندگانی در مغازه‌ها هم مجاز نیست.
 
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران درخصوص خرید و فروش پرندگان غیرمجاز در این بازار در این گفت‌وگو با ایسنا، از ماجرای خرید صوری برخی افراد از پرندگان غیرمجاز پرده برداشت و گفت: داخل بازار پرندگان آزادگان هیچ گونه غیرمجازی خرید و فروش نمی‌شود.
 
وی افزود: متاسفانه اخیرا در اقدامی زشت، غیرقانونی و غیرحرفه‌ای دو نفر به طور صوری خود را خریدار فلامینگو معرفی و وارد این مجموعه شده‌اند، البته در این شیطنت به هرکجا مراجعه کردند موفق نشدند و تنها فردی در مجموعه به آنها قول داده که 72 ساعت دیگر این پرنده را درب منزل به آنها تحویل می دهد.
 
قدیمی تاکید کرد: قطعا خرید صوری تنها از مبادی خاص با داشتن مجوز و برای کشف جرم می‌تواند انجام شود و این کار توسط افراد دیگر قانونی نیست؛ در این خصوص پرونده‌ای تشکیل شده است و پیگیری خواهد شد. در هر کجای شهر اگر درخواست کالای قاچاق شود ممکن است افرادی اعلام کنند این کالا را درب منزل تحویل می‌دهند این ارتباطی به مدیریت و فضای تجاری در شهر ندارد.
 
قدیمی با تاکید بر اینکه هیچ گونه کمیاب و یا ممنوعی برای خرید و فروش در بازار پرندگان آزادگان وجود ندارد گفت: این اقدام غیرقانونی بود و بعد هم هجمه‌ای درست شد که خوشبختانه با هوشیاری مردم بی ثمر ماند؛ خود این افراد نیز اعتراف کرده‌اند که در هنگام ورود به این مرکز نماینده سازمان محیط زیست در آنجا حضور داشته است.
 
وی ادامه داد: تمامی اقدامات نظارتی در این مرکز انجام می شود اما مرجع تشخیص تخلف نهادها و مراکزی هستند که اختیار و ابزار قانونی تشخیص را دارند و این که هر فردی برای کشف جرم دست به اقداماتی مانند خرید صوری بزند قانونی نیست و اقدام به خرید کالای قاچاق نیز جرم است، در حقیقت فروشنده و خریدار مجرم هستند، به هر ترتیب درخواست کالای غیرمجاز در یک مرکز رسمی کار زشتی است.
 
همه شهروندان انتظار دارند شهرداری تهران با نظارت دقیق و پیوسته این بازار ضمن جلوگیری از نابسامانی‌های گذشته صنف پرنده فروشان، فضایی آرام، بهداشتی و مطمئن را برای خرید و فروش پرندگان زینتی فراهم آورد.
 
 
منبع:ایسنا
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار