ایران نیم میلیون اهدا کننده مستمر خون دارد

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه اهداکنندگان خون پایه نهادهای اجتماعی و افکار خیرخواهانه هستند گفت: ۵۰۰ هزار اهدا کننده مستمر سرمایه بزرگی برای کشور است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر پورفتح‌الله مدیر عامل سازمان انتقال خون در مراسم آغاز ساخت 5 مرکز اهدای خون تهران که امروز برگزار شد با اشاره به شعار سازمان بهداشت جهانی در سال 2020 مبنی بر اهدای داوطلبانه خون بیان کرد:این سازمان حتی پاداش سلامتی برای فرد اهدا کننده را منع کرد، بدین ترتیب دیگر حتی برای تبلیغ اهدای خون نباید گفت که این کار برای سلامتی خود فرد موثر است. خطر صفر انتقال خون میسر نمی‌شود مگر با اهدا کنندگانی آگاه و مستمر . 

وی عنوان کرد: در سال 2000 کشورهای آفریقا تا 27 درصد HIV داشتند و قرار بود از نقشه جغرافیایی حذف شوند زیرا جامعه‌ای که 27 درصد آن ایدز داشته باشند، مرده است. در این راستا سازمان WHO بین جوانان این کشورها کلوپ 25 در 25 را تبلیغ کرد تا بتوانند برای آنها تعهد سلامتی و اخلاقی را ایجاد کند. زیرا اگر این افراد رفتار غیر اخلاقی داشته باشند از جمع اهدا کنندگان خون حذف می‌شوند. بدین ترتیب آمار HIV در این مناطق به کمتر از 4 درصد رسید. بنابراین آیا بهتر نیست نسل جوان را بسازیم و با اهداف اهدای خون پیوند دهیم.
 
پورفتح‌الله اظهار کرد: شعار امروز WHO خودمراقبتی است، بدین معنا که سلامتی اهدا کنندگان خون بسیار حساس تر از سایرین است، زیرا علاوه بر مراقبت از سلامتی خود باید به سلامتی گیرنده خون نیز توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: آمار سازمان انتقال خون حاکی از آن است که در اهدا کنندگان مستمر طی 5 سال گذشته هیچ مورد HIV مشاهده نشده است و این ویروس تنها در اهدا کنندگان اولی مشاهده شده است. اگر بتوانیم قشر اهدا کننده مستمر داشته باشیم، خطر انتقال خون به صفر خواهد رسید. زیرا هر کسی نمی‌تواند اهدا کننده خون باشد.
 
مدیر عامل سازمان انتقال خون ضمن تاکید بر لزوم تغییر نگرش در اهدا کنندگان و تحول جامعه گفت:در کانادا مطالعه‌ای شده بود که نشان داد جلوی درب خانه‌ی اهدا کنندگان خون تمیز تر است زیرا مسئولیت اجتماعی قوی‌تری دارند.
 
وی با اشاره به نقش بی‌بدیل جنگ در اهدای خون خاطر نشان کرد: آمار اهدا کنندگان خون در زمان جنگ تحمیلی هر ساله رشد 5 برابری داشته است. مطالعات نیز نشان می‌دهد که مراکز اهدای خون در کشورهای اروپایی بعد از جنگ جهانی دوم و ایجاد همبستگی بین مردم به وجود آمده است. در حال حاضر نیز بخش عمده‌ای از اهدا کنندگان ما افرادی هستند که جنگ را دیده‌اند کشور ما سالانه 2 میلیون و 100 اهدای خون و 500 هزار اهداکننده مستمر دارد. 



انتهای پیام/  



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار