داشتن نسلی توانمند‌تر در آینده با آگاهسازی رسانه‌ها

رئیس اداره سلامت کودکان گفت: رسانه‌ها با آگاهسازی و آموزش به والدین به داشتن نسلی توانمند‌تر در آینده کمک می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر سید حامد برکاتی رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در ششمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه در خصوص تاثیر رسانه‌ها بر رشد و تکامل کودکان نوپا افزود: از دهه 1960 سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای توسعه یافته به خصوص یونیسف و WHO و بانک جهانی و یونسکو راهکارهای اساسی توسعه یافتگی را دنبال می‌کنند که 5 اصل و راهبرد توجه به عدالت، توانمندی جامعه، همکاری بین بخشی، توانمندی مادر از لقاح تا هشت سالگی کودک و اصل تکامل مغز  از جمله این راهکارها است.

وی با بیان اینکه در حیطه سلامت‌؛ تغذیه، مراقبت، پیشگیری از کودک آزاری، حوادث، خشونت و آموزش مطرح است، گفت: هدف اصلی یونسکو در خصوص آموزش است و مسیری که به تکامل شناختی و معنوی می‌انجامد شامل فرصت‌های روابط اجتماعی است.

وی تصریح کرد: عوامل خطر اجتماعی، فرهنگی، فقر و عوامل بیولوژیک بر تکامل مغزی و حیطه‌های آن تاثیر گذار هستند.

رئیس اداره سلامت کودکان  با بیان اینکه فرصت‌هایی جامعه، خانواده، مادر و کودک برای رشد و تکامل کودک ایجاد می‌کنند؛ بیان کرد: کنترل احساسات و روش‌های عادتی ریشه در تعاملات والدین با کودک دارد که در این زمینه رسانه بی‌تاثیر نیست.

وی  با اشاره به اینکه دو سال اول زندگی کودک بسیار حیاتی است و بعد از آن 5 سال و هشت سال اول زندگی کودک اهمیت دارد، تصریح کرد: در طرح ملی سلامت در سال 89 تنها 36 درصد کودکان زیر پنج سال کتاب داشتند و 74 درصد این کودکان بیش از استاندارد تلویزیون تماشا می‌کردند.

برکاتی با بیان اینکه در کشور اسباب بازی کافی که ابزار کار کودک است وجود ندارد؛ افزود: در تمام مشکلات کودکان رسانه‌ها می‌توانند دخالت کنند و مادر  را که مدیر متعهد ماندگار است می‌توان از طریق رسانه‌ها آگاه کرد.

 وی با اعلام اینکه تنها 13 درصد والدین از تربیت غیر خشونت استفاده می‌کنند، اظهار داشت: 79 درصد والدین از تنبیه کلامی استفاده می‌کنند و 18 درصد والدین به تنبیه جسمی اعتقاد دارند.

رئیس اداره سلامت کودکان با اعلام اینکه اگر بتوانیم با رسانه‌ها تعامل داشته باشیم به حل مشکلات و افزایش توانمندی خانواده‌ها  کمک می‌کنیم، افزود: در استاندارد‌هایی که از سال 1999 تهیه شده کودکان زیر دو سال نباید تلویزیون تماشا کنند و کودکان زیر 5 سال نیز  حداکثر روزی یک ساعت باید به تماشای تلویزیون مشغول باشند.

وی با بیان اینکه توصیه می‌شود والدین از 6 و 7 ماهگی کتاب‌هایی برای کودکان خود تهیه کنند؛ خاطر نشان کرد: در بحث پیشگیری از سوانح و حوادث کودکان، رسانه‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند که با آموزش نیروی انسانی و که کمک رسانه به افزایش توانمندی مادران و داشتن نسلی توانمند‌تر در آینده می‌انجامد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار