شب اول قبر از زمان قبض روح و فوت هر انسان شروع می‌شود و آغاز این مسئله به زمان دفن فرد ربطی ندارد.

واقعیت شب اول قبر چیست؟ / اعمالی که از فشار قبر می‌کاهندبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مواجهه با تنگنای پر پیچ و خم و ترسناک شب اول قبر برای هر انسان زنده‌ای که به جهان آخرت و دنیای پر از مرگ اعتقاد دارد، وحشتناک و ‌رعب‌آور است. دنیایی که نه تصور درستی از آن در دست است و نه می‌توان به طور کامل درباره‌ شرایط آن نظر قطعی داد.

شب اول قبر، فشار قبر، حضور نکیر و منکر دو فرشته‌ی الهی که برای سوال و جواب بر میت وارد می‌شوند و عذابی که در این شب فرد به آن دچار خواهد شد همه و همه به راز آلود و مبهم بودن مرگ و دنیای پس از آن دامن می زنند.
حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک، کارشناس و سخنران مذهبی در گفتگو با خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به وقایعی که در شب اول قبر اتفاق می افتد، گفت: شب اول قبر از زمان قبض روح و فوت هر انسان شروع می‌شود و آغاز این مسئله به زمان دفن فرد ربطی ندارد اما برای بازماندگان این تصور وجود دارد که شب اول قبر، شب اولی است که فرد را به خاک می‌‌سپارند.

وی افزود: افراد بسیاری هستند که در دریا غرق شده‌، در کوه مرده‌اند یا حتی بر اثر سقوط هواپیما به طور کامل جسمشان نابوده شده و قابل دفن نیستند لذا این افراد نیز از زمان جدایی روح از جسمشان شب اول قبر را تجربه خواهند کرد.

سرلک درخصوص مدت زمان شب اول قبر خاطر نشان کرد: زمان به طول انجامیدن شب اول قبر برای ما که محاسبه شمسی و قمری داریم یک تجلی دارد و برای فرد جان باخته که دیگر زمان ومکان از نظر او معنایی ندارد، جلوه دیگری دارد اما در روایات از فقدان وجود زمان پس از مرگ صحبت شده است.

آیا فشار قبر استخوان‌ها را خرد می‌کند؟

هر فرد پس از جدا شدن روح از بدن هم چنان به تعلقات دنیایی‌اش وابستگی دارد و دوری از اولاد و دوستان روحش را خواهد آزرد و غیر از دلبستگی‌های دنیای که هنوز روح را به خود وابسته نگاه داشته است، خیر و شر بودن اعمال انسان در دنیا نیز بر میزان و شدت فشار قبر موثر است.

حجت‌اسلام و المسلمین علی سرلک در رابطه با علت فشار قبر اظهار داشت: فشار قبر برای انسانی که می‌خواهد بر خدا وارد شود، نوعی نوازش است همانند تعابیر استفاده شده در نماز میت که بر فرد می‌خوانیم «هذا عبدک و بن عبدک نزل بک» خدایا این فرد بر تو نازل شده «و انت‌ خیر منزول به» تو بهترین کسی هستی که هر فرد بر او وارد می‌شود.

وی عنوان کرد: فشار قبر به نوعی آماده‌سازی فرد برای ورود به بزرخ است لذا انسان های خوب نیز به خاطر اشتباهات دنیوی خود و برای این که طولانی بودن حضورشان در برزخ آنها را آزرده نکند، جان کندن سختی یا فشار قبر طاقت‌فرسایی خواهند داشت، همانند سعد بن معاض که به خاطر بدرفتاری با همسرش آن قدر فشار قبر شدیدی داشت که پیامبر اکرم(ص) صدای خرد شدن استخوان‌هایش را شنید.

این کارشناس مذهبی افزود: در مقابل، کافرانی که کارهای نیک داشته‌اند نیز مرگ راحت‌ و فشار قبر کمی را تجربه خواهند کرد تا به نسبت به عمل خوب خود، با آرامش به برزخ رفته و نیکی آنها قبل از ورود به بزرخ تصویر و عدالت در حقشان اجرا شود.

چگونه شب اول قبر راحت‌تری داشته باشیم؟

در احادیث و روایات اعمالی برای کاهش فشار قبر عنوان شده که برخی از آنها توسط فرد در زمان حیات قابل اجراست و برخی دیگر را بازماندگان او باید انجام دهند.

حجت الاسلام سرلک در این رابطه تشریح کرد: هر فرد پیش از مرگ می‌تواند با انجام‌ اعمال خیری هم چون نماز اول وقت، دائم الوضو بودن، صله رحم، صدقه دادن، دستگیری از مستضعفین و فقرا، مهربانی با اطرافیان و فرزندان خود و از همه مهمتر به یاد مرگ بودن از فشار قبر بر خود بکاهد.

وی گفت: بازماندگان نیز می توانند با خواندن تلقین هنگام دفن و تلاوت قرآن برای میت به خصوص توسط فرزندان صالح و پرداخت بدهکاری‌های مادی و معنوی او، به رهایی فرد از فشار قبر و سختی‌های شب اول قبر بکاهند.

آیات آسمانی که دلالت بر اتفاقات شب اول قبر دارند

حجت الاسلام سرلک با اشاره به آیاتی از قرآن که شب اول قبر در آنها مطرح شده، گفت: آیات متعددی در این زمینه وجود دارند که به صورت عینی درباره شب اول قبر صحبت می‌کنند یا در معنی و تفسیر مرتبط هستند.

وی افزود: آیه 100 سوره مومنون، آیه 169 سوره آل عمران، آیه 46 سوره مومن، آیات 28-29 و 32 سوره نحل، آیه 124 سوره طه‌ و آیه 27 سوره محمد که در آن خداوند می‌فرماید «حال انها چگونه خواهند بود هنگامی که فرشتگان مرگ بر صورت و پشت انان می‌زنند و جانشان را می‌گیرند» از جمله آیاتی است که دلالت بر وجود شب اول قبر دارند.

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: حضرت علی(ع) در رابطه با شب اول قبر می‌فرماید «همانا آن زندگی سخت و دشواری که خداوند دشمن خود را از آن بیم داده، عذاب قبر است، که خداوند بر کافر 99 اژدها مسلط کند که گوشت بدنش را به دندان گزند و استخوان او را بشکنند و پیوسته بر سر او درآمد و شدند تا روزی که از قبر برانگیخته شود که اگر یکی از آنها اژدهایان در زمین بدمد هرگز زمین زراعتی نرویاند»

اما انسان مؤمن که به تکالیف شرعی خود و ترک محرمات عمل کرده و به لطف و مهربانی خداوند امیدوار است، نه تنها هراسی از مرگ ندارد بلکه به آن مشتاق نیز هست چرا که بر اساس وعده الهی فرد صالح و نیکوکار در سرای آخرت همنشین پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) خواهد بود و از نعمت های بی پایان الهی بهره مند می‌شود.

کسانی که با دیدگاه الهی، مرگ را گذرگاه حیات ابدی و باز شدن دفتر زندگی نوینی می‌دانند و باورشان این است که رحمت و مغفرت خداوند بی‌پایان است، به لطف و رحمتش امیدوار می‌گردند و هراسی از مرگ ندارد، چه آن که هر چقدر گناهان آنان بزرگ و زیاد باشد، با رحمت نامحدود خداوند قابل مقایسه نیست، پس با آب توبه آثار گناهان را شستشو می‌دهند و با بیم و امید زندگی می‌کنند، زیرا توبه‌کننده «محبوب» خداست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۳ آبان ۱۳۹۹
خدایا خدا جونم کمکمون کن ما رو ببخش مادر بزرگم رفت از پیشم همیشه همیشه حواسش بهم بود نمیدونم بدون اون چیکار کنم رو لبم خنده تو دلم درده خدا خودت شب اول قبر همه رو آروم کن خدایا مادر بزرگم اروم باشه من ۱۲ سالمه چیز زیادی نمیدونم ولی برای شادی روحش یه صلوات بفرستید خیلی دوسش داشتم همیشه حواسش بهم بود خیلی معصوم بود ولی دیگ نیس دلم میخواد حداقلال یک بار دیک بوسش کنم بعد هر جا میخواد بره بره یه بار بهش بگم که چقد دوسش دارم تو که همین الان داری این ویام و میخونی برا شادی روحش صلوات بفرس خیلی دوسش داشتم میخوام برم پیشش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
سلام عزیزان شما برید خدا رو شکر کنید که چقدر لایق بودید که یک بچه مسلمون به دنیا اومدید خودمون اعمه اطهار و خدا رو داریم اما خارجیا کی رو دارن؟
Iran (Islamic Republic of)
حنانه
۱۲:۴۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
مننم دیروز زنعمومو ازدست دادم برای آرامش روحش ی صلواتی بفرستین چون خیلی دلتنگم
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۱:۰۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
خدارحمتش کنه
Australia
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
خدایا همه را ببخش. پدرم رفت وابسته مادرم بودم اونو هم خدا ازمن گرفت ودوتا از برادرانم را همینطور. هیچ وابستگی دیگه ای ندارم دوست دارم بروم پیششون
Germany
کامران
۱۳:۵۴ ۲۲ شهريور ۱۳۹۹
در شب اول قبر مگر خدا بدادمان برسد
Iran (Islamic Republic of)
اسی
۱۸:۱۳ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
خدایا ازسرتقسیرات مان بکزر مارو ببخش شب جمعه هست برای رفتگان مان صلوات بخصوص برای برادر جوان من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
Maria
۱۳:۰۳ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
همین دیشب... انگار همه چی خواب بود... مادربزرگ یکی یدونم رفت پیش خدا... اگه الان دارین این متنو بخونین برای شادی روح این فرشته و روح نزدیکانتون یه صلوات بفرستین... قدر مامان بزرگاتونو بدونین... البته خدا رو صد مرتبه شکر هنوز یه فرشته دیگه پیشمون هس(اون یکی مامان بزرگم:)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
من یه صلوات فرستادم روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدایا به حق هشت وچهارت زما بگذر .شتر دیدی ندیدی پروردگارا با کرم لطفت با ما رفتار کن که اگر بخواهی با عدالتت با ما برخورد کنی وای به حال ما
Iran (Islamic Republic of)
سارینا
۰۱:۵۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدایا خودت کمک مان کن تا گمراه نشویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
داداشم پر زده ورفت فقط دعا براش بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
فقط‌میتونم‌بگم‌خدایا‌ببخش‌مارا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۲ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
خدایا مارو ببخش
Mauritius
الا
۱۴:۰۷ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
سلام عموی جوان من به تازگی فوت شده برای آرامش روحش صلوات
تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
خدایا..خداوندا..خدای متعال مهربانم ازاشتباهاتمان بگذر شیطان گولمان نزندازگناهانمان بگذر..توهم مهربانی هم بخشنده ماتوبه کرده ایم وتوبه میکنیم دربرابرشماهیچ وپوچیم شماببخش ماراویاری کن وخانواده مارا درامان بگذارآمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
خدایا به فریاد همه مون برس. نادانیم خودت مارا اصلاح کن گول شیطان الرجیم را نخوریم
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۰۰:۱۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۸
امیدوارم خدا رحمان از همه ما بگذره و امیدوارم شما دوستان نیم ساعت بعد خدا و دین فراموش نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۸
خدایا مرا ببخش به خاطر تمام گناه هایی که کردم دل شکستم غیبت کردم و ندانسته قضاوت کردم من بنده ی خوبی برایت نبودم ولی یقینا تو برای من بهترین بودی خدایا تو مهربان تر از هر کسی هستی و از دل نیت همه خبرداری پشتیبان من باش که من در برابر تو هیچم کمکم کن خدایا وهر کس را که در حقم بدی کرد به رضای تو میبخشم منو به راه راست هدایت کن وتمام کسانیکه پشیمانن از همنشینان قرار ده امین یا رب العالمین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۲۵ مهر ۱۳۹۸
واقعا تصور تمام مراحل مرگ سخت ولی من به رحمت و مهربانی خدا خیلی معتقدم .،خدایا میدونم که حواست به ما هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۲ ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
خدایا گناهکارم ولی تو ارحم راحمینی مرا از بخشش خود نا امید نکن
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۱۸:۰۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
یاالله بنده گناهکارت هستم الان دارم اعتراف میکنم وازکرده خودپشیمانم خودت دیدی وشاهدبودی چه گناهی کردم که ازنظرمن غیره قابل بخششه ولی توارحم الراحمینی خودت میدونی ازته دل پشیمونم وازته دل توبه کردم اگه دیدی دوباره تکرارکردم منویکراست توجهنم بنداز ولی خودت خوب میدونی پشیمونم نادانی وجاهلی کردم زمین وآسمونت شاهدهستن توبه کردم ودیگه تکرارنمیشه یاالله منوببخش ورحم کن برام وهدایتم کن آمین آمین یارب اللعالمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
هیچ ترسی از مردن ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ایدا
۲۲:۵۷ ۰۱ مرداد ۱۳۹۸
خدایا میدونم گناه کردم خیلی منو روح سیاه ببخش عاقبت بخیرمون کن امین
Iran (Islamic Republic of)
ستایش
۱۳:۲۸ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
خدایا کمکم کن ک در بهشت بروم
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۲:۰۴ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
خدا مهربونه نسب به بندهاش.
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۲:۰۴ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
خدایا از گناهانمان بگذر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
یا الله تو معبود منی یا رحیم یا کریم یا مدبر، ای که جز تو امیدی ندارم به داد بنده ی رو سیاهت برس که من توانایی این همه سختی قبر را ندارم تویی که امید به ببخششت دارم خدایا همه ی مارا ببخش و از گناهانمان بگذر آمین
Iran (Islamic Republic of)
مهدیخد
۱۸:۳۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
خدایا بنده گناه کارت هستم پروردگارا به بزرگی ومهربانیت قسم از سر تقصیراتم بگذر ومن راببخش ومن را هم در این دنیا وان دنیا عاقبت بخیرم کن ومن را بهشتی کن و همیشه دست من رابگیر واز گناه دورم پروردگار من دوستت دارم الله جان آمین یا رب العالمین
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۰:۲۸ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
ادم خودش بایدبدوخوب روبدونه چیزی که بده بده چراانجام بدیم که ازخدابخواییم ماروببخشه شکرخداخدابهمون عقل داده فکرداده ماادماوقتی گناه میکنیم یاازچیزی میخوایم خدارومیشناسیم چرابایددروغگوباشیم کارهای بدانجام ندیم درستکارودرست عمل باشیم نمازمون روبه وقتش بخوانیم وهردقیقه هرثانیه خداروشکرکنیم ببینیدخدابیشترشوبهت میده یانه به ولاه تاحالاهرچی ازخداخواستم بهم داده فقط سلامتی ازش خواستم جانت سالم باشه بازحمت به همه چی میرسی پس بیاییدهمیشه خدامون روشکرکنیم خدابخشندست مهربانه خداارحمانورحیمه بازم خداتون روشکرکنین سعی کنین ازخدانترسین ازمرگ نترسین چون اولواخرش بایدبمیریم چی حالاچی صدساله بعددرست کارباشین وراست عمل اگه اینجوری باشین مرگتون هم راحته خدایاشکرت
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۰:۲۸ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
ادم خودش بایدبدوخوب روبدونه چیزی که بده بده چراانجام بدیم که ازخدابخواییم ماروببخشه شکرخداخدابهمون عقل داده فکرداده ماادماوقتی گناه میکنیم یاازچیزی میخوایم خدارومیشناسیم چرابایددروغگوباشیم کارهای بدانجام ندیم درستکارودرست عمل باشیم نمازمون روبه وقتش بخوانیم وهردقیقه هرثانیه خداروشکرکنیم ببینیدخدابیشترشوبهت میده یانه به ولاه تاحالاهرچی ازخداخواستم بهم داده فقط سلامتی ازش خواستم جانت سالم باشه بازحمت به همه چی میرسی پس بیاییدهمیشه خدامون روشکرکنیم خدابخشندست مهربانه خداارحمانورحیمه بازم خداتون روشکرکنین سعی کنین ازخدانترسین ازمرگ نترسین چون اولواخرش بایدبمیریم چی حالاچی صدساله بعددرست کارباشین وراست عمل اگه اینجوری باشین مرگتون هم راحته خدایاشکرت
United States of America
مجاهد
۰۱:۵۸ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
اينايي که ميگن خدا ترسناکه نه خدا مهربان ترين و لطيفه اين ترس در واقعه ترس از عدالت خداست نه از خود خدا اينا يه سري قانون و وعدهاي هستن که خدا بمون داده و قطعا وعده خدا محقق ميشه
دعا خيلي مهمه و ادمو از سختي ها نجات ميده البته ادم بايد خالص باشه و دعا براي امام عصر عج که خيلي مهمه بايد از خودمان بپرسيم که ما يه بچه شيعه واسه امام زمانمون چه کاري انجام داديم... اگه براش دعا کنيم اونام برامون دعا ميکنن و هوامونو دارن...

بهتره اخر شبا با خودمون فکر کنيم که چه گناه هاي انجام داديم و سعي کنيم از روز بعد اونارو انجام نديم...

اللهم عجل الوليک الفرج...
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۴:۳۵ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
احسنت برشما.ماآدمای این زمونه به جای اینکه باید از بنده خدا ترس داشته باشیم همیشه از خدا ترس داریم
Iran (Islamic Republic of)
علی حسینی
۲۳:۵۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
پروردگارا من هرلحظه به فکر مرگم واز فکر کردن به مرگ میترسم پرودگار خودت مارا به راه راست هدایت کن و به داد ما برس و از گناهان پدر و مادرمون بگذر امین یا رب الالمین
Iran (Islamic Republic of)
میلاد احدی
۲۳:۰۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
امیدوارم بتونیم بنده خوبی باشیم
India
Shukrullah
۱۶:۳۵ ۰۴ فروردين ۱۳۹۸
آلهی آمین یاربالعالمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۰ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
خارجی ها هم شب اول قبر دارن..
Iran (Islamic Republic of)
علی دریانوش
۰۲:۰۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
خدایا خیلی ممنونم که را توبه را برای من گذشتی خدایا توبه به درگاهت خدایا ببخش از گناهانم خدا تو بزرگ وبخشندای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
فشار قبر همان مؤذب بودن روح (افراد گناهکار)است وافراد نیکوکار وخوب اگر هم فشار قبر داشته باشند کمتر است فشار قبر برای مومن نماهای از خدا بی خبر از هر دسته که می خواهند باشند زیاد وطا قت فرسا است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
هرچندمن آدم خوبی نیستم ولی همیشه به او نایی که مردن حسودیم میشه چون خیلی دوست دارم شب اول قبر رو ببینم
Iran (Islamic Republic of)
خدا
۲۰:۰۹ ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
واقعا من میترسم از مرگ و شب اول قبر . خدایا ببخش که نمازی نخوندم . ببخش که ناشکری کردم . ببخش که غیبت کردم . ببخش که دروغ گفتم . ببخش که گاهی بد اخلاقی کردم . فقط خودت ببخش .
Netherlands (Kingdom of the)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۵ تير ۱۳۹۷
خدا یا خودت به دادمان برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۳ تير ۱۳۹۷
هر کس مرد دیگه مرده فشار قبر چی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
فقط خدا بدادمون برسه
Iran (Islamic Republic of)
ARIAN
۲۳:۰۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
من ترجیح میدهم دیگر فقط دعا کنم
United States of America
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام ما هم گناه کاریم وخدا مهربان هست پس باید یک کار کنیم که بخشیده بشیم وباید توبه کنیم تا خدا ما را به بخشه توبه یادتون نره
Iran (Islamic Republic of)
سام
۱۴:۴۰ ۰۳ فروردين ۱۳۹۷
خداوندابهترین راهرو پیش روی من درجوانی ام دچارراه اشتباهی نشم
Iran (Islamic Republic of)
سامی
۱۳:۳۳ ۰۲ فروردين ۱۳۹۷
پس خودتان را دور کنید از این پارتی های شبانه از این مدهای مسخره ای که میشه و خیلی کارهای دیگه بی بند باری را کنار بذارین به خودتان بیاین که این دنیا فانی هس
Iran (Islamic Republic of)
سید متین
۰۳:۵۹ ۰۲ فروردين ۱۳۹۷
یا خدا
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۲۱:۱۰ ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
افقط ازخدامیخام ههممون رو ببخشه
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۲۱:۴۰ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
از مرگ میترسم بیشتر به خاطر اعمالی که انجام دادم خدایا خودت کمکم کن ؟چطوری جواب این چیزا رو بدم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۰:۵۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
خدایا به دادمان برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۰ ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
من که شک ندارم میرم جهنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
خدایا مارالحظه ای به حال خودمان وا مگذار اللهم عجل الولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۰۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
خدایا خودت منو ببخش اخه به همه ی نعمتا و خوشبختی هایی که به من دادی شکرت نکردم واقعا من خیلی خوشبختم ولی ناشکری کردم بهم رحم کن دیگه دروغ نمیگم اخه خیلی دروغ میگم خبرچینی میکنم و غیبت .خدایا منو ببخش
Iran (Islamic Republic of)
جلیل
۲۰:۰۸ ۲۱ دی ۱۳۹۶
واقعا دنیا ارزش گناه کردن وبدی را نداره. بیایید همه وقت خدا را ناظر اعمال خود بدانیم معصیت نکنیم. خیلی مراعات کنیم. التماس دعا از همه دارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۰۵ دی ۱۳۹۶
اخه دنيا همينجوري فشارمون داده ديگه فشارقبر واسه چيه!!!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۲۷ آذر ۱۳۹۶
خدایا کمکم کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۶
مرگ بهترین تجربه انسان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۷ ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
آره خب ولی من زیاد دوست ندارم خونوادم به خاطر من کلّی گریه کنن
دوست ندارم خونوادم داغ دار بشه
همین طور که اونا دوست ندارن ما ها بمیریم من هم دوست ندارم که بمیرن
Iran (Islamic Republic of)
Mina
۰۰:۳۰ ۰۵ آذر ۱۳۹۶
من میتررررسم.چرا فشار قبر اخه؟!؟! من خییییلی گناهکارم.نمازم نمیخونم.ای وااااااااااااای .چیکا. کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
دوست عزیز نماز بخون ولی نه به خاطر ترس از فشار قبر ،به خاطر عشق خدا بخون
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۱۶:۴۰ ۰۱ آذر ۱۳۹۶
چقد بده فقط می خونیم وازش می گذریم(خودمو می گم) حالا اگه خیلی خوب باشیم یه روز تا یه هفته درگیرشیم بعد دوباره میریم توسیکل اول زندگیمون
خدایا خودت ما رواز بند گناه دربیار
بنده ای که بند تو نبود
Iran (Islamic Republic of)
ملینا
۲۳:۴۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
خدا همیشه بزرگ و مهربونه خدا جونم هوامو داشته باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
من خیلی میترسم خدا جونم
Iran (Islamic Republic of)
دنبالم بیا
۰۳:۵۲ ۱۱ آبان ۱۳۹۶
دوستان فشار قبر شاید در کمتر از یک دقیقه انجام میشه،اما یک دقیقه برای کسی که فوت کرده خیلی زیاد هست،،فاصله از دنیا و تسلیم در مقابل مرگ و نیستی،،،ترس،تنهایی،نابودی،تاریکی،،همه و همه برای فرد پیدا میشه...اینقدر سریع اتفاق می‌افته که گاها فرد فرصت بستن چشمهایش را ندارد،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۳۰ مهر ۱۳۹۶
خدا عاقبت همه به خیرکنه
United States of America
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
چه چیزی آماده کردیم برای آخرت؟! ... من که فقط گناه ، خدای محمد(ص) به فریادم برس که جز تو فریادرسی نیست. اگر حق الله را ببخشی ، حق الناس را چه کنم؟! ازخودت یاری می خوام تا جبران کنم ، راستی حق به امام زمان مان چه؟! حق به پدرو مادر؟ حق به جامعه؟ ... خدایا روبه سوی تو میکنم درحالی که دل خود را متوجه تو میکنم... رب انی ظلمت نفسی اغفرلی انک خیر الغافرین ... بچه ها بیاید تمومش کنیم این گناهای که عادی شده برامون، تورو خدا دعاکنیم ، برا هم. حضرت زهرا رو واسطه کنین به خدا که مادر سادات از برترین شفیع های ماست .
-
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۶
خدایا خودت ما را ببخش و بیامرز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
فقط یه جمله میگم
همه چی حقیقت داره گناه نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
خدایا فقط کمکمان کن
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۰۵:۵۱ ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
خدایا دارم میام پیشت هوامو داشته باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
ان شاالله که عذاب قبر براتون راحت باشه.
مفید بود ممنونم
یا علی
Iran (Islamic Republic of)
Zahra.abr
۲۱:۵۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
الله نور السماوات و الارض...
خدا خودش به هممون کمک میکنه ‌...
Iran (Islamic Republic of)
Zahra.abr
۲۱:۵۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
الله نور السماوات و الارض...
خدا خودش به هممون کمک میکنه ‌...
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۰۰:۳۸ ۲۰ تير ۱۳۹۶
خدایا خداجووون پناه میپرم به خودت
Iran (Islamic Republic of)
zahra
۱۲:۳۶ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
میگم مگه خدا دوستمون نداره ما هممون گناه کردیم بالاخره من گناهامو انکار نمیکنم ولی چطور مادر به بچش که خودش به ودنیا اورده انقدر عشق داره و دوست نداره کسی بهش صدمه بزنه از خطاهاش میگذره چون دوستش داره اون که دیگه خداست خودش خلق کرده چطور میخاد عذاب کشیدنمون رو ببینه من خیلی میترسم از مردن از تنهاییش از تاریکی وسیاهیش بیشتر ازدرد وعذابش میترسم هرچی میخاد عذابم بده فقط پیشم باشه تا تنها نباشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
آگه میخای خدا کمکت کنه وپیشت باشه ازهمین الان عاشق شو عاشق واقعی که بخاطرش حاضری هر کاری رو انجام مثل کسی که خیلی دوسش داری
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۳۱ ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
خدا کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۳۱ ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
خدا کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
خدایا خودت کمکمون کن . دستمونو بگیر ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۶
خدایا رحم کن
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۴:۴۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
خدایا خودت بهمون رحم کن
Seychelles
یاسین
۰۰:۳۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
فشار قبر برای هر انسانی بعد از مرگ وجود داره خواه تو قبر باشی یا دریا یا سوزانده بشی. الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۲۱ آبان ۱۳۹۵
جالب، اگاه کننده ولی ترسناک:-(
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
حالا چقدر می‌ترسید از شب اول قبر ما دوست دار و گریه کن امام حسین هستیم و شب اول قبل روایت داریم قبل از ورود نکیر و منکر امام حسین میاد و سفارش گریه کنانش رو به نکیر و منکر میکنه و در روایت هست که میگه به بهترین نحو ممکن با نوکر من برخورد کنید بخشودگی اهل گنه در صف محشر وابسته به یک گردش چشمان حسین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
ز روز گذر کردن اندیشه کن

پرستیدن دادگر پیشه کن

بترس از خدا و میازار کس

ره رستگاری همین است و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
خوب باشی یا بد باید مجازات بشی .

فکرکردن به این مسائل باعث میشه به خاطر ترس از این تنبیه ها خوب باشی که این خوب بودن به درد عمه ات می خوره آدم باید آااادم باشه باید مرام و معرفت داشته باشه باید مرد باشه باید نترس باشه باید خالصانه و بدون ترس خداشو بخواد نه از ترس مجازات .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
درسوره نازعات دوتا وصف از فرشتگانی که جان آدمی را میگیرن هست والنازعات غرقا والناشطات نشطا فرشتگانی که با خشم و سختی جان آدمای بدرو میگیرند و فرشتگانی که با نشاط جان را بر می کنند انشاالله ما جز کسانی باشیم که ناشطات جان مارا بگیرند
United States of America
ناشناس
۰۵:۳۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
آیات مورد استناد نویسنده مقاله این آیات هستد که بنده در زیر آوردم تا بقیه بخوانند و عبرت گیرند.
آیات 99 و 100 از سوره‌ مؤمنون:«حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَ‌بِّ ارْ‌جِعُونِ»، «لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِی...
سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۶۹ وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ....
46 مومن (النار یعرضون علیها غدوا وعشیا ویوم تقوم الساعه ادخلوآ ال فرعون اشد العذاب )
28 نحل (الذین تتوفیهم الملئکه ظالمی انفسهم فالقوا السلم ما کنا نعمل من سوءبلی ان الله علیم بما کنتم تعملون )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
پروردگارا ای مهربان ترین مهربانان یاری مان کن محبت بچه های فاطمه رو از ما نگیر تا راهشون رو ادامه بدیم خودت گفتی حسینم کشتی نجاته پس یا حسین تا قیامت یا حسین
Finland
ناشناس
۰۲:۱۶ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
چقدر جا داره انسان توبه کند و زندگیش را بدون گناه کند... از فایل ها و شماره های درون تلفن همراهش گرفته تا درون لپ تاپ و ... سی دی ها و .... و مهمتر از همه خودمان را جور دیگری کنیم که خداوند می پسندد
اگر هم دختریم سعی کنیم با حجاب مناسب و روابط پسندیده باشیم و به مخالفان حجابمان حتی اگر تمام دنیا هم مقابل ما باشند اهمین ندهیم....!!! دوستانت هم بالاخره با حجابت کنار می آیند البته شاید بد نباشد بعضی از دوستانت را نیز عوض کنید...
یقینا در عوض خداوند چنان شیرینی را در قلبمان می گذارد که با ثروت همه ی دنیا قابل مقایسه نیست.. اینجوری که توبه کردید دیگه برای آخرت منتظر پاداش هستی نه منتظر آتش!
Finland
ناشناس
۰۲:۰۵ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
از همه ذعوت می کنم که کتاب "منازل الآخره" نوشته شیخ عباس قمی که فارسی هست و کلاً به زندگی پس از مرگ و ... با روایات و آیات و داستان های واقعی مربوطه پرداخته.
این کتاب را میشه گفت ناب ترین کتاب در این رابطه حیات پس از مرگ هست.
این کتاب به وفور در بازار کتابفروشی ها پیدا می شه و همچنین نسخه های تلفن همراه و .. هم ازش موجوده....

اکیدا پیشنهاد می کنم کتاب "منازل الآخره" نوشته شیخ عباس قمی را مطالعه کنید..... واقعا فوق العاده است...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
که خداهیچ بندی خود شکنجه نمیکنه چون رحمان رحیم رعوف مهربان است وماعلی بچهاش بی بی زهراراداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
حرفتون کاملا درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
خدا یا گناهانن مارا ببخش توبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
بیاید سعی کنیم هر قدمی که بر میداریم برای رضای خدا باشه همین کافیه باور کنید.چقدر حس خوبی به آدم میده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
سلام خداوند خیلی ارحم وراحمین است من بتازکی مادر شده ام اونقدر بچمو دوست دارم که نمیخوام یک خاری به چشمش بره اونوقت خدا چطور میخواد ما بنده هاشو که خودش افریده اذیت کنه واگه فشاری هم هست حتما حکمتی هست همان طور که یک مادر طاقت گریه بچشو موقع واکسن زدن نداره درصورتی که واکسن ایمنش میکنه. .خدایا امیدمون بتوست ماروبخاطر گناهان که درنبود یادتو از ماسرزده ببخش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
مرگ ترسناک نیست. مرگ یک تغییر و دگردیسی است. مثل پروانه شدن یک کرم. مثل اینه که وقتی رفتید یک عروسی و برگشتید خونه یا از هوای سرد زمستانی اومدید خونه همه ی لباسهای سنگین تون و در می آرید و احساس سبکی و آرامش می کنید. شماها که موها و ناخن هایتان را کوتاه کردید می دانید کجا هستند ؟ احساسشان می کنید؟ دردناکی مرگ بیشتر به خاطر کسان یا چیزهایی است که به آنها وابسته شده ایم . شاید جای بهتری باشد. می گویند آن دنیا. یعنی دنیایی دیگر است. شاید وسایل رفاهی که الان داریم وجود نداشته باشد شاید هم مجذوبیتهای دیگری داشته باشد.کرمی که درون یک سیب زندگی می کند تمام دنیایش همان فضای سیب است و شاید باغی که در آن زندگی می کند ولی آیا تمام زندگی همان باغ است ؟خوب باشیم و خوبی کنیم. انسان واقعی باشیم همه چیز حل است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
ای ول قشنگ گفتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
درود خدا بر خبرنگاران جوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
والعاقبه للمتقین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
به ما که این همه فشار می آید.. فشار قبر هم روش باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
خداخیییییلی مهربونتر ازاین حرفاست فقط کیه که قدر بدونه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
استغفر الله ربی و اتوب الیه
خدایا توبه مرا بپذیر
خدایا مرا ببخش خدایا بنده گنهکارت رو ببخش
خدایا غلط کردم
ای خدای مهربان و عزیزم مرا ببخش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
س. تمام لذت دنیا به یک جان کندن تلخ دنیا نمی ارزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
Tanks
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
من فقط میگم خدا جون خیلی دوست دارم چه عذاب بدی چه ندی بازم خدایای مایی. عاشقتم خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
عاغا چه ادم خوبی باشی چه بد بالا خره یه جوری اتیش جهنمو میکشیم تو این که شکی نیست حالا کم و زیاد داره
Finland
بنائی
۰۲:۰۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
اصلاً اینطور نیست... اگر متن بالا رو خونده باشی گفته شده چه اعمالی فشار قبر رو کم یا چه اعمالی فشار قبر رو زیاد می کنه!!!

ثانیا، شما فشار قبر رو با عذاب جهنم مقایسه می کنی؟؟!!
۱۲
آخرین اخبار