بیرجند؛

احیاء پخل بافی در سرایان

پخل بافی در شهرستان سرایان احیاء می شود .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ بطور کلی از قدیم الایام د‌ر هر جایی که گندم کشت می‌شده‌ ، ‌مردم آن منطقه با این نوع سبد آشنایی کامل داشته ، هم اکنون این هنر در سرایان بکلی منسوخ شده و تنها افراد مسن با آن آشنا هستند.

از مهمترین مراکز پخل بافی در شهرستان سرایان روستاهای شمالی شهرستان: چرمه ، خورزاد ، خاور و سراب اشاره بوده اند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی سرایان گفت: هنر سبد بافی با ساقه گندم که در گذشته های نه چندان دور در شهرستان سرایان رواج داشته و با توجه به رونق کشاورزی منطقه در اکثر روستاها هنرمندان و صنعتگران مشغول به این هنر گرانمایه و ارزشمند بوده اند در حال حاضر به فراموشی سپرده شده است.

محمد عرب افزود:با توجه به وجود پیشینه و زمینه کافی در شهرستان و هنرمندان پیشکسوت برنامه احیاء این رشته تدوین و ثبت نام از متقاضیان صورت گرفته و بزودی اولین دوره آموزشی به منظور احیاء این رشته برگزار خواهد شد.

وی گفت : باید به رونق صنایع دستی که بسیار منطبق بر سیاست های اقتصاد مقاومتی است توجه بیشتری نمود چرا که از توان و نیروی کار داخلی استفاده می شود و مواد اولیه تولیدات صنایع دستی نیز معمولا بومی هستند.

وی افزود: یکی از معضلات در حوزه صنایع دستی توجه و گرایش صنعتگران به چند رشته محدود است که اگر بخواهیم در همه استان فقط یک یا چند رشته خاص را ترویج دهیم بازار مصرف تولیدات صنایع دستی در این رشته ها با مشکل مواجه خواهد شد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی اظهار کرد:در سرایان بعد از احیاء حوله بافی یا چارچه بافی (تو بافی )، جاجیم بافی و شانه قالی(دستوک) تصمیم به احیاء این رشته گرفتیم و انشاالله با دوره های مختلف آموزشی و کمک و مساعدت مدیران شهرستان و استان این هنر را نیز به دیگر رشته های صنایع دستی در شهرستان اضافه خواهیم نمود.

محمد عرب خاطرنشان کرد: استقبال بانوان از این رشته بسیار عالی بوده است و عده زیادی ثبت نام نموده اند.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.