امیری در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

مدارس محل اخذ رای در روز بعد از انتخابات تعطیل خواهند بود/ از هماهنگی‌هایی که با شورای نگهبان داشتیم ناراضی نیستیم/ انتخابات در اتاق شیشه‌ای برگزار می‌شود



حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار  گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه فرآیند انتخابات به روزهای حساسی رسیده است، اظهار داشت: از ساعت 8 صبح امروز(پنجشنبه 29 بهمن) زمان رسمی تبلیغات انتخاباتی داوطلبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شروع شد، پیش از این نیز یعنی از روز 22 بهمن  تبلیغات انتخاباتی نامزدهای پنجمین دوره  مجلس خبرگان رهبری آغاز شده بود.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به سوالی درباره دلیل تفاوت مدت زمان تبلیغات داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی گفت: چون انتخابات خبرگان رهبری در سطح استانی برگزار می‌شود و نماینده شهرستانی برای خبرگان نداریم لذا مدت تبلیغات برای داوطلبان مجلس خبرگان رهبری دو هفته و برای داوطلبان مجلس شورای اسلامی یک هفته است.

امیری با  بیان اینکه مدت قانونی تبلیغات تا 24 ساعت قبل از روز رای گیری ادامه خواهد داشت،‌ تصریح کرد: ساعت 8 صبح روز ششم اسفند ماه، تبلیغاتانتخاباتی هم برای داوطلبان مجلس خبرگان رهبری و هم برای مجلس شورای اسلامی پایان می یابد و در نهایت انتخابات در روز هفتم اسفندماه همزمان برای دو مجلس خبرگان و شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

قائم مقام وزیر کشور ابراز امیدواری کرد که همه اقشار و اقوام و گروه‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب،اصولگرا و اعتدالگرا با حضور پرشور در پای صندوق‌های رای انتخابات باشکوهی را رقم بزنند و برگ افتخار دیگری به کتاب انقلاب اسلامی اضافه شود.

وی با بیان اینکه انتخابات دارای 3 رکن مردم، دستگاه اجرایی و  شورای نگهبان است،‌ خاطر نشان کرد: شورای نگهبان به موجب قانون اساسی، دستگاه ناظر بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و همه‌پرسی است بنابراین ما در کل این دوره با دستگاه ناظر هماهنگی لازم را برقرار کردیم.

امیری گفت: ما از هماهنگی‌هایی که با شورای نگهبان داشتیم ناراضی نیستیم.

مدارس تهران فردای روز انتخابات تعطیل خواهند بود/ از هماهنگی‌هایی که با شورای نگهبان داشتیم ناراضی نیستیم

وی اضافه کرد: در این دوره به جهت شرایطی که دولت فراهم کرد و موفقیت هسته‌ای هم که با تدابیر رئیس جمهور، تیم مذاکره کننده و هدایت‌های مقام معظم رهبری به دست آمد و برجام به فرجام رسید، مردم  امید بیشتری به نقش‌آفرینی دارند به همین جهت ما شاهد ثبت‌نام بیش از 12 هزار نفر برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی بودیم، البته خودمان چنین استقبالی را پیش‌بینی نمی‌کردیم.

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه پیش‌بینی و امکانات ما برای ثبت‌نام  رقمی بین 7 الی 8 هزار نفر بود، اما به یک‌باره 12 هزار نفر ثبت‌نام کردند، گفت: این موضوع برای ما امر مبارکی بود و همکاران ما در سراسر کشور از مرحله ثبت‌نام تا به امروز که روز آغاز تبلیغات انتخاباتی است هیچ مشکل خاصی نداشتند و به همه نیازها پاسخگو بودند.

قائم مقام وزیر کشور همچنین اظهار داشت: هزار و 63 هیئت اجرایی در کشور فعال هستند، همچنین بیش از هزار و 800 نفر دست‌اندرکاران انتخاباتی  نیز در 207 حوزه اصلی انتخابیه حضور دارند.

وی افزود: ما برای مجریان انتخابان که شامل فرمانداران، بخش داران، مدیران ستادی و استانداران می‌شوند همایش توجیهی و آموزشی برگزار کردیم و ستاد انتخاباتی بصورت چهره به چهره با آنان صحبت کرد، ما همواره بر این امر تاکید داشتیم که کلیدواژه انتخابات "قانون" است و باید کلیه دست‌اندرکاران انتخابات ملاک خود را قانون قرار دهند و بر بی‌طرفی تاکید کنند.

سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: هیچ‌کدام از دست‌اندرکاران نباید له یا علیه کاندیدایی موضع داشته باشند چرا که این امر در جهت اطمینان‌بخشی به مردم بسیار مهم و موثر است.

امیری با بیان اینکه تا به امروز ما با هیچ مشکلی روبرو نبوده‌ایم ، اظهار داشت: امیدواریم در یک هفته زمان تبلیغات نامزدهای انتخاباتی، جریان‌ها و گروه‌های سیاسی با فرهیختگی به خوبی به تبلیغات بپردازند تا در روز 7 اسفند شاهد انتخابات پرشور باشیم.

قائم مقام وزیر کشور در ادامه به سوالات انتخاباتی باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داد.

شما بعنوان نماینده دولت چند نفر از افرادی را که صلاحیتشان رد شده بود را توانستید به گردونه انتخابات بازگردانید؟

 بنده یک دوره عضو شورای نگهبان بوده ام، این شورا وظایف مشخصی دارد، البته نفس وجود یک دستگاه بی‌طرف و خارج از دولت بعنوان داور، امر مهمی است و باعث می‌شودکه وظایف این دستگاهِ بی‌طرف تحت تاثیر بحث های سیاسی قرار نگیرد. در بخش‌های مختلف دنیا دادگاه‌های قانون اساسی وجود دارد که بخشی از کار شورای نگهبان را انجام می‌دهند و ساز و کاری را برای این موضوع طراحی کرده‌اند، درکشور ما نیز به موجب قانون اساسی، شورای نگهبان ناظر بر انتخابات و همه‌پرسی است و ساز و کارش در هیئت‌های اجرایی و نظارت لحاظ می‌شوند لذا این شورا بر اساس ضوابط خود صلاحیت برخی از داوطلبان را رد و یا تایید کرد.

وزارت کشور نه بعنوان دولت، نظراتش برای شورای نگهبان مشورتی است نه مستشاری. با توجه به اینکه کشور پهناور ما با تنوع قومی مواجه است و مذاهب مختلفی دارد، طبیعتا این رد صلاحیت‌ها بر موضوع‌های ملی، منطقه‌ای و قومی اثرگذار است لذا وزارت کشور تحلیل خود را از رد و تایید صلاحیت‌های داوطلبان در راستای مسائل منطقه‌ای و ملی در اختیار شورای نگهبان قرار داده است.

وزیر کشور جلسات مکرری با دبیر شورای نگهبان و معاونت اجرایی این شورا داشت در همین راستا هم براساس تحلیل‌های شفاهی و مکتوب که به شورای نگهبان داده شد، تعداد قابل توجهی از افرادی که صلاحیتشان رد یا احراز شده بود مجددا به صحنه رقابتهای انتخاباتی بازگشتند.

نحوه تبلیغات کاندیداها و استفاده از تریبون‌های دولتی برای تبلیغات انتخابات چگونه خواهد بود و چه ساز و کاری در جلوگیری از تخلفات اندیشیده‌ شده است؟

در ستاد انتخابات کشور کمیته‌های مختلفی وجود دارد و یکی از این کمیته‌ها، کمیته تبلیغات است که کارشناسان مختلفی در آن حضور دارند و فضاهای مختلف رسانه را رصد می‌کنند، باید‌ها و نبایدها هم در قانون مشخص است، استفاده از امکانات دولتی در تبلیغات له یا علیه کاندااها ممنوعیت قانونی دارد و در برخی از احکام قانونی هم جرم تلقی می‌شود، در این راستا در 3 روز گذشته ستاد انتخابات کشور بایدها و نبایدهایی که باید کاندیداها و طرفدارانش در تبلیغات رسانه‌ای رعایت کنند را منتشر و برای فرمانداران ارسال کرده است.

فرمانداری‌ها بایدها و نبایدهای تبلیغات را که برآمده از قانون است به سمع و نظر کاندیداها رسانده  و به اندازه کافی اطلاع رسانی کرده اند،‌ اگر کسی مقررات را نقض کند این کمیته با توجه به اشرافی که به فضای رسانه‌ای کشور دارد از مصادیق تخلف به دستگاه ذیربط و از مصادیق جرم به دستگاه قضایی گزارش می‌دهد، ادامه این روند هم توسط دستگاه قضایی به شعب دادگاه‌ها برای رسیدگی خارج از نوبت جرائم انتخاباتی تخصیص داده شده است.

تبلیغات انتخاباتی آیت الله هاشمی در راهپیمایی 22 بهمن جمع آوری شد، برای جلوگیری از بداخلاقی‌های انتخاباتی چه سازوکاری را اندیشیده‌اید؟

وزیر کشور و مجموعه مسئولان وزارت کشور بارها اعلام کردند که تمامی کاندیداها از حقوق برابر برخوردار هستند و اگر کسی مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و در عرصه رقابت انتخاباتی وارد شد برای ما محترم بوده و به هیچ وجه اجازه تعدی، تخریب و تعرض به کسی داده نمی شود.

وزیر کشور موکدا این موضوع را به استانداران اعلام کرده است، در مورد موضوع آیت الله هاشمی در جلسه شورای معاونین وزارتخانه که استاندار تهران نیز در آن حضور داشت، به وی دستور داد که موضوع ذکر شده را  پیگیری کند و اگر مقصری وجود دارد با آن برخورد شود بر همین اساس، وزارت کشور اجازه نمی‌دهد اجتماعات و همایش‌های قانونی و ستادهای انتخاباتی داوطلبان مورد تعرض قرار بگیرد.

وزارت کشور برای جلوگیری از تشنج‌آفرینی در برگزاری میتینگ‌ها چه تمهیداتی اندیشیده است؟

در این زمینه به شوراهای تامین و روسای شوراهای تامین که استانداران هستند ،‌ تاکید شده که اجازه ندهند فرد یا افرادی به بهانه های گوناگون، خلاف قانون عمل کنند. بر هم زدن تجمع قانونی، خلاف قانون است و باید یادمان نرود که ما حکومت، نظام اجرایی، تقنینی و قضایی داریم چرا که قوانین ما بعد از تصویب در مجلس باید به تایید شورای نگهبان برسد،‌ بنابراین زمانی که مصوبه‌ای وجه قانونی پیدا می‌کند هر گونه نقض آن در حکم نقض موازین شرعی محسوب می شود.

برای جلوگیری از ورود پول های کثیف به انتخابات ساز و کاری اندیشیده‌اید؟

وزیر کشور سال گذشته درباره موضوع پولهای ناپاک هشدار داد  لذا اگر این نوع پول‌ها به مجاری انتخابات وارد شوند ارتباطی بین قدرت و ثروت نامشروع معضلی جدی خواهد شد.

در رابطه با پول‌های ناپاک به انتخابات بحث و جدل ایجاد شد و وزیر کشور در صحن علنی مجلس در مورد این موضوع توضیح و هشدار داد، نمایندگان مجلس هم از وزیر خواستند که لایحه‌ای را تنظیم کند لذا دوستان ما در وزارت کشور پیش‌نویس لایحه‌ای را تهیه کردند و در دولت با دو فوریت تصویب  و به مجلس تحویل داده شد اما متاسفانه در مجلس لایحه، دو فوریتش تصویب نشد و فقط یک فوریت آن تصویب شد.

به نظر نمی‌رسد این لایحه در این مجلس به سامان برسد اما برای اطمینان بیشتر مردم به انتخابات ، نمایندگان و نظام انتخاباتی، ضرورت تصویب لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی را امر اجتناب ناپذیری کرده است در نهایت ما امیدواریم دست‌اندرکاران مجلس برای طرح این لایحه به صحن علنی مجلس همتی داشته باشند تا به قانون تبدیل شود.


شاهد هستیم برخی از مسئولین دولتی تحت عنوان احزاب وارد فضای انتخاباتی شده‌اند، آیا از آنجایی که دولت مجری انتخاباتی است این تحرکات تخلف محسوب نمی‌شود ؟

طبق قانون استفاده از امکانات دولتی له یا علیه کاندیدای خاص خلاف است و  جرم محسوب می شود، به جهت اینکه استفاده از امکانات دولتی له یا علیه کاندیداها تصرف غیر قانونی اموال دولتی است.

فعالیت کارمندان دولتی له داوطلبان منع قانونی دارد و اگر کارمندی می‌خواهد فعالیتی برای کاندیدای خاصی داشته باشد باید مرخصی و یا خارج از ساعات اداری فعالیت کند پس اگر احیانا مسئولی بخواهد از امکانات دولتی به نفع حزب، گروهی و یا فردی استفاده کند مرتکب خلاف شده است.

بالاخره آیا انتخابات الکترونیکی برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری انجام خواهد شد؟

متاسفانه برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری انتخابات تمام الکترونیک برگزار نمی‌شود. چرا که انتخابات 25 فرآیند دارند که 23 فرآیند آن الکترونیکی است و دو فرآیند باقی‌مانده، جایگزین کردن صندوق‌های الکترونیک به جای صندوق های دستی و شمارش آرا است که در شرایط کنونی مقدور نیست.

آیا دولت و وزارت کشور آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات الکترونیکی داشتند؟

در دوره قبل انتخابات مجلس شورای اسلامی در 14 حوزه انتخابیه به صورت کاملا الکترونیکی برگزار شد و نتایج بسیار خوبی در حوزه شفافیت، دقت و سرعت داشت، این شیوه در اختلافات بعدی که بین داوطلبان ایجاد شده بود کاملا نتیجه مطلوبی داشت، در بعضی حوزه‌ها انتخابات به دور دوم کشیده شد مانند حوزه‌های گرگان و شیراز که در دور دوم نیز انتخابات کاملا الکترونیکی برگزار شد لذا ما به دلیل اینکه این شیوه نتیجه بسیار خوبی داده بود به دنبال توسعه این نوع برگزاری انتخابات در بیش از یک سوم حوزه‌های انتخابی بودیم در نتیجه با شورای نگهبان جلسات کارشناسی زیادی برگزار شد و چند مرحله با وزیر کشور در صحن شورای نگهبان حضور پیدا کردیم و وی توضیحاتی را ارائه داد.

در پایان، سخت‌افزار ما مورد تایید قرار گرفت و صندوق‌ها را تایید کردند اما راجع به نرم افزار با اشکالات کارشناسی مواجه شدیم. بنابراین هرچند از سوی دولت و وزارت کشور تمام تمهیدات برای انتخابات کاملا الکترونیکی فراهم بود اما چون از نظر نرم‌افزار با شورای نگهبان بر سر بحث‌های کارشناسی به توافق نرسیدیم نهایتا شورای نگهبان با برگزاری انتخابات به صورت کاملا الکترونیکی در این دوره موافقت نکرد بنابراین در این دوره برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی منتفی است.

اخیرا خبری مبنی بر دستگیری گروهی در شرق کشور که قصد اخلال در روند انتخابات را داشتند منتشر شد،‌ درمورد جزئیات این خبر توضیحاتی ارائه کنید


اصل خبر را به دلیل آنکه منتشر شده تایید می‌کنم اما با توجه به اینکه خبر فوق، طبقه‌بندی سری دارد از ارائه جزئیات آن معذور هستم.


بسته انضباطی انتخابات که از سوی وزارت کشور تدوین شده است، شامل چه مسائل و نکاتی است؟


 ستاد انتخابات کشور در طول این مدت از قانون انتخابات دستورالعملهایی را تدوین کرده که یکی از آنها در خصوص تبلیغات انتخاباتی و باید و نباید‌هایی است که داوطلبان در این مورد باید رعایت کنند که در  اطلاعیه‌ای که وزارت کشور قبلا اعلام کرده مسائل آن منتشر شده است.

برخورد وزارت کشور با مخدوش کردن تبلیغات و یا هک کردن سایت های تبلیغاتی رقبا در انتخابات چه خواهد بود؟

در جلسه تاریخ 24 بهمن شورای عالی مجازی مقرر شد که وزارت کشور دستورالعمل فعالیت‌های انتخاباتی در فضاهای مجازی را با دو هدف ایجاد شور انتخاباتی و استفاده بیشتر از فضای مجازی و همچنین افزایش مشارکت مردم و مقابله تخریب و شائبه افکنی علیه داوطلبان را تهیه کند.

پس از اعلام این موضوع توسط شورای عالی فضای مجازی به وزارت کشور  این وزارت‌خانه تهیه و تدوین دستورالعمل را شروع کرد و بخش‌های حقوقی و همچنین بخش‌های فنی این دستورالعمل با همکاری وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات،‌ دادستانی کل کشور و نیروی انتظامی در 16 ماده تهیه شد و شب گذشته نیز وزیر کشور این دستورالعمل را به مراجع ذیربط ارسال کرد.

در این دستورالعمل آنچه که در فضای غیر مجازی جرم محسوب می‌شود اگر در فضای مجازی مصداق داشته باشد آن هم جرم محسوب می‌شود.

به عبارتی دیگر ممنوعیت‌هایی که در فضای غیر مجازی به موجب قانون وجود دارد به فضای مجازی هم تسری داده شده است. مواردی که در فضای غیر مجازی جرم است اعم از تخریب، اهانت،‌ نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی جرم تلقی شده است.

در این دستورالعمل یک کمیته متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار وزارتخانه های کشور،‌ اطلاعات،‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین نیروی انتظامی کار نظارت بر فضای مجازی را بر عهده دارند و اگر تخلفی مشاهده شود به دستگاه‌های ذیربط اعلام می‌کنند و چنانچه آن مسئله جرم باشد به دستگاه قضایی اعلام خواهد شد و این دستگاه هم براساس دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر رسیدگی خارج از نوبت به این پرونده ‌ها رسیدگی خواهد کرد.

اخیرا لیستی از رسانه‌های دولتی که اجازه تبلیغات برای داوطلبان را ندارند منتشر شده است، ولی با این وجود برخی از این رسانه‌ها با داوطلبان مصاحبه می‌کنند ، برخورد وزارت کشور با این رسانه‌ها چگونه خواهد بود؟


استفاده از امکانات عمومی نه تنها توسط دستگاههای دولتی بلکه در همه بخش هایی که از امکانات عمومی دولت و بودجه عمومی استفاده می کنند ولو اینکه از بودجه دولت نباشد،  ممنوعیت قانونی دارد لذا بخش‌ها و رسانه هایی که از این دست هستند در صورت عدم التزام به این دستورالعمل حتما خلاف مرتکب شده‌اند.


در مورد حضور نمایندگان داوطلبان بر سر صندوق های رای هم توضیح دهید.

سعی بر این است که نامزدها از تمام حقوق قانونی برخوردار شوند، یکی از این حقوق‌ها حضور نماینده هر نامزد سر صندوق های اخذ رای است، این مسئله را ما به فرمانداری‌ها ابلاغ کرده‌ایم و فرمانداری ها هم به نامزدها اعلام کرده‌اند که نمایندگان خودشان را معرفی کنند لذا فرمانداری‌ها نمایندگانی را که از طرف نامزدها معرفی شده‌اند به هیئت‌های نظارت معرفی می‌کنند که توسط این هیئت‌ها برای آنها کارت حضور بر سر صندوق اخذ رای صادر می‌شود.

وزیر کشور هم تاکید کرده که ضمن اینکه صندوق‌های سیار را باید به حداقل برسانیم، وسیله نقلیه‌ای که برای حمل صندوق های سیار استفاده می‌شود وسیله حمل و نقل جمعی باشد که در طول مسیر تردد آن صندوق سیار نماینده کاندیداها هم بر سر صندوق‌ها حضور داشته باشند.

تعداد صندوق‌ها چقدر است ؟

تعداد صندوق‌ها را هیئت‌های اجرایی تعیین می کنند البته ما در حال تعیین تعداد صندوق‌ها هستیم که هنوز آمار نهایی مشخص نیست.

مدارس تهران فردای روز انتخابات تعطیل خواهند بود/ از هماهنگی‌هایی که با شورای نگهبان داشتیم ناراضی نیستیم/ انتخابات در اتاق شیشه‌ای برگزار می‌شود


نظر شما در رابطه با حفظ اخلاق در شعارهای نامزدها چیست؟


هر انتخاباتی باید یک گام به طرف عقلانیت باشد پس ما نباید در انتخابات شاهد قول و وعده‌های غیر قابل اجرا باشیم لذا وعده‌هایی که کاندیداها می‌دهند، باید معقول و اجرایی باشد.

ما در آموزه‌های اسلامی تاکید داریم که تحصیل، سرمایه و ثروت اگر از طرق قانونی و اسلامی کسب نشده نباشد حرام است، چه ثروت و سرمایه‌ای بالاتر از اعتماد مردم است؟ لذا نامزدهای انتخابات باید هم قانون و هم اخلاق انتخاباتی را مراعات کنند و وعده‌های غیر قابل اجرا ندهند و خدای نکرده دست به حرکات پوپولیستی نزنند،‌ امکانات کشور را بسنجند و توقعات مردم را غیر واقعی بالا نبرند.

برای برگزاری انتخابات در مناطق صعب‌العبور چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

صندوق های سیار عمدتا برای مناطق کوهستانی و صعب‌العبور تعبیه شده اند البته مسیر صندوق های سیار باید تعریف شده باشد و اعضای صندوق نباید از آن مسیری که برایشان مشخص می‌شود ، خارج شوند.

سعی کرده ایم صندوق‌های سیار را به حداقل برسانیم اما این بدان معنا نیست که اگر جایی ضرورت داشته باشد از این صندوق ها استفاده نکنیم،‌ چرا که برای ما دریافت رای یک نفرهم مهم  و اساسی است.

هر منطقه‌ای که جمعیت واجد شرایطی برای اخذ رای داشته باشد،‌ هرچند که صعب العبور نیز باشد دریافت رای در آن از طریق صندوق های سیار صورت خواهد گرفت لذا تمام تمهیدات لازم برای این موضوع اندیشیده شده است.


در ارتباط با جلوگیری از ورود و دخالت کارمندان دولت در انتخابات چه تمهیداتی اندیشیده‌ شده است؟

کارمندان دولتی که مستقیما مسئولیتی در ارتباط با انتخابات دارند مانند کارمندان حوزه سیاسی وزارت کشور به هیچ عنوان نباید به این عرصه ورود کنند . کارمندان دولت که عضو هیئت‌های اجرایی اند و ناظران انتخاباتی نیز نباید به هیچ وجه جهت‌گیری انتخاباتی داشته باشند اما بقیه کارمندان دولت که بخشی از جامعه هستند می توانند تبلیغات انتخاباتی انجام دهند. 

آیا شما نماینده وزارت کشور در شورای نگهبان برای رایزنی در مورد احراز صلاحیت نامزدها بودید ؟ چه تعداد از افرادی که صلاحیتشان احراز نشده در این فرآیند به انتخابات بازگشته‌اند؟

نظر ما در شورای نگهبان براساس نظرات مشورتی بوده نه مستشاری، هر زمانی که با اعضای شورای نگهبان تماس داشته و یا مراجعه کرده‌ایم آنها با نهایت بزرگواری با ما برخورد کرده‌اند و ما نیز تحلیل‌های خود را بر اساس ارائه اطلاعات و تحلیل به آنها ارائه کرده‌ایم.


آیا مواردی نیز بوده که شخص رئیس جمهور به آن ورود کرده باشند؟

 اختیارات رئیس جمهور و شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی کاملا مشخص است، بنده هیچگونه موردی که روحانی بخواهد شخصا ورود داشته باشد را نه دیده‌ و نه شنیده‌ام البته رئیس جمهور موضوع پیگیری‌ رد صلاحیتها درشورای نگهبان را به معاون اول و وزارت کشور واگذار کرده است.

خبرهایی مبنی بر اینکه رئیس جمهور طی 24 ساعت پایانی بررسی تایید صلاحیت‌ها تماس‌هایی با شورای نگهبان گرفته‌ است، آیا شما در جریان این موضوع هستید؟

بنده در جریان تمام ماجراهای انتخاباتی قرار دارم، برخی رسانه‌ها اعلام کردند که رئیس جمهور به وزارت کشور گفته‌ است که اسامی با تاخیر اطلاع‌رسانی شود در حالیکه بنده این موضوع را قویا تکذیب می‌کنم. تعداد داوطلبان چند هزار نفر بود و ما باید آنها را در سامانه تطبیق می‌دادیم که به همین دلیل این موضوع تا ظهر به طول انجامید و این امر تنها دلیل تاخیر در اعلام اسامی تایید صلاحیت شده‌ها بود.


پیش‌بینی وزارت کشور از زمانی که برای فرآیند شمارش آرا صرف خواهد شد، چیست؟

 وزیر کشور، بر شمارش آرا در اسرع وقت تاکید دارد چرا که گاهی تاخیر باعث ایجاد ابهام و التهاب می‌شود مخصوصا در زمانی که کاندیداها و طرفدارانشان انتظار نتیجه را می‌کشند.

ما برای کاهش و همچنین از بین بردن این استرس و التهاب کاندیداها تلاش می‌کنیم تا در اسرع وقت نتیجه شمارش آرا را در حوزه‌ها اعلام کنیم اما پیش‌بینی ما این است که اعلام نتیجه انتخابات در تهران با سایر مناطق متفاوت خواهد بود و دیرتر اعلام می‌شود البته ابتدا نتایج شمارش آرای مجلس خبرگان و پس از آن نتیجه شمارش آرای مجلس اعلام خواهد شد.

مدارس تهران فردای روز انتخابات تعطیل خواهند بود/ از هماهنگی‌هایی که با شورای نگهبان داشتیم ناراضی نیستیم/ انتخابات در اتاق شیشه‌ای برگزار می‌شود


بنابراین نتایج شمارش آرا روز بعد از برگزاری انتخابات اعلام می‌شود؟


سعی ما در وزارت کشور بر این اساس خواهد بود.

چه میزان احتمال تعطیلی مدارسی که در روز انتخابات حوزه اخذ رای هستند در فردای آن روز یعنی 8 اسفند وجود دارد؟

از آنجا که جابجایی صندوق های اخذ رای براساس قانون از مدارس به مناطق دیگر ممنوع است و باید اعضای شعبه در همان محل کار شمارش آرا را انجام دهند، لذا طبیعتا مدارس محل اخذ رای در روز بعد از انتخابات تعطیل خواهند بود اما در شهرستان‌ها مدارس تعطیل نمی‌شوند.


یکی سوال خارج از بحث انتخابات؛ با توجه به مشکلات موجود در روابط حکومت سعودی با کشورمان،‌ برخی تیم‌های عربستانی اعلام کرده اند که برای برگزاری مسابقات به ایران نیامده و یا با خود نیروی نظامی – امنیتی همراه خواهند آورد،‌ موضع وزارت کشور در این رابطه چیست؟


 بحمدالله امنیت بسیار خوبی در کشور برقرار است، براساس پروتکل‌های بین‌المللی نیز حق حفظ امنیت اتباع یک کشور توسط کشور میزبان محفوظ است، علاوه بر این موارد ما براساس آموزه‌های دینی برقراری امنیت برای اتباع کشورهای خارجی را وظیفه شرعی خود می‌دانیم.

به همراه آوردن نیروی نظامی و انتظامی از سوی اتباع کشورهای دیگر به کشور ما نقض حاکمیت کشور محسوب می شود،‌ لذا مطلقا وزارت کشور این نوع موضوعات را نمی‌پذیرد.

آخرین وضعیت پرونده سفارت عربستان اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور آخرین وضعیت این پرونده را توضیح داده‌ است؛ اکنون پرونده حمله به سفارت عربستان به قوه قضائیه ارجاع شده است.

آیا شعار و یا معیاری با مضمون "اتاق شیشه‌ای" برای انتخابات پیش رو در نظر گرفته شده است؟

ممکن است چنین اسمی دقیقا انتخاب نشده باشد اما همه تلاش ما بر مبنای قرار گرفتن همه مراحل در معرض دید و شفافیت برگزاری انتخابات است بر همین اساس انتخابات در "اتاق شیشه‌ای" و بسیار شفاف و بدون ابهام برگزار می‌شود.


انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.