سفر نوروزی به گیلان (تالش) + تصاویر

استان گیلان یکی از سرسبزترین و زیباترین استان‌های کشور است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تالش از شهرستان‌های استان گیلان در شمال ایران است. جمعیت شهرستان تالش ١٨٩،٩٣٣ نفر است (سرشماری سال ۱۳۹۰) و مرکز آن شهر هشتپر با جمعیت ۵۲،۳۴۴ نفر است. این شهرستان دارای ۴ بخش و ۱۰ دهستان است.

// ویژه نوروز// سفر نوروزی به گیلان (تالش) + تصاویر

روستای مریان


روستای مریان از توابع بخش مرکزی شهرستان تالش، در ۳۷ کیلومتری شمال غربی هشتپر و ۱۴۳ کیلومتری رشت قرار دارد. این روستای تاریخی از شمال به روستای ناوان، از شرق به روستای سینا هونی، از جنوب به اراضی جنگلی و از غرب به روستای آق اولر محدود می‏‌شود. روستای مریان از طریق شهر هشتپر با جاده‏ای مناسب و زیبا قابل دسترسی است. ارتفاع این روستای کوهپایه‌‏ای از سطح دریا ۱۰۸۰ متر است و آب و هوای آن در زمستان‏ سرد و در تابستان‏ معتدل است.

گورستان باستانی روستا، نشانگر سکونت دیرینه اقوام تالشی در این روستا است و آثاری از حمام قدیمی منسوب به دوره صفوی و یا قاجاری موید قدمت کهن روستا است. جاذبه‏‌های گردشگری این ناحیه مثل چشم‏‌انداز رودخانه پرآب کرگان‌رود، ارتفاعات پیرامون روستا، جنگل‏‌های انبوه و سرسبز و هوای مه‌‏آلود، تصویری رویایی پیشا‌روی گردشگران روستای مریان ترسیم می‏‌کند. در سفر به مریان شنیدن صدای نواختن نی چوپانان و آوازهای محلی تالشی را تجربه خواهید کرد.

// ویژه نوروز// سفر نوروزی به گیلان (تالش) + تصاویر

پارک جنگلی سیاه‌داران


این منطقه در جنوب غربی شهر تالش (هشتپر) واقع است و در سال‌های اخیر توسط شهرداری تالش به محدوده‌ای برای گذران اوقات فراغت و تفریح تبدیل شده است. پس از احداث راه و پله گذاری بخش‌هایی از دامنه این تپه، در بلندترین نقطه آن تفریحگاهی بکر و دیدنی با امکاناتی چون رستوران، آلاچیق و سرویس بهداشتی بر پا شده است و سپس طرح سورتمه جنگلی ریلی در دامنه‌های پوشیده از جنگل تاسیس شد که عبور از مسیر آن برای مسافران بسیار هیجان انگیز و جالب خواهد بود. ضمن آنکه در داخل محدوده و پیش از عبور از مسیر، حیاط وحش طبیعی ایجاد شده و حیواناتی مثل آهو و غزال وحشی قابل رویت هستند.

// ویژه نوروز// سفر نوروزی به گیلان (تالش) + تصاویر

پارک جنگلی گیسوم


یکی از نقاط دیدنی استان گیلان و شهرستان تالش پارک جنگلی گیسوم است. مسیر زیبا و دیدنی در میان درختان سر به فلک کشیده تونلی جنگلی را ایجاد کرده است که دل هر بیننده‌ای را با خود می‌برد.

در جنوب گیسوم، رضوانشهر به فاصله ۱۴ کیلومتر و در شمال شهر هشتپر (تالش) با فاصله حدود ۲۰ کیلومتر قرار دارد. جاده گیسوم تونلی جنگلی را با نسیم خنک کوهستان‌های تالش در هم آمیخته تا تن و جان هر رهگذری را آرامش بخشد و روحش را آسایش دهد. گیسوم جایی است که جنگل و دریا به هم و سحر طبیعت به اوج خود می‌رسد. مغازه‌های مختلف و ساحل زیبای آن برای شنا نیز جذابیت آن را دو چندان کرده است.

// ویژه نوروز// سفر نوروزی به گیلان (تالش) + تصاویر

قلعه صلصال


یکی دیگر از قلعه های تاریخی استان گیلان با قدمتی حدودا هزار ساله، قلعه صلصال واقع در روستای قلعه‌دوش لیسار از توابع تالش است. بعضا معتقدند دلیل نامگذاری روستای قلعه‌دوش موقعیت جغراقیایی آن نسبت به قلعه صلصال است، در نمایی زیبا از روستا چنین به نظر میرسد که روستا قلعه را به دوش می‌کشد. ارتفاع این قلعه از سطح دریا تقریبا ۱۰۰ متر بوده و چشم انداز زیبایی بر دشت و ساحل خزر دارد. همچنین این قلعه به خاطر معماری نظامی، جاذبه‌ی فراوانی برای گردشگران دارد.

// ویژه نوروز// سفر نوروزی به گیلان (تالش) + تصاویر

آتشکده ایسپیه مزگت


بنای ایسپیه مزگت باقیمانده‌ی یک آتشکده قدیمی و بزرگ در دیناچال تالش است. تمامی نشانه‌های معماری و کاربردی آن عملکرد مذهبی این بنا را تایید می‌کند. این بنا دردوران پس از اسلام احتمالا بعد ازقرن سوم هجری به مسجد تبدیل شد و ظاهرا تا مدت‌ها‌ی مدید مورد استفاده قرار می‌گرفته است. آنچه بیش از هر چیز بیننده را به حیرت می‌اندازد، علت وجودی چنین بنایی در این نقطه دور افتاده است. در اینکه اسپیه مزگت یک مرکزعبادی بزرگ بوده تردیدی نیست و این امر از وجود احتمالی یک شهر یا سایت باستانی مدفون شده در حوالی آن خبر می‌دهد.

// ویژه نوروز// سفر نوروزی به گیلان (تالش) + تصاویر

آبشار زمرد


آبشار زمرد تالش در اطراف شهر حویق در ۴۰ كیلومتری شمال شهر تالش واقع شده است. آبشار زمرد حویق یکی از زیباترین پدیده‌های گردشگری شهرستان تالش و استان گیلان است که در تمام فصول سال گردشگران و کوهنوردانی از دیگر نقاط را به خود جذب می‌کند. فاصله این آبشار از بازار شهر حویق ۹ کیلومتر است که قسمتی از جاده آن آسفالت بوده و بقیه نیز خاکی و کوهستانی است.

// ویژه نوروز// سفر نوروزی به گیلان (تالش) + تصاویر

آبشار ورزان

آبشار ورزان یا ورازان در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال‌غرب شهر تالش (از میدان نماز تالش تا ابتدای بازار سوباتان) و ۲۲ کیلومتری جنوب (از ایست و بازرسی جنگلبانی سوباتان تا دریاچه) دریاچه نئور اردبیل (ازمسیر فیبر نوری اردبیل گیلان) در ارتفاع ۱۹۰۰-۱۹۷۰ متری از سطح دریاهای آزاد قرار دارد. این آبشار در اطراف آبادی ییلاقی سوباتان قرار دارد. این آبادی روبروی بلندترین كوه رشته كوه تالش، ریشکاجی یا ریشگاسر، است. نام سوباتان که سووتن تلفظ می شود از ترکیب واژه سو به معنای گلپر و تن به معنای وطن است و یک واژه تالشی است. این آبشار در روستای ورزان که در ضلع شمال غربی سوباتان واقع شده و فاصله آن تا شهرک سوباتان حدود ۴ کیلو متر است. از سوباتان تا آبشار ورزان حدود ۱ ساعت کوهپیمایی سبک در پیش خواهید داشت.

// ویژه نوروز// سفر نوروزی به گیلان (تالش) + تصاویر


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار