خالد خوجه: آتش بس در سوریه به معنای محقق شدن شروط مخالفان است

رئیس گروه موسوم به ائتلاف ملی مخالفان سوریه اجرای آتش بس را به معنای محقق شدن شروط مخالفان دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خالد خوجه رئیس گروه موسوم به ائتلاف ملی مخالفان نظام سوریه در گفتگو با شبکه تلویزیونی الحدث از ریاض مدعی شد:اجرای آتش بس در سوریه به معنای محقق شدن شروط مخالفان است.

درباره توافق آمریکا و روسیه برای برقراری آتش بس در سوریه گفت: همان طور که در بیانیه جان کری وزیر خارجه آمریکا آمده است این آتش بس از بیست و هفتم فوریه بامداد شنبه آینده در سوریه برقرار خواهد شد و گروه های داعش و جبهه النصره از این آتش بس مستثنی هستند.

همه نوع اشکال حملات نظیر حملات هوایی روسیه و نظام سوریه متوقف و کمک های بشردوستانه وارد این کشور خواهد شد و زندانیان آزاد خواهند شد و همه طرف ها عملیات نظامی را متوقف می کنند.

باید روسیه، نظام سوریه و نظامیان ایرانی حامی نظام سوریه به این آتش بس متعهد باشند و در صورتی که این آتش بس را نقض کنند این وضع ادامه پیدا نخواهد کرد. اجرای این توافق به صورت کلی به معنای پذیرش بیشتر خواسته های ما در کنفرانس ژنو-3 درباره گام های اعتماد ساز شامل توقف حملات هوایی، لغو محاصره مناطق و ارسال کمک ها و آزادی زندانیان و توقف عملیات نظامی است و روس ها و آمریکایی ها درباره این موضوعات به توافق رسیدند.

وی درباره وضع نبرد علیه تروریست های داعش افزود: ارتش آزاد، ائتلاف بین المللی، روسیه و نظام سوریه می توانند علیه داعش و جبهه النصره به عنوان گروه های تروریستی به عملیات خود ادامه بدهند. ما مشکلی درباره وضع جبهه النصره داریم. این گروه تنها در ادلب حضور نداشته و در بیشتر شهرهای سوریه و مناطق آزاد شده حضور دارد.

درست است که ادلب مرکز اصلی تجمع این گروه است ولی عناصر این گروه در حلب، دمشق و جنوب سوریه حضور دارند. مسئله بد این است که به بهانه هدف قرار دادن عناصر جبهه النصره در این مناطق به مردم سوریه و عناصر ارتش آزاد حمله شود. به نظر می رسد در صورتی که این توافق اجرا شود این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

در پی حمله به عناصر القاعده در کشورهای مختلف شمار زیادی از غیرنظامیان کشته شدند. جبهه النصره به مانند گروه داعش نیست و شاید داعش دارای یک محدوده جغرافیایی مشخص باشد ولی جبهه النصره در همه شهرها و مناطق سوریه حضور دارد و بیشتر عناصر این گروه از شهروندان سوریه هستند.

ملحق شدن به این گروه به دلایل ایدئولوژیک و وابستگی سازمانی نبوده بلکه به دلیل حضور پرشمار سوری ها در مناطق تحت سیطره جبهه النصره است. ما این مشکل را به اطلاع نماینده آمریکا رساندیم و آمریکایی ها در این زمینه با روس ها گفتگو خواهند کرد.

خالد خوجه در پاسخ به این پرسش که آیا این آتش بس قابل تمدید است، گفت: بله می توان این آتش بس را تمدید کرد و دوره زمانی برای این آتش بس دو هفته است و اگر همه طرف ها به آن پایبند باشند می توان این آتش را تا مدت مشخصی در ضمن روند سیاسی تمدید کرد. هدف آتش بس برای آغاز روند سیاسی و مذاکرات بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت است.

این آتش بس همچنین در چارچوب گام های اعتمادساز قرار دارد که خواهان اجرای آن شده بودیم و این گام ها در مواد دوازده و سیزده این قطعنامه وجود دارد. آغاز این آتش بس به معنای آغاز روند سیاسی و مذاکرات برای تشکیل دولت انتقالی بر اساس قطعنامه2118 است و دولت انتقالی بر تصمیم آتش بس نظارت خواهد داشت. در حال حاضر نظام سوریه و روسیه بر راه حل نظامی تاکید دارند. در صورتی که بتوانیم وارد حل و فصل سیاسی شویم،روند سیاسی شانس بیشتری برای موفقیت خواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا همان طور که می خواستید این آتش بس دارای ضمانت بین المللی است، گفت: تا این لحظه به نظر نمی رسد ضمانت بین المللی وجود داشته باشد. به لحاظ عملی به دلیل حضور روسیه در شورای امنیت گرفتن این تضمین دشوار است ولی آمریکا به ما اطلاع داده است در صورتی که روسیه و نظام سوریه به همراه متحد ایرانی خود این آتش بس را نقض کنند، حمایت آمریکا از گروه های مخالف بیشتر خواهد شد.

خالد خوجه درباره وضع کمک به گروه های مخالف سوری گفت: از زمانی که گفتگوهای وین برای حل بحران سوریه قطع شد می توان گفت حمایت ها از ارتش آزاد تقریبا قطع شده و وعده ای برای افزایش کمک ها داده نشده است ولی به ما اطلاع داده شده است در صورتی که ایرانی ها، روس ها و نظام سوریه آتش بس را نقض کنند، حمایت ها از ارتش آزاد و دیگر گروه های انقلابی و سیاسی مخالف افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار